Κατά τήν τελευταία ἐπίσκεψή μου στήν Πρέβεζα, εἶχα τήν εὐκαιρία νά συναντηθῶ μέ ἕναν παλαιό γνώριμο πολύ στοχαστικό. Εἴπαμε πολλά καί γιά τά παλιά καί γιά τά τωρινά. Ὁ συνομιλητής μου δέν εἶχε κανένα δισταγμό νά μέ προειδοποιήσει ὅτι ἐπίκειται καταστροφή σάν αὐτή πού ἔχει μείνει γνωστή στήν ἱστορία μέ τήν ὀνομασία «Χαλασμός τῆς Πρέβεζας».
Πρόκειται γιά ἕνα γεγονός πού....
συνέβη τό 1798. Τήν πόλη τότε κατεῖχαν οἱ Γάλλοι τοῦ Βοναπάρτη. Στό χῶρο τῆς ἀρχαίας Νικοπόλεως (6 χλμ. ἔξω ἀπό τήν Πρέβεζα) εἶχαν φτιάξει ὀχυρώματα. Ὁ Ἀλῆς τούς ἐπιτέθηκε μέ χιλιάδες Ἀλβανούς. Στό πλευρό του εἶχε καί Ἕλληνες ὁπλαρχηγούς. Ἡ ἄμυνα τῆς Νικοπόλεως ἔσπασε καί ὁ Γάλλος στρατηγός Ντέ λά Σαλσέτ γιά νά σώσει τούς ἐπιζήσαντες στρατιῶτες του καί τήν πόλη ἀπό τόν ἀφανισμό, παραδόθηκε κατόπιν συμφωνίας στόν Ἀλῆ. Ἀλλ᾽ ὁ δόλιος Τεπελενλῆς διέταξε τόν σφαγιασμό τῶν τραυματισμένων στρατιωτῶν, ἔβαλε τά κεφάλια τους σέ σακκιά καί ὑποχρέωσε τούς λοιπούς Γάλλους καί τόν Ντέ λά Σαλσέτ μαζί νά τά μεταφέρουν στήν πλάτη ὥς τήν Κωνσταντινούπολη.Έπί δύο ἡμέρες ἡ πόλη λεηλατήθηκε. Ἔντρομοι οἱ Πρεβεζάνοι μέ κάθε πλωτό μέσο, ἀκόμη καί κολυμπώντας, ἔφθασαν στό ἀπέναντι Ἄκτιο. Ὁ Ἀλῆς γιά νά τούς ἐξοντώσει ἔστειλε τόν Δεσπότη Ἄρτας Ἰγνάτιο νά τούς καλέσει πίσω, ὑποσχόμενος ἀσφάλεια μέ ὅρκο. Ἔβαλε μάλιστα τό χέρι του πάνω στό Κοράνι. Ἀλλ᾽ ὁ Ἀλῆς ἦταν «μπεκτασής» καί λίγη σημασία ἔδινε στούς θρησκευτικούς ὅρκους. Ὁ Ἰγνάτιος πῆγε στήν ἀπέναντι ἀκτή κι ἔπεισε τούς Πρεβεζάνους νά ἐπιστρέψουν στήν πόλη τους. Μπῆκαν στά πλεούμενα τοῦ Ἀλῆ, ἀλλά αὐτά μέ μυστική διαταγή ἔπλευσαν πρός τή Σαλαώρα, ὅπου τούς περίμενε ἀλβανικός στρατός. Ὁ δήμιος ἄρχισε τόν ἀποκεφαλισμό τῶν ἀρχηγῶν ὅλων τῶν πρεβεζάνικων οἰκογενειῶν. Ἀπό τήν κούραση πέθανε κι αὐτός!
«Κι ὅλα αὐτά εἶναι τό τίμημα τῆς ἁμαρτίας», μοῦ εἶπε ὁ παλαιός γνώριμος στοχαστικά. «Προδώσαμε τόν Πατροκοσμᾶ». Ὑπάρχει κάτι θλιβερό καί στήν περίπτωση αὐτή. Περί τά μέσα τοῦ 18ου αἰ. τό Πατριαρχεῖο, βλέποντας πώς ὁ Χριστιανισμός ὑποχωρεῖ σέ διάφορες περιοχές τῆς Ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας, ἔστειλε σ᾽ αὐτές δυναμικούς ἱεροκήρυκες, τούς λεγόμενους «ἑξαρίθμους» γιά νά στερεώσουν τή χριστιανική πίστη. Ἕνας ἀπό αὐτούς, ὁ Ναούμ στάλθηκε στή Σερβία, ὅπου καί μαρτύρησε. Ἕνας ἄλλος, ὁ Δανιήλ, δίδαξε στήν Ἑρζεγοβίνη, ἐνῶ ὁ μοναχός Κοσμᾶς στάλθηκε στήν κυρίως Ἑλλάδα. Οἱ Βενετοί τόν ἔδιωξαν ἀπό τή Λευκάδα καί ὁ Κοσμᾶς τότε, περί τό 1745-1750, ἔφθασε στήν Πρέβεζα πού ἦταν κι αὐτή βενετική κτίση.
Ἄρχισε κι ἐδώ τό ἐμπνευστικό καί ἐμπρηστικό του κήρυγμα. Καταφύγιο καί διδακτήριο εἶχε τήν οἰκία τοῦ εὔπορου ἀλλά εὔφορου σέ πατριωτισμό Χρήστου Μαμμάτη, τόν ὁποῖο εἶχε μυήσει στά σχέδιά του. Ἡ οἰκία Μαμμάτη βρισκόταν στήν πλατεία τοῦ Ἁγίου Κωνσταντίνου. Σέ αὐτή, ὡς ἀκροατές, συνέρρεαν καί κάποιοι πληροφοριοδότες τῶν Βενετῶν. Κι αὐτοί μετέφεραν στίς βενετικές ἀρχές τά ὅσα ἐρεθιστικά ἔλεγε γιά τό «μελλούμενο» ὁ «Πατροκοσμᾶς», ὅπως τόν ἔλεγε ὁ λαός.
Ὁ Βενετός «πρεβεδοῦρος» (= προβλεπτής) διέταξε τόν Κοσμᾶ νά ἀπέλθει παρευθύς. Ὁ Κοσμᾶς ἐγκατέλειψε τήν Πρέβεζα ἀκολουθούμενος ἀπό πλήθη κόσμου. Στά ἐρείπια τῆς ἀρχαίας Νικοπόλεως ἔκανε τό τελευταῖο του κήρυγμα. Κατά τήν παράδοση, πού διατηρεῖται ἔντονα στήν ψυχή τοῦ λαοῦ, ὁ Κοσμᾶς ἔβγαλε τά σανδάλιά του, τά τίναξε καί καταράστηκε τούς προδότες. Διότι αὐτοί παντοῦ καί πάντα φέρνουν τή συμφορά. Μέχρι σήμερα λέγεται ἡ φράση: «Ἡ κατάρα τοῦ Πατροκοσμᾶ». Οἱ εὐλαβεῖς Πρεβεζάνοι, ὅσους γνώρισα παλιά, εἶχαν τόσο σέβας πρός τόν Πατροκοσμᾶ, πού ἔλεγαν: «Ἔτσι τό εἶπε ὁ Πατροκοσμᾶς».
Ἀπό χείλη γερόντων εἶχα πληροφορηθεῖ ὅτι στή διάρκεια τῆς παραμονῆς του στήν Πρέβεζα, οἱ γυναῖκες τοῦ ἔδιναν ροῦχα δικά τους, νά τά φορέσει κι ἔτσι τά ροῦχα νά ἁγιάσουν. Ἕνας τέτοιος ἁγιασμένος χιτώνας φυλασσόταν (δέν ξέρω ἄν διατηρεῖται ἀκόμη) στό ναό τοῦ Ἁγίου Κωνσταντίνου. Στίς 25 Αὐγούστου ὅπου ἡ ἐκκλησία μας τιμᾶ τή μνήμη τοῦ Πατροκοσμᾶ, ὁ χιτώνας ἐξετίθετο σέ προσκύνηση.
Ὁ συνομιλητής μου, ἀναφερόμενος σέ ὅλα αὐτά, μοῦ εἶπε ὅτι οἱ ἄνθρωποι ἔκαναν παλιά κι αὐτοί λάθη πολλά. Ἤξεραν ὅμως νά μετανοοῦν καί ὅπου χρειαζόταν νά ὁμονοοῦν. Ἐμεῖς κατά τά τελευταῖα χρόνια ἁμαρτήσαμε βαριά εἰς βάρος τῆς χώρας μας, εἰς βάρος τῆς γλώσσας, εἰς βάρος τῆς θρησκείας μας. Εἴμαστε ὅμως ἀμετανόητοι καί γι᾽ αὐτό ἀκατανόητοι. Ὡς Δαμόκλειος σπάθη κρέμεται πάνω ἀπό τήν κεφαλή μας ἡ κατάρα τοῦ Πατροκοσμᾶ. Προδώσαμε τόν ἑαυτό μας· προδώσαμε ὅσια καί ἱερά.
Προσωπικά δέν συμμερίζομαι αὐτήν τήν ἀπαισιοδοξία. Πάντα, ἀπό τήν ἀρχαία ἐποχή, τό φυτό τῆς προδοσίας εἶχε πλούσια καρποφορία. Ἀλλά πάντα τήν Ἑλλάδα ἔσωζαν κάποιοι ἱππότες τῆς αὐταπαρνήσεως. Μέ τή δική τους θυσία ἔσβηναν τό ἄγος τῆς προδοσίας. Ἔτσι θά γίνει καί τώρα.
Πηγή: Εστία
Ημερομηνία: 24/06/2011
8 σχόλια:
ΓΡΑΦΕΙΣ
Ὁ Ἀλῆς γιά νά τούς ἐξοντώσει ἔστειλε τόν Δεσπότη Ἄρτας Ἰγνάτιο νά τούς καλέσει πίσω, ὑποσχόμενος ἀσφάλεια μέ ὅρκο. Ἔβαλε μάλιστα τό χέρι του πάνω στό Κοράνι. Ἀλλ᾽ ὁ Ἀλῆς ἦταν «μπεκτασής» καί λίγη σημασία ἔδινε στούς θρησκευτικούς ὅρκους. Ὁ Ἰγνάτιος πῆγε στήν ἀπέναντι ἀκτή κι ἔπεισε τούς Πρεβεζάνους νά ἐπιστρέψουν στήν πόλη τους.
ΑΥΤΟ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ. ΠΟΣΟ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ''ΑΓΑΠΟΥΣΑΝ'' ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ
Εάν κατάλαβες ότι ο Ιγνάτιος έβαλε στο κοράνι το χέρι του μάλλον έκανες λάθος.
Εάν από την άλλη μεριά θεωρείς προδοσία το ότι πειθόμενος από τον Αλή πήγε να γυρίσει τους ανθρώπους στις εστίες του, τί να πω.
Εγώ δεν το βλέπω έτσι.
11.58 ΣΥΓΝΩΜΗ ΔΗΛΑΔΗ ΑΛΛΑ ΔΙΑΒΑΣΕΣ ΤΟ ΑΘΡΟ.
Ἀλλ᾽ ὁ δόλιος Τεπελενλῆς διέταξε τόν σφαγιασμό τῶν τραυματισμένων στρατιωτῶν, ἔβαλε τά κεφάλια τους σέ σακκιά καί ὑποχρέωσε τούς λοιπούς Γάλλους καί τόν Ντέ λά Σαλσέτ μαζί νά τά μεταφέρουν στήν πλάτη ὥς τήν Κωνσταντινούπολη.
Έπί δύο ἡμέρες ἡ πόλη λεηλατήθηκε. Ἔντρομοι οἱ Πρεβεζάνοι μέ κάθε πλωτό μέσο, ἀκόμη καί κολυμπώντας, ἔφθασαν στό ἀπέναντι Ἄκτιο.
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΛΗ ΕΣΥ ΤΙ ΥΠΟΘΕΤΕΙΣ ΟΤΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕ ΜΕ ΑΝΟΙΚΤΕΣ ΑΓΚΑΛΕΣ ΤΟΥΣ ΠΡΕΒΕΖΙΑΝΟΥΣ??? Ο ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΓΝΩΡΙΖΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΝ ΚΑΙ ΤΟ ΕΚΑΝΕ ΕΣΚΕΜΜΕΝΑ. ΠΟΤΕ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΝΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ, ΜΕΛΕΤΗΣΤΕ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ, ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΣΥΝΕΒΑΙΝΕ ΚΑΙ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ. ΜΗΝ ΜΠΕΡΔΕΥΕΤΑΙ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.
Σώπα βρε φίλε, στο μυαλό του Ιγνατίου ήσουν;
Εν τω μεταξύ όταν ακούω και διαβάζω κάτι «ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΝΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ» λες και αυτός που το γράφει έχει τις αυθεντικότατες πηγές μονοπώλιο και όλοι οι άλλοι ηλίθιοι τώρα μαθαίνουν να διαβάζουν τότε @%__%@#-%%##^@
Τον καταλάβαμε φίλε τον ρόλο της Εκκλησίας στην τουρκοκρατία.
Ήταν αυτή που διέσωσε το Έθνος.
Ήταν αυτή που κράτησε ζωντανό το Γένος.
Όλα τ'άλλα είναι «εξυπνάδες».
Πρότεινέ μας τα βιβλία που διάβασες να τα έχουμε κι εμείς υπόψην μας.
Τί είναι, μήπως κομμουνιστικά;
Θρησκεία χωρίς Εκκλησία μπορεί να υπάρξει;
Ναι μπορεί, αλλά σε ποιο επίπεδο και σε ποιο τη θέλουμε εμείς τη Θρησκεία;
Και ποδόσφαιρο μπορεί να υπάρξει χωρίς προπονητές.
Βρε απόγονοι ραγιάδων και κολίγων,πότε επιτέλους θα καταλάβετε οτι με τον διχασμό ρίχνετε νερό στον μύλο των νεοταξιτών;Δεν αντιλαμβάνεστε οτι στην παρούσα φάση της Ιστορίας εκείνο που δεν πρέπει να έχει θέση στην ζωή μας είναι η προσπάθεια να ξεδιαλύνουμε ρόλους Εκκλησίας και λαού,που μόνο διχόνοια γεννά!!
χεχ άλλο ένα ωραίο στοιχείο καλοσύνης της εκκλησίας προς τους Έλληνες...ευτυχώς που ήσαν και χριστιανοί οι άνθρωποι και δε μαρτύρησαν κιόλας...!ρε πάτε καλά γαμώ την εκκλησία;;;Τι άλλο θέλετε για να καταλάβαιτε το τι πραγματικά είναι η σκατοεκκλησία σας;;;;Πρέπει να αρχίσουν με τα καλάσνικοφ οι παπάδες να θερίζουν κόσμο για να συνειδητοποιήσετε το λάθος σας;;(και θα μου γράψετε τώρα)Μα ο Χριστός δεν είναι οι Παπάδες...είναι η αλήθεια!!, ρε ειδωλολάτρη παγανιστή σατανιστή σαμάνε προγονόπληκτε φαντασιόπληκτε μυθοπλάστη!!!έτσι...αυτοί είσαστε,και ναι!είμαι χαρούμενος που είμαι όλα τα παραπάνω...!!!!!!!!!!!!!!!
1:57 εσύ και οι όμοιοι σου έχετε πολύ πλάκα. Εντάξει η εκκλήσια συνεργάστηκε με τους τούρκους, όλοι οι πάπαδες ήταν τσιράκια του σουλτάνου, επίσης η εκκλησία δεν διαφύλαξε την ελληνική γλώσσα και τις παραδόσεις, οι ήρωες του 21 (αν τους παραδέχεσαι και αυτούς) δεν ορκίστηκαν στα ιερά σύμβολα της χριστιανόσυνης και δεν υπήρχε ούτε ένας κληρικός ανώτερος η κατώτερος που να πήρε μέρος στην επάνασταση του 21 ή στις προηγούμενες. Εντάξει το ευχαριστήθηκες;;;. Τώρα εσύ ομως πως γράφεις ελληνικά είναι ένα ερώτημα. Μήπως μας ήρθες απευθείας απο την αρχαιότητα;;; μήπως ξεφύτρωσες έτσι;;; τι είδους φρούτο είσαι;;;
μάλλον νέοταξίτικο
Υ.Γ μήπως είσαι και θαυμαστής των αλησμόνητων εκπομπών για το 1821;;;
Δημοσίευση σχολίου