Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011

Η Ελληνική μας γλώσσα, είναι μία, ενιαία και αδιαίρετη - Μέρος 2ο


Η προώθηση της Αγγλικής γλώσσας

Στις 18-01-2001 η κ.Άννα Διαμαντοπούλου, ως επίτροπος της Ε.Ε., προτείνει σε συνέντευξή της στην εφημερίδα "Η Καθημερινή", την καθιέρωση της Αγγλικής γλώσσας ως δεύτερης επίσημης γλώσσας της Ελλάδας (Πηγή: Εφημερίδα Η Καθημερινή, "Να καθιερώσουμε την Αγγλικά ως δεύτερη επίσημη γλώσσα). Μία δεκαετία αργότερα, τον Οκτώβρη του 2010, η κ.Άννα Διαμαντοπούλου, ως Υπουργός Παιδείας πλέον, προαναγγέλλει την διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας  από την Α' Δημοτικού.(Πηγή: Α. Διαμαντοπούλου: "Τα Αγγλικά στην Α΄Δημοτικού").
Μέσα σε μία δεκαετία δηλαδή,
η κ. Διαμαντοπούλου κατάφερε να διδάσκονται οι Έλληνες την Αγγλική σε επίπεδο επίσημης γλώσσας, αφού πριν καλά-καλά τα ελληνόπουλα αρθρώσουν τα πρώτα τους ελληνικά θα πρέπει να μάθουν και τα αγγλικά! Την ανάγκη να μαθαίνουν καλά οι μαθητές την μητρική τους γλώσσα πριν μάθουν μία ξένη γλώσσα, την έχει επισημάνει μεταξύ άλλων κι ο Γάλλος Ακαδημαϊκός Masse Roger. Ο Roger μιλώντας για τα οφέλη διδασκαλίας της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, λέει ότι "Η κατάλληλη ηλικία για ένα παιδί να μάθει τα Αρχαία Ελληνικά είναι από ένδεκα, δώδεκα χρονών, διότι θα πρέπει πρώτα να έχει οργανώσει στο μυαλό του την μητρική του γλώσσα... Αν δεν ξέρουν πρώτα την δική τους γλώσσα καλά, δεν θα μπορούν να τις αντιληφθούν (εννοεί τις έννοιες της ελληνικής γλώσσας)" (Πηγή: Ελληνική Γλώσσα - Το απόλυτο εργαλείο σκέψης στο βιβλίο "Το Φρονείν Ελληνικώς", σελ. 426). Αυτό δεν ισχύει για την διδασκαλία κάθε ξένης γλώσσας? Γιατί λοιπόν στην Ελλάδα πρέπει οι Έλληνες να διδάσκονται ξένες γλώσσες πριν καν μάθουν τα βασικά της μητρικής τους, την στιγμή μάλιστα που εδώ και πολλά χρόνια έχουμε βαρεθεί να ακούμε και να διαβάζουμε για τις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην Ελληνική γλώσσα? Δεν μιλάμε που δεν μιλάμε καλά τα ελληνικά, θα μαθαίνουμε και ξένη γλώσσα πριν μάθουμε την «αλφαβήτα»?

Η γλωσσική (αν)ικανότητα των Ελλήνων μαθητών
 
Η γλωσσική ανεπάρκεια των ελλήνων μαθητών γίνεται συχνά "είδηση" στα τηλεοπτικά μέσα και στον γραπτό Τύπο. Είναι αλήθεια ότι κάθε γενιά που αποφοιτά από το Λύκειο ομιλεί την ελληνική με όλο και λιγότερη ευχέρεια και δεινότητα. Το λεξιλόγιο των μαθητών μικραίνει και η ικανότητα τους να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν στα ελληνικά συνεχώς χειροτερεύει.

Η γλωσσική ένδεια των Ελλήνων μαθητών σήμερα, συγκλονίζει. Έρευνα του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό την εποπτεία της καθηγήτρια κ. Μαρίας Τζανή, που δημοσιεύθηκε το 2007, σε 4.127 μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου αποδεικνύει με τον πλέον δραματικό τρόπο την αποτυχία του Εκπαιδευτικού συστήματος στην μόρφωση των Ελλήνων. Θα αναφέρουμε εδώ μόνο, ότι "Η τραγική ένδεια των σημερινών παιδιών στην ελληνική γλώσσα καταδεικνύεται με τα πιο μελανά χρώματα στη βαθμολογία των μαθητών της τρίτης λυκείου· των παιδιών, δηλαδή, που βρίσκονται ένα βήμα πριν από την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Στα τεστ γλωσσικής ικανότητας τα αγόρια συγκέντρωσαν μέσο όρο 5.72 και τα κορίτσια 7.35, ενώ οι αντίστοιχοι μέσοι όροι (με άριστα το 20) των μαθητών τρίτης γυμνασίου είναι 9.23 για τα αγόρια και 9.66 για τα κορίτσια". Σύμφωνα με την κ. Τζανή, η εικόνα χειροτερεύει χρόνο με το χρόνο σε σύγκριση και με τα αποτελέσματα ανάλογης έρευνας που είχε πραγματοποιηθεί στις αρχές της δεκαετίας του '90. «Το εκπαιδευτικό σύστημα οδηγεί σε απαιδευσιά. Κύριος λόγος των αποτελεσμάτων αυτών είναι η ακολουθούμενη διδακτική μεθοδολογία μέσα στην τάξη και είναι γεγονός ότι ο εκπαιδευτικός φέρει το κύριο βάρος της ευθύνης. Το γλωσσικό απόθεμα των παιδιών είναι ιδιαίτερα μικρό με τραγικά αποτελέσματα για την πρόοδο της κοινωνίας. Η γλωσσική συρρίκνωση σημαίνει ψυχοδιανοητική συρρίκνωση», επισήμανε η κ. Τζάνη (Πηγή: Έρευνα: Φτωχό το γλωσσικό απόθεμα των μαθητών).

 Ωστόσο, η γλώσσα μας δεν κινδυνεύει μόνο από την "γλωσσική συρρίκνωση", αλλά πολύ περισσότερο ίσως από μία περαιτέρω απλοποίησή της εν μέσω μάλιστα της αυξανόμενης αποδοχής των λεγόμενων greeklish. 

Η συνέχεια στο 3ο μέρος.

Τάσος Συριανός για το
http://anti-ntp.blogspot.com

1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

"Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική, το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου. Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου".

Όσο μεγαλώνω, τόσο και αντιλαμβάνομαι τη μέγιστη αξία αυτού του τετράστιχου. Ο πολιτισμός είναι ένοια μεγαλειώδης και τα σκουλίκια της παγκοσμιοποίησης, δεν ξέρουν από πολιτισμό.