Aπό το : axiaplus.gr
Επανερχόμαστε στον διαγωνισμό του μεγάλου σιδηροδρομικού έργου (που δημοπρατήθηκε στις 8 Μαΐου), του Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος. Ενός project αρχικού προϋπολογισμού 315.000.000 (ποσό χωρίς ΦΠΑ), για το... οποίο τις προηγούμενες εβδομάδες είχαμε αναδείξει όσα λέγονταν στην αγορά περί…
οσμής προσυνεννόησης. Και τούτο, καθώς υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες από κατασκευαστικούς ομίλους, όπως η Μηχανική, για άκυρη και μη νόμιμη διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και νύξεις για ζημίες ουσιαστικά που υπέστη το Δημόσιο, αφού η έκπτωση που δόθηκε ήταν χαμηλότερη από αυτήν που υπαγορεύουν οι συνθήκες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η Μηχανική έχει προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποβάλλοντας καταγγελία για παραβίαση του ευρωπαϊκού δικαίου δημοσίων συμβάσεων εκ μέρους της ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., ως αναθέτουσα αρχή, ενώ καλούσε την ΕΡΓΑ ΟΣΕ να απέχει από οιαδήποτε σχετική διαγωνιστική ή διαδικαστική πράξη, μέχρι τη διατύπωση της ετυμηγορίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, το έργο δημοπρατήθηκε. Θυμίζουμε ότι για το έργο υποτίθεται πως είχαν «κοντραριστεί» δύο κοινοπραξίες, από τη μία πλευρά αυτή των Ακτωρ - J&P Αβαξ - Ιντρακάτ και από την άλλη η κοινοπραξία Τέρνα - Μοχλός - ΑΕΓΕΚ, με την πρώτη να δίνει έκπτωση μόλις 5,2% και να αναδεικνύεται μειοδότρια, και τη δεύτερη ακόμα χαμηλότερη, στο 1,65%. Ενώ οι άνθρωποι της κατασκευαστικής αγοράς κάνουν λόγο όχι μόνο για ιδιαίτερα χαμηλές εκπτώσεις, αλλά και για σχεδόν παραπλήσιες προσφορές που… αναδίδουν οσμή προσυμφωνίας, ώστε να μοιραστούν οι 6 όμιλοι το μεγάλο έργο στη «φτήνια». Ωστόσο, η Μηχανική απέστειλε επιστολή προς την ΕΡΓΑ ΟΣΕ και την Επιτροπή του διαγωνισμού μιλώντας ευθέως για μη νόμιμη διαδικασία. Σύμφωνα με τη σοβαρότατη επιστολή-καταγγελία της εταιρείας, η διαγωνιστική διαδικασία του έργου του θέματος είναι άκυρη και μη νόμιμη, τόσο γιατί οι όροι που θεσπίστηκαν με τη διακήρυξη για το έργο του θέματος είναι αντίθετοι με τα οριζόμενα στην κοινοτική νομοθεσία, ενώ η Μηχανική βάζει θέμα και για τη συμπεριφορά της αναθέτουσας αρχής απέναντι σε αυτήν. Μεταξύ άλλων, η Μηχανική αναφέρει ότι τεχνικοί όροι που τέθηκαν ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή στον εν λόγω διαγωνισμό είναι τόσο εξειδικευμένοι ώστε να δημιουργούν φωτογραφικές διαγωνιστικές συνθήκες! Ενώ κάνει λόγο και για παραβίαση οδηγίας που σχετίζεται με την εμπειρία που ζητεί η αναθέτουσα αρχή, τις χρονικές προθεσμίες και περιορισμούς κ.λ.π. Με απλά λόγια, και μια και αφορά τεχνικά θέματα, η Μηχανική καταγγέλλει φωτογραφικές διατάξεις που αντιτίθενται στις κοινοτικές οδηγίες και ευνοούν συγκεκριμένες εταιρείες. Παράλληλα, η εταιρεία αναφέρει ότι η αναθέτουσα αρχή ουδέποτε έδωσε διευκρινίσεις που ζήτησε η Μηχανική σχετικά με κάποια θέματα που αφορούν τις εγγυητικές επιστολές συμμετοχής και κατ’ επέκτασιν τις εγγυητικές καλής εκτέλεσης, αν και η αναθέτουσα αρχή ισχυρίζεται ότι απέστειλε απάντηση. Και όταν η Μηχανική ζήτησε μια παράταση της διαδικασίας, καθώς ουδέποτε παρέλαβε τέτοια επιστολή και ζήτησε εκ νέου την αποστολή της, η αρχή απλώς… απάντησε προσβλητικά στην εταιρεία. Ομως, κάνει ιδιαίτερη εντύπωση η αναφορά της Μηχανικής και για τη χαμηλότατη έκπτωση που έδωσαν οι κοινοπραξίες. Μάλιστα, ανέφερε στην επιστολή ότι, μετά από ενδελεχή εξέταση του κοστολογίου κατασκευής του εν λόγω έργου και έχοντας λάβει υπ’ όψιν της τα στοιχεία των τευχών δημοπράτησης, τις συνθήκες του έργου, τα κοστολόγια κατασκευής των υπολοίπων υπογείων έργων της ίδιας αναθέτουσας αρχής (ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.) με αυτή του υπό δημοπράτηση έργου, αλλά και τις εκπτώσεις που δόθηκαν στην ίδια αναθέτουσα αρχή (ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.), από τις διαγωνιζόμενες επιχειρήσεις, στους διαγωνισμούς κατασκευής υπογείων αλλά υπαίθριων έργων στην ίδια περιοχή με αυτή του υπό δημοπράτηση έργου (εκπτώσεις από 26,5% έως 38%) ή στο δυσκολότερο ίσως υπόγειο έργο της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό Χαϊδάρι - Πειραιάς (έκπτωση 21,5%), μια εύλογη έκπτωση επί των τιμών του τιμολογίου του εν λόγω έργου, που θα αναμενόταν σε συνθήκες ελεύθερου συναγωνισμού, δεν δύναται να είναι μικρότερη του 28%! Αλλά οι κοινοπραξίες έδωσαν εκπτώσεις 5,2% και 1,65% αντίστοιχα…
Επανερχόμαστε στον διαγωνισμό του μεγάλου σιδηροδρομικού έργου (που δημοπρατήθηκε στις 8 Μαΐου), του Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος. Ενός project αρχικού προϋπολογισμού 315.000.000 (ποσό χωρίς ΦΠΑ), για το... οποίο τις προηγούμενες εβδομάδες είχαμε αναδείξει όσα λέγονταν στην αγορά περί…
οσμής προσυνεννόησης. Και τούτο, καθώς υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες από κατασκευαστικούς ομίλους, όπως η Μηχανική, για άκυρη και μη νόμιμη διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και νύξεις για ζημίες ουσιαστικά που υπέστη το Δημόσιο, αφού η έκπτωση που δόθηκε ήταν χαμηλότερη από αυτήν που υπαγορεύουν οι συνθήκες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η Μηχανική έχει προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποβάλλοντας καταγγελία για παραβίαση του ευρωπαϊκού δικαίου δημοσίων συμβάσεων εκ μέρους της ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., ως αναθέτουσα αρχή, ενώ καλούσε την ΕΡΓΑ ΟΣΕ να απέχει από οιαδήποτε σχετική διαγωνιστική ή διαδικαστική πράξη, μέχρι τη διατύπωση της ετυμηγορίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, το έργο δημοπρατήθηκε. Θυμίζουμε ότι για το έργο υποτίθεται πως είχαν «κοντραριστεί» δύο κοινοπραξίες, από τη μία πλευρά αυτή των Ακτωρ - J&P Αβαξ - Ιντρακάτ και από την άλλη η κοινοπραξία Τέρνα - Μοχλός - ΑΕΓΕΚ, με την πρώτη να δίνει έκπτωση μόλις 5,2% και να αναδεικνύεται μειοδότρια, και τη δεύτερη ακόμα χαμηλότερη, στο 1,65%. Ενώ οι άνθρωποι της κατασκευαστικής αγοράς κάνουν λόγο όχι μόνο για ιδιαίτερα χαμηλές εκπτώσεις, αλλά και για σχεδόν παραπλήσιες προσφορές που… αναδίδουν οσμή προσυμφωνίας, ώστε να μοιραστούν οι 6 όμιλοι το μεγάλο έργο στη «φτήνια». Ωστόσο, η Μηχανική απέστειλε επιστολή προς την ΕΡΓΑ ΟΣΕ και την Επιτροπή του διαγωνισμού μιλώντας ευθέως για μη νόμιμη διαδικασία. Σύμφωνα με τη σοβαρότατη επιστολή-καταγγελία της εταιρείας, η διαγωνιστική διαδικασία του έργου του θέματος είναι άκυρη και μη νόμιμη, τόσο γιατί οι όροι που θεσπίστηκαν με τη διακήρυξη για το έργο του θέματος είναι αντίθετοι με τα οριζόμενα στην κοινοτική νομοθεσία, ενώ η Μηχανική βάζει θέμα και για τη συμπεριφορά της αναθέτουσας αρχής απέναντι σε αυτήν. Μεταξύ άλλων, η Μηχανική αναφέρει ότι τεχνικοί όροι που τέθηκαν ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή στον εν λόγω διαγωνισμό είναι τόσο εξειδικευμένοι ώστε να δημιουργούν φωτογραφικές διαγωνιστικές συνθήκες! Ενώ κάνει λόγο και για παραβίαση οδηγίας που σχετίζεται με την εμπειρία που ζητεί η αναθέτουσα αρχή, τις χρονικές προθεσμίες και περιορισμούς κ.λ.π. Με απλά λόγια, και μια και αφορά τεχνικά θέματα, η Μηχανική καταγγέλλει φωτογραφικές διατάξεις που αντιτίθενται στις κοινοτικές οδηγίες και ευνοούν συγκεκριμένες εταιρείες. Παράλληλα, η εταιρεία αναφέρει ότι η αναθέτουσα αρχή ουδέποτε έδωσε διευκρινίσεις που ζήτησε η Μηχανική σχετικά με κάποια θέματα που αφορούν τις εγγυητικές επιστολές συμμετοχής και κατ’ επέκτασιν τις εγγυητικές καλής εκτέλεσης, αν και η αναθέτουσα αρχή ισχυρίζεται ότι απέστειλε απάντηση. Και όταν η Μηχανική ζήτησε μια παράταση της διαδικασίας, καθώς ουδέποτε παρέλαβε τέτοια επιστολή και ζήτησε εκ νέου την αποστολή της, η αρχή απλώς… απάντησε προσβλητικά στην εταιρεία. Ομως, κάνει ιδιαίτερη εντύπωση η αναφορά της Μηχανικής και για τη χαμηλότατη έκπτωση που έδωσαν οι κοινοπραξίες. Μάλιστα, ανέφερε στην επιστολή ότι, μετά από ενδελεχή εξέταση του κοστολογίου κατασκευής του εν λόγω έργου και έχοντας λάβει υπ’ όψιν της τα στοιχεία των τευχών δημοπράτησης, τις συνθήκες του έργου, τα κοστολόγια κατασκευής των υπολοίπων υπογείων έργων της ίδιας αναθέτουσας αρχής (ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.) με αυτή του υπό δημοπράτηση έργου, αλλά και τις εκπτώσεις που δόθηκαν στην ίδια αναθέτουσα αρχή (ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.), από τις διαγωνιζόμενες επιχειρήσεις, στους διαγωνισμούς κατασκευής υπογείων αλλά υπαίθριων έργων στην ίδια περιοχή με αυτή του υπό δημοπράτηση έργου (εκπτώσεις από 26,5% έως 38%) ή στο δυσκολότερο ίσως υπόγειο έργο της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό Χαϊδάρι - Πειραιάς (έκπτωση 21,5%), μια εύλογη έκπτωση επί των τιμών του τιμολογίου του εν λόγω έργου, που θα αναμενόταν σε συνθήκες ελεύθερου συναγωνισμού, δεν δύναται να είναι μικρότερη του 28%! Αλλά οι κοινοπραξίες έδωσαν εκπτώσεις 5,2% και 1,65% αντίστοιχα…
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου