Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

«Αθώοι» για την ακριβότερη βενζίνη της Ε.Ε.!



  • Έλληνες: Με τους μικρότερους μισθούς και τα ακριβότερα καύσιμα
Την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη των 27 έχει πλέον η μοναδική χρεοκοπημένη χώρα της Ευρώπης, η Ελλάδα, αλλά η Επιτροπή Ανταγωνισμού περί άλλα τυρβάζει: Με μια απόφαση που φρόντισε να μην «διαφημίσει» (δεν εκδόθηκε καν δελτίου Τύπου για την...
αναγγελία της, όπως συμβαίνει κατά πάγια πρακτική της Επιτροπής!) τα δύο διυλιστήρια που ελέγχουν ασφυκτικά την αγορά «αθωώθηκαν» από βαριές κατηγορίες για καρτέλ!
Τα τελευταία στοιχεία που έδωσε την περασμένη εβδομάδα στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνουν ότι στη χρεοκοπημένη Ελλάδα, με την κατανάλωση καυσίμων να καταρρέει και τα πρατήρια, αλλά ακόμη και εταιρείες χονδρικής εμπορίας, να βάζουν «λουκέτα», πληρώνουμε την ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρώπη των 27. Τα στοιχεία (τιμές σε ευρώ/χίλια λίτρα) παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα που επεξεργάσθηκε το “Badmoney”, κατατάσσοντας τις χώρες από την ακριβότερη στη φθηνότερη:
ΧώραΤιμή αμόλυβδης
Ελλάδα1670
Ολλανδία1644
Δανία1626,13615
Φινλανδία1584
Πορτογαλία1554
Ην. Βασίλειο1546,628766
Βέλγιο1546,2
Γερμανία1540
Ιρλανδία1532
Ιταλία1529,36
Σουηδία1524,403542
Γαλλία1503
Σλοβακία1459
Τσεχία1443,150259
Μάλτα1410
Ουγγαρία1391,98461
Αυστρία1374
Λιθουανία1333,824722
Ισπανία1323,26
Λετονία1304,654443
Λουξεμβούργο1304,05
Πολωνία1270,835631
Σλοβενία1264
Ρουμανία1233,561227
Εστονία1218
Κύπρος1217,6
Βουλγαρία1165,149811
Μέσος Όρος Ε.Ε.1500,392335
Δεν χρειάζεται να έχει κανείς διδακτορικό στην οικονομική επιστήμη, για να αντιληφθεί ότι στην πολύπαθη ελληνική αγορά καυσίμων οι τιμές δεν καθορίζονται από τις δυνάμεις της προσφοράς και ζήτησης σε περιβάλλον ελεύθερου ανταγωνισμού, αλλά από άλλες «δυνάμεις», που πιθανότατα εμπίπτουν στο πεδίο ευθύνης της «τυφλής» ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Όσοι σπεύσουν να «αθωώσουν» προκαταβολικά το κύκλωμα παραγωγής και διακίνησης καυσίμων, με το έωλο επιχείρημα ότι για την άγρια κερδοσκοπία στην αμόλυβδη «φταίει» η μεγάλη αύξηση στους φόρους κατανάλωσης, καλά θα κάνουν να ρίξουν μια ματιά στο χάρτη που δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου παρουσιάζεται η σχέση των συνολικών φόρων που επιβαρύνουν τη βενζίνη με τις τελικές τιμές.
Εκεί θα διαπιστώσουν με έκπληξη, ότι η φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων στην Ελλάδα δεν είναι υψηλή, συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα οι φόροι συμμετέχουν με ποσοστό 59% στην τελική τιμή, δηλαδή ακριβώς όσο και στην Γερμανία. Μόνο που, όπως φαίνεται και στον πίνακα, στην Γερμανία η τελική τιμή είναι κατά 130 ευρώ/χιλιόλιτρο φθηνότερη από την Ελλάδα, προφανώς επειδή εκεί λειτουργεί η αγορά σε πιο υγιείς συνθήκες.
Είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού ότι κάτι πάει στραβά στη λειτουργία της ελληνικής αγοράς καυσίμων, που ελέγχεται ασφυκτικά από ελάχιστους «παίκτες» (κυρίως τους καθετοποιημένους ομίλους των δύο διυλιστηρίων), με τον υγιή ανταγωνισμό να «πνίγεται» από ένα αχανές, περιοριστικό πλαίσιο, που δεν επιτρέπει καν την εισαγωγή φθηνών καυσίμων από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ή την ανεμπόδιστη λειτουργία ανεξάρτητων εμπόρων (ακόμη και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ ακόμη δεν έχουν καταφέρει να αναπτυχθούν στην αγορά καυσίμων της Ελλάδας!).
Τι κάνει η ανεκδιήγητη Επιτροπή Ανταγωνισμού μπροστά σε όλα αυτά τα προβλήματα της αγοράς, που καταλήγουν σε τεράστιες επιβαρύνσεις των καταναλωτών και, τελικά, της εθνικής οικονομίας, προς όφελος ελάχιστων μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων; Φροντίζει να «αθωώνει» τα διυλιστήρια, δηλαδή τους ισχυρότερους παράγοντες της αγοράς, από κατηγορίες για καταχρηστικές πρακτικές!
Τον Νοέμβριο του 2006, ο τότε πρόεδρος του ΣΥΝ, Αλέκος Αλαβάνος, είχε υποβάλει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού μια πολύ σοβαρή καταγγελία για τα ΕΛΠΕ, που ελέγχουν τα τρία τέταρτα της αγοράς στη διύλιση, και την Motor Oil, που ελέγχει το 1/4. Μεταξύ άλλων, στην καταγγελία περιλαμβάνονταν στοιχεία που έδειχναν ότι τα δύο διυλιστήρια, από κάποια… σατανική σύμπτωση, πωλούσαν όλους τους τύπους καυσίμων, πλην της σούπερ αμόλυβδης, όπου είχαν ελάχιστη διαφορά, με την ίδια προσαύξηση επί της διεθνούς τιμής που δίνεται από το Platt’s. «Το κεντρικό θέμα της καταγγελίας μας είναι ακριβώς ο προκαθορισμός των τιμών ο οποίος γίνεται με έναν σκανδαλώδη τρόπο, διότι έχουμε ταύτιση στο σύνολο σχεδόν, των τιμών των προϊόντων ανάμεσα στις δύο επιχειρήσεις, πράγμα το οποίο αντιβαίνει σε μια οικονομία που έχει ως σημαία της την έννοια του ανταγωνισμού», τόνιζε τότε ο πρόεδρος του ΣΥΝ (αναλυτικά τα στοιχεία της καταγγελίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ: http://www.syn.gr/gr/keimeno.php?id=4229).
Με μια απόφαση που μάλλον δείχνει την αγωνία της Επιτροπής να μην… διαπιστώσει παραβάσεις δύο πανίσχυρων επιχειρηματικών ομίλων, η οποία δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα της τις ημέρες του Πάσχα, η Επιτροπή παραδίδει λευκότερους και από… περιστέρια τους δύο πανίσχυρους ομίλους των καυσίμων (όποιος αντέχει να διαβάσει ατέλειωτες σελίδες νομικών ακροβασιών χωρίς αποτέλεσμα μπορεί να ανατρέξει εδώ: http://www.epant.gr/apofasi_details.php?Lang=gr&id=312&nid=637).
Η Επιτροπή, που για την έρευνά της δεν μπήκε καν στον κόπο να χρησιμοποιήσει στοιχεία από το Platt’s, αλλά χρησιμοποίησε άσχετα στοιχεία για την τιμή του μπρεντ (!), συμπεραίνει ότι υπάρχουν ορισμένες διαφορές στην τιμολόγηση μεταξύ των δύο διυλιστηρίων (ποιες, άραγε;) και πάντως η πολύ μεγάλη συσχέτιση των τιμών δεν αποδεικνύεται ότι είναι προϊόν καταχρηστικών συνεννοήσεων (καρτέλ), αλλά αποτέλεσμα «παράλληλης συμπεριφοράς» μεταξύ δύο ανταγωνιστών.
Ασφαλώς, τόσο ο κ. Ασ. Κομνηνός, που υπογράφει την απόφαση, όσο και τα λοιπά μέλη της Επιτροπής που συμμετείχαν στη διαδικασία, αλλά και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, που για χρόνια ερευνούσε το θέμα, αξίζουν συγχαρητηρίων, αφού κατάφεραν να παραθέσουν ατέλειωτα νομικά επιχειρήματα, για να πείσουν ότι ο υγιής ανταγωνισμός θριαμβεύει στην αγορά καυσίμων και, ιδίως, μεταξύ των δύο εγχώριων διυλιστηρίων.
Θα είχε ενδιαφέρον ένα επόμενο «πόνημα» των άξιων υπερασπιστών του ανταγωνισμού, όπου θα μας εξηγήσουν πώς γίνεται να καταρρέει η οικονομία και η ζήτηση στην αγορά καυσίμων και να πληρώνουν οι Έλληνες ακριβότερες τιμές από τους πολύ πλουσιότερους Γερμανούς, που απολαμβάνουν μάλιστα αυτή την περίοδο ρυθμούς ανάπτυξης από τους μεγαλύτερους των τελευταίων χρόνων. Ίσως, τελικά, στην τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα να ενσωματώνεται κάποιο κόστος επιβράβευσης των παραγόντων της αγοράς για την άψογη λειτουργία του ανταγωνισμού!

1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΙ... ΜΙΑ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ;

Επιβεβαιώθηκαν οι χειρότεροι φόβοι μου σχετικά με τους "αγανακτισμένους", "άμεση δημοκρατία" και "λαικη συντακτικη εθνοσυνέλευση"...

1. Οι αγανακτισμένοι ειδοποιήθηκαν 48 ώρες πριν βγεί η απόφαση για το μνημόνιο 1, για να μαζέψουν κόσμο, να ΠΑΜΕ να διαδηλώσουμε έξω απο το ΣτΕ. Αυτό το έκανα επειδή στα αιτήματα τους, διατείνονται ότι επιθυμούν την κατάργηση του μνημονίου.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΩΝ: Καμία γνωστή. Την Τρίτη απο τις 10:00π.μ. έως τις 13:00μμ περίμενα έξω απο το ΣτΕ μήπως και μαζευτεί κόσμος αλλά τζίφος.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Το μνημόνιο ψηφίστηκε ως συνταγματικό.

2. Πρότεινα να προσθέσουν οδηγίες στην ιστοσελίδα τους ώστε να δέχονται μέσω αλληλογραφίας Στοιχεία και υπογραφές απο όλη την Ελλάδα και όχι μόνο απο το λεκανοπέδιο Αττικής.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΩΝ: Καμία γνωστή.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Ελλειπής συμμετοχή πανελληνίου στο κίνημα τους.

3. Ρώτησα τους Αγανακτισμένους πόσες υπογραφές χρειάζεται να μαζέψουν.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΩΝ: "δεν υπάρχει κάποιο όριο - μαζευουμε και επαφιεμεθα στον πατριωτισμο και την συνείδηση (!) των βουλευτών". Σε ποιόν μοιάζει ρεαλιστική ή πειστική η απάντηση αυτή ότι "αποσκοπούν σε κάτι"; Προσωπικά μου μοιάζει ότι δεν ξέρουν ΚΑΝ ποιό στόχο επιθυμούν να πετύχουν αλλά όχι μόνο αυτό, βασίζονται σε κάτι ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ!
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: (Στην κρίση ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ)

4. Το κίνημα των αγανακτισμένων στηρίζεται στη μη-βια. Πάρα πολύ καλό αυτό, και συμφωνώ ότι σε μια κοινωνία η βία είναι κακό πράγμα. Παρακαλώ όμως οποιονδήποτε γνωρίζει παγκόσμια ιστορία να μου υποδείξει ΜΙΑ επανάσταση που πέτυχε κάτι χωρίς βια (εξαιρούνται η βιομηχανική και η τεχνολογική)!
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: (Στην κρίση ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ)

5. Οι "αγανακτισμένοι" έκαναν έκληση στους βολευτες "να μην ψηφίσουν το μεσοπρόθεσμο". Επίσης τους έστειλαν και εξώδικο.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Το μεσοπρόθεσμο ψηφίστηκε.

6. Οι "αγανακτισμένοι" δήλωναν στις 27/06/11 ότι θα έκλειναν τους δρόμους γύρω απο τη βουλή για να μην μπορούν οι βουλευτες να εισελθουν στη Βουλή και να ψηφίσουν το μεσοπροθεσμο (όριστε και το σχετικό άρθρο: http://www.tanea.gr/latestnews/article/?aid=4638045). Σήμερα στις 29/06/11 όταν βρήκαν την Λιάνα Κανέλλη την άφησαν να περάσει επειδή τους έταξε ότι θα το καταψηφίσει (http://anti-ntp.blogspot.com/2011/06/blog-post_9775.html).
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Στην κρίση ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ.

7. Η "λαική συντακτική εθνοσυνέλευση" ξέκινησε δημοψήφισμα την Κυριακή το οποίο πλέον θα τελειώσει -αν δεν έχουν ήδη βαρεθεί και παέι σπίτια τους στο μεταξυ διάστημα- ΤΟ ΝΩΡΊΤΕΡΟ την επόμενη Κυριακή. Εν τω μεταξύ το μεσοπρόθεσμο ψηφίστηκε. Καληνύχτα σας!

Για την "άμεση δημοκρατία" δεν έχω να πω πολλά άλλα αυτό είναι ίσως επειδή όλα τα προηγούμενα γεγονότα και τα αποτελέσματα τους μιλάνε μόνα τους.

Το ΔΝΤ θα υψώσει τη σημαία του στην Ακρόπολη και οι "αγανακτισμένοι", "λαική συντακτική εθνοσυνέλευση" και "άμεση δημοκρατία" θα διαδηλώνουν ακόμα με ΕΙΡΗΝΙΚΑ και ΝΟΜΙΜΑ μέσα έξω απο τη Βουλή Α.Ε.

Όσο ο GAP ανησυχεί ΜΟΝΟ μην τον καθαρίσουν τα αφέντικά του ΚΑΙ ΟΧΙ μηπως τον καθαρίσουμε εμείς, θα συνεχίζει να κάνει τα όσα κάνει!

ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ μόνοι σας, ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕ μόνοι σας, ΕΝΕΡΓΗΣΤΕ μόνοι σας... και θα δείτε ποσοι ΟΡΓΙΣΜΕΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ μαζευόμαστε στο Σύνταγμα!