Τρίτη 5 Ιουλίου 2011

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Οι Θεσμοί της Αρχαίας Αθηναϊκής Δημοκρατίας


ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Οι Θεσμοί της Αρχαίας Αθηναϊκής Δημοκρατίας
Η αθηναϊκή δημοκρατία δεν είχε κανένα σύνορο ανάμεσα σε διοίκηση και πολίτες. Κάθε πολίτης, από την ενηλικίωσή του ώς το θάνατό του, ήταν ένας μεταξύ των ανωτάτων αρχόντων του κράτους, των εκκλησιαστών, δηλαδή των μετεχόντων εκκλησίας του Δήμου. Οι πολίτες της αθηναϊκής δημοκρατίας είχαν απεριόριστη ενημέρωση, αντίθετα απ’ ό,τι συμβαίνει στις νέες δημοκρατίες. Περίπου 1200 πολίτες απασχολούνταν καθημερινά για....
ένα χρόνο με τη διαχείριση των δημοσίων υποθέσεων ως βουλευταί και άρχοντες. Κάθε Αθηναίος πολίτης είχε ίσες πιθανότητες να διατελέσει άρχων μία φορά στη ζωή του και βουλευτής δύο φορές. Στο διάστημα του έτους γίνονταν έως και 40 τακτικές εκκλησίες του Δήμου και μερικές ακόμη έκτακτες. Κατ’ αυτές οι πολίτες ήσαν ο κυρίαρχος λαός.
Ο Δήμος: Μετείχαν όλοι οι πολίτες ισότιμα, αποφάσιζε για όλες τις κρατικές υποθέσεις, εξωτερικές και εσωτερικές, σπουδαίες και ασήμαντες, λάμβανε μέρος στις διπλωματικές διαπραγματεύσεις και έδινε οδηγίες σε στρατηγούς για στρατιωτικές επιχειρήσεις. Επιτηρούσε τη Βουλή και όλους τους άρχοντες. Μπορούμε να πούμε ότι ο Δήμος είχε αρμοδιότητες που σήμερα έχουν η Βουλή (νομοθετική), και η Κυβέρνηση (την εκτελεστική, ως ελέγχων τα εκτελεστικά όργανα, Βουλή και άρχοντες) και επί πλέον μερικές δικαστικές.
Η Βουλή των πεντακοσίων: Πρόδρομος των σημερινών βουλών μόνον ως προς το ότι τη συγκροτούσαν αντιπρόσωποι του λαού. Κατά τα λοιπά, από τη μια μεριά δεν είχε τις εξουσίες μιας σημερινής βουλής: δεν νομοθετούσε ούτε έδινε ψήφο εμπιστοσύνης σε μια κυβέρνηση, που άλλωστε δεν υπήρχε στην αθηναϊκή δημοκρατία. Από την άλλη μεριά είχε διαφορετικές αρμοδιότητες. Κατά το πρότυπο της Βουλής των τετρακοσίων, του Σόλωνα, είχε ως αρχική αποστολή να επεξεργάζεται τα σχέδια των ψηφισμάτων του Δήμου. Αργότερα επιφορτίσθηκε να επιτηρεί την εκτέλεση των ψηφισμάτων και τη διοίκηση του κράτους.
Άρειος Πάγος: Λειτουργούσε ως ένα δικαστήριο που έκρινε πολίτες κατηγορούμενους για φόνο εκ προμελέτης ή εμπρησμό.
Εφέται: Δικαστήριο που έκρινε πολίτες κατηγορούμενους για αθέλητη ανθρωποκτονία και μετοίκους κατηγορουμένους για ανθρωποκτονίες κάθε είδους.
Ηλιακά Δικαστήρια: Θεωρούμενα ως αντιπροσωπευτικά του Δήμου (λαϊκά δικαστήρια), αποφάσιζαν ανέκκλητα για διάφορες υποθέσεις, δημόσιες και ιδιωτικές. Για κάθε υπόθεση σχηματιζόταν ένα Δικαστήριον από εκατοντάδες Ηλιαστών που κληρώνονταν. Ηλιασταί ήσαν έξι χιλιάδες Αθηναίοι.
Διακυβέρνηση: Η αθηναϊκή δημοκρατία δεν είχε θεσμό ανάλογο με τη σημερινή κυβέρνηση. Αντίθετα είχε πλήθος αρχόντων και επιτροπών αρχόντων χωρίς ουσιαστικές εξουσίες. Τα μέλη των επιτροπών ήταν ισότιμα, συναρμόδια και συνυπεύθυνα. Έτσι και οι μεμονωμένοι άρχοντες και οι επιτροπές αρχόντων μπορούν να θεωρηθούν ως απλοί λειτουργοί της διοικήσεως.
Οι Αθηναίοι αναδείκνυαν τους βουλευτές και τους περισσότερους άρχοντες με κλήρωση, για θητεία ετήσια και μη ανανεώσιμη.
Οι βουλευτές και οι άρχοντες εισέπρατταν ημερήσια αποζημίωση κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Επίσης κάθε συμμετοχή σε συνεδρίαση του Δήμου ή του ηλιαστικού Δικαστηρίου αποζημιωνόταν. Αυτές οι αποζημιώσεις, μισθοί, επέτρεπαν στους φτωχότερους πολίτες να ασκήσουν τα δικαιώματά τους δίχως να υποστούν στερήσεις.
Ο λαός έλεγχε στενά τους άρχοντες. Πριν αναλάβουν καθήκοντα, περνούσαν από δοκιμασία. Κατά τη θητεία τους, σε κάθε πρυτανεία, παρουσίαζαν τους λογαριασμούς τους σε μια επιτροπή και, αργότερα, στην κυρία εκκλησία κάθε πρυτανείας, η οποία επικύρωνε ή όχι τη διαχείρισή τους. Στο τέλος της θητείας τους, έδιναν λογαριασμό για το σύνολο των δημοσίων χρημάτων που είχαν διαχειρισθεί.

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρω τί νόημα εχουν ολα αυτά που έγραψες και γιατί; Ξεχασες ομως οτι οι Αθηναίοι δεν δουλέυανε γενικά βαριές δουλείες, είχανε τούς είλωτες για να δουλεύουν, οι γυναίκες δεν ειχαν δικαιώματα έμεναν κλεισμένες στο σπίτι και δεν τίς θεωρούσαν πολίτες, οι πόλεις που μετείχαν στην Αθηναϊκή Συμμαχία πλήρωναν φόρο υποτέλειας στην Αθήνα, η Δήλος οταν αρνήθηκε την ισοπέδωσαν κυριολεκτικά και οτι το τέλος της άμεσης δημοκρατίας ήταν οταν ο εραστής του Σωκράτη ο Αλκηβιάδης τούς επεισε με την εκπληκτική του ρητορική ικανότητα να εκστρατεύσουν στην Σικελία που κατέληξε να γίνει η καταστροφή της υπεροπλίας των Αθηναίων οι οποίοι κατακτήθηκαν στην συνέχεια απο τους Σπαρτιάτες και στην συνέχεια ξέπεσαν...

irma είπε...

kai esy 10:19 ksexnas peri yparksis patriarxikis kai mitriarxikis oikogeneias.

Ανώνυμος είπε...

Ξεχασες να αναφερεις οτι πριν αναλαβουν το οποιοδηποτε αξιωμα γινοταν ενδελεχης απογραφη της περιουσιας τους.. μεχρι και σανταλια που φορουσανε..

Ανώνυμος είπε...

Ανωνυμε 10¨19 εχεις μπερδεψει τις ημερομηνιες και τα εχεις κανει αχταρμα. Αν και απο το σχολιο σου για τον Αλκιβιαδη μαλλον εισαι βαλτος.

Ανώνυμος είπε...

pros 10:19 mimpos prepi na ksanapas nhpia dimotiko gumnasio lukeio klp ti einai afta pou les, mimpos ta pistebhs afta pou les ,lipon gia na se bohthiso pare to ARXAIO ELLHNIKO DIKAIO TOU PANAGIOTH KYRGIAKOPOULOU ekei tha ksestrabothis kai den tha les oti sou katebi filika

Ανώνυμος είπε...

Λοιπον παιδια θα σας πω κατι να σκασετε στα γελια...Γνωρισα μια Ιαπωνεζα παλιοτερα στην Αγγλια και με το που της ειπα οτι ειμαι Ελληνας το μυαλο της πηγε στη αρχαια Ελλαδα. Δεν ηξερε καν οτι ειμαστε ορθοδοξοι Χριστιανοι...Αυτο λει πολλα. Το μονο που εχουμε να δειξουμε στους ξενους ειναι η αρχαια ιστορια μας. Μακαρι να ειχαμε και την τεχνογωσια για να παραγουμε αυτοκινητα και μαχητικα αλλα αυτα δεν γινονται με συνδικατα και μαλακιες...

Ανώνυμος είπε...

ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΥΨΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΟΥ ΤΟ ΑΠΕΔΕΙΞΕ ΜΕ ΤΗΝ ΟΛΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕ ΝΑ ΠΡΟΒΑΙΝΕΙ ΣΕ ΑΦΥΣΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ.........ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΛΑΣΠΟΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΣΚΟΥΠΙΔΟΛΟΓΟΣ.

Ανώνυμος είπε...

sostotatos o filos 10:33

Ανώνυμος είπε...

Η ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΑΚΙ... ΔΕ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΟΥΛΟΚΤΗΣΙΑ! ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΟΤΑΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΕΙΧΑΝ ΜΟΝΟ ΟΙ ΑΝΤΡΕΣ...

Ανώνυμος είπε...

Oταν μπερδευεις την ηθικη που στην τελικη δεν ειναι τιποτα αλλο απο κοινωνικες συνηθειες τις οποιες προοικονομουν και ενορχηστρωνουν κοινωνικες αναγκες τοτε το επιπεδο νοημοσυνης σου αγγιζει του προβατου.

Οταν λες παραμυθακι την αθηναικη δημοκρατια μαλλον εκανες κοπανες στο σχολειο. Οσο για τη δουλοκτησια και παλι δεν το εχεισ ψαξει αρκετα. Για ξανακοιτα τι status ειχε ενας δουλος. Εκτος αν θεωρεις σημερα τον εαυτο σου ελευθερο..

Και για να μην ξεχνιομαστε, χαρη σε καποιους σημερα διασωζεται μονο το 1% της αρχαιας γραμματειας και αυτο που εχουμε λιγοι ξερουν κατα ποσο ειναι ορθο.

Ανακεφαλαιωση: Σολωνας = αμεση δημοκρατια
Νεωτερικοτητα = αντιπροσωπευτικη ολιγαρχια

Καποτε θα γραψω ενα εκτενες αρθρο για τους περσσοτερους θεσμους της εποχης για να δειτε τι χασαμε.