Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012

«Φουλ» για ζημιές οδεύει ο κλάδος των Σούπερ Μάρκετ για πρώτη φορά στα χρονικά!


Ρεπορτάζ: Μάνος Παπαδάκης

Ποιο γρήγορα και από ότι πιστεύει ο πιο σκληροπυρηνικός Γερμανός για την Ελλάδα, οδεύει προς τη χρεοκοπία ο κλάδος των Σούπερ Μάρκετ.

Ένας από τους πιο υγιής κλάδους κατά το παρελθόν, βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και μάλιστα το 2011 θα είναι ...
και η πρώτη χρονιά που τα κέρδη θα μετατραπούν σε ζημιές. Μένει μόνο να βγουν και οι ισολογισμοί των εταιρειών για να επαληθευθεί και επισήμως.

Το 2010 ο κλάδος κατέγραψε συνολικά μείωση κερδών στα προ φόρων αποτελέσματα άνω των 100 εκατομμυρίων σε σχέση με το 2009, κλείνοντας στα 27,01 εκ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Statbank, όταν οι πωλήσεις αντίστοιχα «έπεσαν» κατά 2,9%.

Για το δωδεκάμηνο του 2012 λοιπόν έχουμε τα εξής αποτελέσματα:

Οι πωλήσεις μειώθηκαν περαιτέρω κατά 2,2%, από 9,7 δις. σε 9,49 δις. ευρώ, βάσει των στοιχείων τις Nielsen (εξαιρουμένου του ‘Σκλαβενίτη’), ενώ η «χιονοστιβάδα» των Carrefour – Μαρινόπουλος, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει τα 100 εκ. ζημιές, παίρνει όλο τον κλάδο τον κλάδο παραμάζωμα και φέτος αναμένεται να «κλείσει» με ζημιές για πρώτη φορά στα χρονικά.

Τα απολύτως απαραίτητα αγοράζει πλέον ο κόσμος

Εν τω μεταξύ, μέσα στην οικονομική ύφεση που περνά η χώρα και το κάθε νοικοκυριό ξεχωριστά, οι καθημερινές αγορές του κόσμου έχουν περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα, χωρίς καν να συζητάμε για τα προϊόντα «πολυτελείας», τα οποία δεν φεύγουν από τα ράφια με τίποτα.

Συγκεκριμένα, στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα- που κατέχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων υπήρξε μείωση της τάξης του 1,4% (6,54 δις. από 6,64 δις. ευρώ), ενώ οριακή μείωση κατά 0,1% παρατηρήθηκε και στην κατηγορία τροφίμων και ποτών.

Πολύ μεγαλύτερη πτώση υπήρξε στα φρέσκα και χύμα προϊόντα (-3,6%), ενώ σε ότι αφορά τις πιο… ακριβές συνήθειες των καταναλωτών, υπήρξε «ηχηρό» haircut. Κατά 5,2% «κόπηκαν» οι αγορές στα προϊόντα φροντίδας του σπιτιού, ενώ στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και υγιεινής, όπως και στα προϊόντα Bazaar παρατηρήθηκε σημαντική πτώση της τάξης του 4,8%.

Αντίθετα, καταγράφηκε ξεκάθαρα και στους αριθμούς, η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, μια πολιτική που προώθησαν οι ελληνικές εταιρείες τις οποίες ο κόσμος δείχνει ότι προτιμά σε σχέση με τις πολυεθνικές. Ο τζίρος από τα συγκεκριμένα προϊόντα ανήλθε στα 1,44 δις. το 2011 από 1,37 δις. ευρώ την προηγούμενη χρήση, παρουσιάζοντας ποσοστιαία αύξηση κατά 4,2%.

Δυσοίωνες οι εξελίξεις και για το 2012

Τα πράγματα δεν φαίνεται να φτιάξουν ούτε τη φετινή χρονιά. Μάλιστα σε ότι αφορά τις θυγατρικές των πολυεθνικών ομίλων, οι στόχοι που έχουν θέσει για τις πωλήσεις το 2012 έχουν αρνητικό πρόσηµο. Κύριο μέλημά τους πάντως είναι να διατήρησουν και να διευρύνουν τα µερίδια αγοράς που κατέχουν, έστω κι αν αυτός ο στόχος κινείται σε βάρος της κερδοφορίας τους. Η αντίληψή τους είναι αρκετά απλή: όταν η αγορά ανακάµψει, θα «ακολουθήσουν» τον ανοδικό κύκλο από καλύτερη θέση και θα έχουν συγκριτικό πλεονέκτηµα έναντι των όποιων ανταγωνιστών τους έχουν αποµείνει σε αυτή.

Αν πάρουμε πάντως παράδειγμα από την Carrefour, δεν έχει καταφέρει να πετύχει ως τώρα κανέναν από τους στόχους της. Η εν Ελλάδι θυγατρική, αποτελεί βραχνά για τον Όμιλο, ο οποίος- αν εξαιρέσουμε και την Ιταλία- διαγράφει μια ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία.

Μπορεί στον Όμιλο της Carrefour- Μαρινόπουλος να έχουν φτιάξει ήδη πλάνο για την επόμενη διετία, μέσα στην οποία θέλουν να ενισχύσουν το δίκτυο των καταστημάτων τους με άλλα 10 καταστήματα Carrfour Planet, ωστόσο προέχει σίγουρα η διευθέτηση άλλων ζητημάτων.

Όπως έχει δημοσιευτεί ήδη, η Carrefour εξετάζει να µειώσει το ποσοστό της στο joint venture µε τον όµιλο Mαρινόπουλο, το οποίο, βάσει της συµφωνίας των δύο πλευρών, ανέρχεται στο 50%. Θέλει με αυτό τον τρόπο να περιορίσει την έκθεσή της στην ελληνική αγορά, όπου τα οικονομικά της αποτελέσματα, όπως είπαμε, έχουν πιάσει πάτο.

Πατάνε γερά οι μεγάλες ελληνικές αλυσίδες- «Πίτα» για λίγους

Σε καλύτερη μοίρα βρίσκονται οι μεγάλες ελληνικές αλυσίδες, οι οποίες έχουν κερδίσει την προτίμηση του Έλληνα καταναλωτή.
Στους κερδισμένους της περσινής χρονιάς συγκαταλέγονται η ΑΒ Βασιλόπουλος της βελγικής αλυσίδας Delhaize, που έκλεισε τη χρήση με άνοδο πωλήσεων 7,25%, στο 1,494 δισ. ευρώ, η Σκλαβενίτης (3,27%), ο όμιλος Βερόπουλοι με 1,82%, η Μετρό με 1,26%, αλλά και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης, η οποία παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης κύκλου εργασιών 5,39%. Πάντως, τη στιγμή που οι πέντε αυτές εταιρείες ενισχύουν το μερίδιό τους στην αγορά, οι υπόλοιπες βυθίζονται όλο και πιο βαθιά στην ύφεση, αφού δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα από τον άνισο ανταγωνισμό.

Παρατηρείται λοιπόν το φαινόμενο της συγκέντρωσης του κλάδου, καθώς στις δέκα μεγαλύτερες επιχειρήσεις που αποσπούν τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών, βρίσκεται και η υψηλότερη συγκέντρωση κερδοφορίας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι δέκα μεγάλες αλυσίδες του κλάδου κατέχουν το 80% περίπου τοις εκατό του συνολικού κύκλου εργασιών, όταν οι μισές εταιρείες εμφανίζουν επιδείνωση των αποτελεσμάτων τους.

«Λίγοι θα επιβιώσουν»

Την εικόνα της σημερινής κατάστασης στον κλάδο περιγράφουν με ακρίβεια τα λόγια του κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη, Διευθύνοντα Συμβούλου της Μετρό ΑΕΒΕ, ο οποίος μίλησε για το θέμα αποκλειστικά στη Statbank.
«Το 2011 η ύφεση έπληξε και τον κλάδο των Super market σε βαθμό αξιόλογο, για τα δεδομένα του κλάδου τουλάχιστον. Ο καταναλωτής έγινε πιο προσεκτικός στις αγορές του και σταμάτησε να αποθεματοποιεί προϊόντα στο σπίτι του, ενώ ασχολείται πλέον ακόμα περισσότερο με τις τιμές. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την περαιτέρω ένταση του ανταγωνισμού. Η κατάσταση δεν αναμένεται να αλλάξει μέσα στο 2012. Οι συνθήκες αυτές επιτρέπουν μόνο στις καλά οργανωμένες και οικονομικά ισορροπημένες αλυσίδες να επιβιώσουν, ενώ φέρνουν σε πολύ δύσκολη θέση όσους δεν ελέγχουν καλά το κόστος λειτουργίας τους και όσους εξαρτώνται υπερβολικά από τον τραπεζικό δανεισμό. Είναι λογικό λοιπόν να αναμένει κανείς ότι μέσα στη χρονιά θα συμβούν σημαντικές εξελίξεις στον κλάδο, από τις οποίες κερδισμένοι θα βγουν όσοι επένδυσαν τα τελευταία χρόνια στην «ποιότητα», με την έννοια αυτή να αφορά τόσο την εξυπηρέτηση του πελάτη σε όλα τα επίπεδα (των τιμών συμπεριλαμβανομένων), όσο και την ίδια τη λειτουργία της επιχείρησης».

http://www.statbank.gr/content/article/26255.html