Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

Δράσεις αντίδοτο στην κρίση... φαρμάκι στους μεσάζοντες


Δράσεις αντίδοτο στην κρίση... φαρμάκι στους μεσάζοντεςΗ συνεχιζόμενη συμπίεση των εισοδημάτων προς τα κάτω, σε συνδυασμό με τις ολοένα και αυξανόμενες τιμές


στα ράφια των σούπερ μάρκετ ή τους πάγκους της λαϊκής, ελέω κρίσης… οδηγεί- σχεδόν μαθηματικά- σε εναλλακτικούς τρόπους λειτουργίας της αγοράς...



Η νέα τάση είναι ο περιορισμός των μεσαζόντων, και η οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται η ύπαρξή τους, που κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στη σημερινή ζοφερή ελληνική πραγματικότητα.


Την ώρα που οι παραγωγοί αναζητούν τρόπους να προωθήσουν αποτελεσματικότερα τα προϊόντα τους είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό και οι καταναλωτές αναζητούν καλύτερες τιμές, κάποιοι «γέννησαν» ιδέες για πώς αυτό θα γίνει πράξη και πήραν τις ανάλογες πρωτοβουλίες:

- Στη μία περίπτωση μια παρέα νέων ανθρώπων δημιούργησε μία διαδικτυακή πλατφόρμα που φέρνει κοντά τους ενδιαφερόμενους αγοραστές του εξωτερικού με τους Έλληνες παραγωγούς.

- Σε μία άλλη μια ομάδα εθελοντών από την Κατερίνη αποφάσισε να καταργήσει τους μεσάζοντες και να βοηθήσει τόσο τους Έλληνες παραγωγούς πατάτας όσο και τους καταναλωτές, επίσης μέσω διαδικτύου.

- Τέλος, μία αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία δρομολόγησε την ίδρυση ενός κοινωνικού καταναλωτικού συνεταιρισμού.



Η γέφυρα με το εξωτερικό

Μια ομάδα, κυρίως νέων ανθρώπων σκέφτηκε και έκανε πράξη τη δημιουργία μιας διαδικτυακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας οι Έλληνες παραγωγοί θα προβάλουν τα προϊόντα τους και οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές του εξωτερικού θα μπορούν να τους βρίσκουν και να επικοινωνούν απευθείας μαζί τους.


Η πρωτοβουλία αφορά ουσιαστικά μικρές και μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις παραγωγής αγροτικών προϊόντων και τροφίμων.


«Στο εξωτερικό είναι πολλοί αυτοί που εκτιμούν τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα, όπως το μέλι, ο κρόκος, οι πίτες και πολλά ακόμη, άλλα οι μεσάζοντες ανεβάζουν τις τιμές τόσο, ώστε παύουν να γίνονται ανταγωνιστικά» λέει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο Νίκος Χατζηνικολάου, ένας από τα μέλη της ομάδας.


Εκτός από την προβολή των παραγωγών, η εταιρεία προσφέρει και υπηρεσίες πιστοποίησης και υπολογισμού του κόστους εξαγωγών, ενώ παρέχει νομικές και εμπορικές συμβουλές.


«Φιλοδοξούμε να γίνουμε το μέσο αναφοράς των παραγωγών και να δώσουμε τη δυνατότητα ακόμη και στις μικρότερες επιχειρήσεις να βρουν πελάτες σε άλλες χώρες με μια απλή διαδικασία. Όσοι αναζητούν ελληνικά προϊόντα θα μπορούν, επισκεπτόμενοι τη σελίδα μας να βρίσκουν αυτό που επιθυμούν» συμπληρώνει ο κ.Χατζηνικολάου.


Η topagrodeals.com είναι, όπως όλα δείχνουν, ένα ακόμη «παιδί της κρίσης». Για την ομάδα που τη δημιούργησε αποτελεί μια επαγγελματική διέξοδο, που ακουμπά στην ανάγκη μικρότερων παραγωγών να προωθήσουν τα προϊόντα τους στρεφόμενοι σε μια νέα αγορά και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί.


Τα μέλη της ομάδας είναι άνθρωποι με σπουδές διαφήμισης, μάρκετινγκ, νομικής, πληροφορικής, Logistics κ.α., νέοι που αναζήτησαν και ίσως βρήκαν ένα κενό στην αγορά. Η ιστοσελίδα τους δεν κάνει πωλήσεις και όποιος το επιθυμεί γίνεται μέλος με μια ετήσια συνδρομή.


Το κίνημα της πατάτας


Η άλλη ομάδα είναι αυτή του Ηλία Τσολακίδη, μέλος της Ομάδας Εθελοντικής Δράσης νομού Πιερίας, η οποία προ ημερών μοίρασε 10 τόνους πατάτες Νευροκοπίου στους περαστικούς από παραγωγούς της Δράμας.

Τότε σκοπός των παραγωγών ήταν να διαμαρτυρηθούν για το γεγονός ότι οι ελληνικές πατάτες παραμένουν αδιάθετες, ενώ την ίδια στιγμή γίνεται εισαγωγή από την Αίγυπτο.

«Σκεφτήκαμε λοιπόν ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε κι εμείς κάτι ανάλογο στην περιοχή μας, Πήραμε τηλέφωνο στον αγροτικό συνεταιρισμό στο Νευροκόπι και τους ζητήσαμε ονόματα παραγωγών τους οποίους παρακαλέσαμε να έρθουν στην Κατερίνη για να μας πουλήσουν πατάτες. Ρωτήσαμε πόσο θα κόστιζε το κιλό αν μας έφερναν ένα φορτηγό με 24 τόνους. Μας απάντησαν ότι θα μπορούσαν να μας φέρουν αυτή την ποσότητα αντί 23 λεπτών το κιλό. Τους είπαμε όχι, θα σας δώσουμε 25 λεπτά το κιλό», αναφέρει ο κ. Τσολακίδης.

Στη συνέχεια οι εθελοντές δημιούργησαν μια διαδικτυακή εφαρμογή όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να παραγγείλουν τις ποσότητες πατάτας που επιθυμούσαν χωρίς την παρέμβαση κάποιου τρίτου. Η εφαρμογή otoposmou.gr άρχισε να λειτουργεί από τις 22 Φεβρουαρίου και μέσα σε δέκα μόνο ώρες οι παραγγελίες κάλυψαν την διατιθέμενη ποσότητα!


Το κοινωνικό καταναλωτικό σουπερ μάρκετ



Στο μεταξύ, τα πρώτα της βήματα κάνει αυτό το διάστημα μια ακόμη φιλόδοξη ιδέα, η οποία αφορά στη δημιουργία ενός κοινωνικού καταναλωτικού σούπερ μάρκετ.

Πρόκειται για ένα κατάστημα που θα προωθεί κατά κύριο λόγο τα ελληνικά προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές, κάτι που -σύμφωνα με τους εμπνευστές της- θα επιτευχθεί με την κατάργηση των μεσαζόντων.


Η ιδέα ανήκει στην αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία «Πρωτοβουλία Συνεργασίας για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία (ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο)», που σε συνεργασία με την «Ελληνική Διατροφή Coop» (συνεταιριστική εταιρεία εφοδιασμού προϊόντων, που συγκρότησαν αγροτικοί συνεταιρισμοί απ' όλη την Ελλάδα), κατάφεραν να ιδρύσουν τον πρώτο κοινωνικό καταναλωτικό συνεταιρισμό, πρωταρχική δράση του οποίου είναι η δημιουργία ενός συνεταιριστικού σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη.


«Μόλις πριν από μερικές μέρες ολοκληρώσαμε και ψηφίσαμε το καταστατικό του συνεταιρισμού στον οποίο συμμετέχουν περίπου 100 μέλη. Στόχος μας είναι τα μέλη να γίνουν περίπου 1000 για να προχωρήσουμε - με το κεφάλαιο που θα συγκεντρώσουμε,- στη δημιουργία και λειτουργία του σουπερ μάρκετ» εξήγησε μιλώντας στο ΑΜΠΕ, ο Λάζαρος Αγγέλου, μέλος του ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο και του συνεταιρισμού.


«Για μας είναι ένα εγχείρημα που θέτει ως στόχο τη σύνδεση της ελληνικής υπαίθρου με την πόλη, χωρίς επιβαρύνσεις, ώστε να φτάνει το προϊόν στον καταναλωτή σε τιμή πολύ πιο προσιτή. Για τα μέλη του συνεταιρισμού θα υπάρχει βέβαια κάποιο κέρδος αλλά αυτό δεν θα είναι υψηλό, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα», διευκρινίζει ο κ.Αγγέλου και τονίζει: «Το ουσιαστικό κέρδος θα είναι στην τσέπη του καταναλωτή. Υπολογίζουμε ότι μια 4μελής οικογένεια θα έχει όφελος της τάξεως του 20-25% στον ετήσιο προϋπολογισμό της, αν ψωνίζει από το κοινωνικό καταναλωτικό σουπερ μάρκετ».


Από το χωράφι στο ράφι και από τη θεωρία στην πράξη υπάρχει πάντα μια απόσταση που αν, σύμφωνα με το σχεδιασμό και το όραμα των ανθρώπων, μειωθεί το κέρδος θα είναι πολλαπλό.
πηγη