Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Μεγάλο όγκο επιβατικών αυτοκινήτων δέχεται ετησίως ο μεθοριακός σταθμός των Eυζώνων από και προς ΠΓΔΜ


ΜΑΖΙΚΗ μετακίνηση Ι.Χ. επιβατικών οχημάτων με πινακίδες Ελλάδας από την περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας προς τη Γευγελή και το αντίστροφο παρατηρήθηκε από τον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων κατά τη χειμερινή και θερινή περίοδο.


Η πόλη αυτή της ΠΓΔΜ βρίσκεται μόλις 3 χλμ. από τα σύνορα και 80 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη. Οι αιτίες της μετακίνησης, σύμφωνα με....

όσα δήλωσαν στα ερωτηματολόγια οι παραπάνω οδηγοί, είναι κυρίως λόγοι αναψυχής και λιγότερο για εργασία. Επίσης ως «λοιποί λόγοι» μετακινήσεων στη Γευγελή αναφέρθηκαν επισκέψεις σε κομμωτήρια, ιατρεία, οδοντιατρεία, σούπερ-μάρκετ ενώ ως «λόγοι αναψυχής» τα εστιατόρια, τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης και φυσικά τα καζίνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη δρομολογείται η κατασκευή μεγάλου εμπορικού κέντρου στην περιοχή της Γευγελής καθώς και δύο ακόμη καζίνο.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από τη μελέτη για την Εκτίμηση Κυκλοφοριακών Δεικτών του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας Οδού, που εκπόνησε η σύμπραξη «ΝΑΜΑ Α.Ε. - Ερασμος Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ - Σ. ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ.

Για παρόμοιους λόγους παρατηρήθηκε μεγάλη μετακίνηση από τον μεθοριακό σταθμό της Δοϊράνης προς το χωριό Νόβι Ντόιραν (Novi Dojran) και από τον μεθοριακό σταθμό της Νίκης Φλώρινας προς την πόλη Μπίτολα (Μοναστήρι) της ΠΓΔΜ. Το Μοναστήρι, που βρίσκεται σε απόσταση 14 χλμ. από τα σύνορα και έχει πληθυσμό 122.000 κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 1991, αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της ΠΓΔΜ. Σύμφωνα με το τοπικό επιμελητήριο στην περιοχή υπάρχουν αρκετές ελληνικές εταιρίες, ενώ έχουν αναπτυχθεί στενές επιχειρηματικές σχέσεις, ανταλλαγές αγαθών και κεφαλαίου με ελληνικές εταιρίες από επιχειρηματίες της περιοχής.

Από τους τρεις αυτούς συνοριακούς σταθμούς παρατηρήθηκε επίσης μαζική μετακίνηση επιβατικών οχημάτων με πινακίδες κυρίως ΠΓΔΜ, Γιουγκοσλαβίας (Σερβίας, Κοσόβου και Μαυροβουνίου) με προέλευση τις περιοχές της ΠΓΔΜ και της Σερβίας και προορισμό περιοχές της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας. Από τους σταθμούς των Ευζώνων και της Δοϊράνης καταγράφηκε κίνηση κυρίως προς Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική και Πιερία, ενώ από τον σταθμό της Νίκης κυρίως προς τη Φλώρινα. Οι αιτίες της μετακίνησής τους σύμφωνα με όσα δήλωσαν στα ερωτηματολόγια οι παραπάνω οδηγοί είναι κυρίως λόγοι αναψυχής και εργασίας. Από τον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων κατά τη θερινή περίοδο παρατηρήθηκε μαζική μετακίνηση Ι.Χ. επιβατικών οχημάτων από χώρες της Ευρωπαϊκής Eνωσης (κυρίως με πινακίδες Γερμανίας, Γαλλίας, Ολλανδίας και Βελγίου) με προορισμό την Τουρκία. Πρόκειται για Eυρωπαίους πολίτες τουρκικής καταγωγής που επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν το οδικό δίκτυο της Εγνατίας Οδού για τις θερινές τους διακοπές στην Τουρκία.

Σημειώνεται ότι οι παραπάνω στο σύνολό τους δήλωσαν ότι προτίμησαν την Εγνατία Οδό λόγω συντομίας, όμως κατά την άποψη των τελωνειακών υπαλλήλων η μαζική προτίμησή τους στην Εγνατία Οδό οφείλεται αποκλειστικά σε οικονομικούς λόγους και πιο συγκεκριμένα στην απουσία διοδίων, σε αντίθεση με τα αντίστοιχα οδικά δίκτυα της Βουλγαρίας και της Τουρκίας. Από τον μεθοριακό σταθμό της Δοϊράνης κατά τη θερινή περίοδο παρατηρήθηκε μαζική εμπορευματική μετακίνηση φορτηγών οχημάτων με προέλευση τη Θεσσαλονίκη και προορισμό την περιοχή του Καβάνταρσι της ΠΓΔΜ. Τα φορτία κυμαίνονταν από 16 έως 23 τόνους με περιεχόμενο ορυκτά υλικά (μεταλλεύματα νικελίου). Oλα τα φορτηγά, αφού ξεφόρτωσαν το φορτίο τους στο Καβάνταρσι, επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη από τον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων και επανέλαβαν το δρομολόγιο.

Ευκλείδης Καραγιαννίδης
http://www.express.gr/