«Αναμφισβήτητα, καθήκον του νομοθέτη είναι να ασχοληθεί σχολαστικά με
την παιδεία των νέων. Γιατί αυτό, αν δεν γίνεται στις πόλεις, φθείρει τα
πολιτεύματα. Πράγματι, επιβάλλεται οι νέοι να εκπαιδεύονται σύμφωνα με
το πολίτευμα, διότι η νοοτροπία που καλλιεργεί κάθε...
πολίτευμα, αποτελεί συνήθως παράγοντα και διατήρησης του, αλλά και αρχικής εγκαθίδρυσης του, όπως για παράδειγμα η δημοκρατική νοοτροπία εγκαθιστά το δημοκρατικό πολίτευμα και η ολιγαρχική την ολιγαρχία. Πάντοτε δε, η ποιοτικά ανώτερη νοοτροπία είναι αίτιο ανώτερου πολιτεύματος....
Επιπλέον, όπως σε όλες τις ικανότητες και τις δεξιότητες υπάρχουν τρόποι να προπαιδεύεται και να εξασκείται κανείς εκ των προτέρων στις αντίστοιχες εργασίες, γινεται φανερό συνεπώς ότι ανάλογα πρέπει να ισχύουν και και για τις πραξεις τις αρετής. Επειδή όμως ένας είναι ο σκοπός όλης της πόλης, ολοφάνερο ότι και η παιδεία επιβάλεται να είναι μία και η ίδια για όλους και να φροντίζει γι αυτήν το δημόσιο και όχι οι ιδιώτες όπως συμβαίνει σήμερα να φροντίζει τη μόρφωση των παιδιών του ο καθένας ιδιωτικά, διδάσκοντας μαθήματα της δικής του προτίμησης.
Ωστόσω, για θέματα κοινού ενδιαφέροντος πρέπει και από κοινού να αναλαμβάνεται η πραγμάτωση τους. Συγχρόνως όμως είναι λάθος κάποιος πολίτης να νομίζει ότι του ανήκει η παιδεία. αντίθετα, όλοι ανήκουν στην πόλη, γιατί ο καθένας τους είναι μόριο της πόλης και η φροντίδα που από τη φύση δείχνει κάθε μόριο αποβλέπει στην φροντίδα του συνόλου. Σε αυτό συγκεκριμένα, θα άξιζε έπαινος στους Λακεδαιμόνιους, γιατί και ενδιαφέρονται πάρα πολύ για την αγωγή των παιδιών τους και την έχουν θεσπίσει να είναι δημόσια.»
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΒΙΒΛΙΟ VIII, 1337a 0~30
πολίτευμα, αποτελεί συνήθως παράγοντα και διατήρησης του, αλλά και αρχικής εγκαθίδρυσης του, όπως για παράδειγμα η δημοκρατική νοοτροπία εγκαθιστά το δημοκρατικό πολίτευμα και η ολιγαρχική την ολιγαρχία. Πάντοτε δε, η ποιοτικά ανώτερη νοοτροπία είναι αίτιο ανώτερου πολιτεύματος....
Επιπλέον, όπως σε όλες τις ικανότητες και τις δεξιότητες υπάρχουν τρόποι να προπαιδεύεται και να εξασκείται κανείς εκ των προτέρων στις αντίστοιχες εργασίες, γινεται φανερό συνεπώς ότι ανάλογα πρέπει να ισχύουν και και για τις πραξεις τις αρετής. Επειδή όμως ένας είναι ο σκοπός όλης της πόλης, ολοφάνερο ότι και η παιδεία επιβάλεται να είναι μία και η ίδια για όλους και να φροντίζει γι αυτήν το δημόσιο και όχι οι ιδιώτες όπως συμβαίνει σήμερα να φροντίζει τη μόρφωση των παιδιών του ο καθένας ιδιωτικά, διδάσκοντας μαθήματα της δικής του προτίμησης.
Ωστόσω, για θέματα κοινού ενδιαφέροντος πρέπει και από κοινού να αναλαμβάνεται η πραγμάτωση τους. Συγχρόνως όμως είναι λάθος κάποιος πολίτης να νομίζει ότι του ανήκει η παιδεία. αντίθετα, όλοι ανήκουν στην πόλη, γιατί ο καθένας τους είναι μόριο της πόλης και η φροντίδα που από τη φύση δείχνει κάθε μόριο αποβλέπει στην φροντίδα του συνόλου. Σε αυτό συγκεκριμένα, θα άξιζε έπαινος στους Λακεδαιμόνιους, γιατί και ενδιαφέρονται πάρα πολύ για την αγωγή των παιδιών τους και την έχουν θεσπίσει να είναι δημόσια.»
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΒΙΒΛΙΟ VIII, 1337a 0~30
2 σχόλια:
ΜΗΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΣΟΙ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΟΤΙ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΑ "ΚΟΙΝΑ" ΝΑ ΑΡΧΙΣΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΤΑ "ΕΙΠΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΒΡΗΚΑΝ ΟΛΑ", ΟΠΩΣ ΕΧΕΙ ΑΠΟΔΕΙΧΘΕΙ ΠΕΡΙΤΡΑΝΑ, ΚΑΙ ΝΑ ΑΦΗΣΟΥΝ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΓΝΙΔΙΑ ΕΞΟΥΣΙΑΣ, ΑΦΟΥ ΟΠΩΣ ΛΕΜΕ ΛΑΪΚΑ, "ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΘΕΜΑ";;
Προφανώς, τα περί δημόσιας Παιδείας ισχύουν στην περίπτωση που αυτή είναι τέτοια με "Π" κεφαλαίο - και όχι όταν πρόκειται για την εθνομηδενιστική και τομαροκεντρική εκπαίδευση-βασανιστήριο, που καλλιεργεί τον ανταγωνισμό και την απανθρωπιά, η οποία επιβάλλεται στις μέρες μας.
Δημοσίευση σχολίου