Παρασκευή 3 Αυγούστου 2012

ΤΟ ΤΕΡΑΣ ΜΕΣΑ ΜΑΣ. ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΜΙΛΓΚΡΑΜ.


Το πείραμα του Μίλγκραμ είναι ένα από τα πιο γνωστά αντιδεοντολογικά πειράματα της ψυχολογίας, ουσιαστικά μια «φάρσα» που ξεγύμνωσε την ανθρώπινη ψυχή.
Το 1961, ο είκοσι εφτάχρονος Στάνλει Μίλγκραμ, επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στο Γέιλ, αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία.
Είχαν περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των ...
Ναζί και γινόταν μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων.
Η ευρέως αποδεκτή εξήγηση -πριν το πείραμα του Μίλγκραμ- ήταν η αυταρχική τευτονική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη -κυρίως σεξουαλικά- παιδική ηλικία των Γερμανών.
Όμως ο Μίλγκραμ ήταν κοινωνικός ψυχολόγος και πίστευε ότι αυτού του είδους η υπακοή -που οδηγεί στο έγκλημα- δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα μόνο της προσωπικότητας, αλλά περισσότερο των πιεστικών συνθηκών.
Και το απέδειξε κάνοντας τη «φάρσα» του.

Τα υποκείμενα του πειράματος ήταν εθελοντές, κυρίως φοιτητές, οι οποίοι καλούνταν έναντι αμοιβής να συμμετέχουν σε ένα ψυχολογικό πείραμα σχετικό με τη μνήμη.

Χώριζε τους φοιτητές σε ζεύγη και -μετά από μια εικονική κλήρωση- ο ένας έπαιρνε το ρόλο του «μαθητευομένου» και ο άλλος του «δασκάλου».
Ο έκπληκτος «μαθητευόμενος» δενόταν χειροπόδαρα σε μια ηλεκτρική καρέκλα και του περνούσαν ηλεκτρόδια σε όλο το σώμα. Έπειτα του έδιναν να μάθει δέκα ζεύγη λέξεων.
Ο «δάσκαλος», από την άλλη, καθόταν μπροστά σε μια κονσόλα ηλεκτρικής γεννήτριας. Μπροστά του δέκα κουμπιά με ενδείξεις: «15 βολτ, 30 βολτ, 50 βολτ κλπ.» Το τελευταίο κουμπί έγραφε: «450 βολτ. Προσοχή! Κίνδυνος!»
Πίσω από το «δάσκαλο» στεκόταν ο πειραματιστής, ο υπεύθυνος του πειράματος.

(Και περνάμε σε ενεστώτα για να γίνουμε μέτοχοι της στιγμής.)
«Θα λέτε την πρώτη λέξη από τα ζεύγη στο μαθητευόμενο. Αν κάνει λάθος θα σηκώσετε το πρώτο μοχλό και θα υποστεί ένα ηλεκτροσόκ 15 βολτ. Σε κάθε λάθος θα σηκώνετε τον αμέσως επόμενο μοχλό», λέει ο πειραματιστής και ο «δάσκαλος» αισθάνεται ήδη καλά που δεν του έτυχε στην κλήρωση ο άλλος ρόλος.

Το πείραμα ξεκινάει. Ο «δάσκαλος» λέει τις λέξεις από το μικρόφωνο. Ο «μαθητευόμενος», ήδη τρομαγμένος, απαντάει σωστά, αλλά όχι για πολύ.
Μόλις κάνει το πρώτο λάθος ο «δάσκαλος» γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος του λέει να προχωρήσει στο πρώτο ηλεκτροσόκ. Ο «δάσκαλος» υπακούει.
15 βολτ δεν είναι πολλά, αλλά ο «μαθητευόμενος» έχει αλλάξει ήδη γνώμη. Παρ’ όλα αυτά απαντάει σωστά σε άλλη μια ερώτηση, αλλά στο επόμενο λάθος δέχεται 30 βολτ.
«Αφήστε να φύγω», λέει ο «μαθητευόμενος» που δεν μπορεί να λυθεί. «Δε θέλω να συμμετάσχω σε αυτό το πείραμα.»
Ο «δάσκαλος» κοιτάει τον πειραματιστή. Εκείνος του κάνει νόημα να συνεχίσει.

Τα βολτ αυξάνονται και τώρα πια ο πόνος είναι εμφανής στο πρόσωπο του «μαθητευόμενου», που εκλιπαρεί να τον αφήσουν ελεύθερο.
Στα 200 βολτ ταρακουνιέται ολόκληρος. Ο «δάσκαλος» πριν κάθε ηλεκτροσόκ γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος, με σταθερή φωνή, του λέει ότι το πείραμα πρέπει να συνεχιστεί.
Ο «δάσκαλος» συνεχίζει να βασανίζει έναν άγνωστο, έναν απλό φοιτητή που κλαίει, ζητάει τη βοήθεια του Θεού και παρακαλεί να τον λυπηθούν. Δεν μπορεί πια να απαντήσει στις ερωτήσεις, αλλά ο πειραματιστής λέει στο «δάσκαλο»:
«Τη σιωπή την εκλαμβάνουμε ως αποτυχημένη απάντηση και συνεχίζουμε με την τιμωρία.»
Στα 345 βολτ ο «μαθητευόμενος» τραντάζεται ολόκληρος, ουρλιάζει και χάνει τις αισθήσεις του.
Ο «δάσκαλος», ιδρωμένος και με τα χέρια του να τρέμουν, κοιτάει τον πειραματιστή.
«Μην ανησυχείτε», λέει εκείνος, «το πείραμα είναι απολύτως ελεγχόμενο… Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»
«Μα είναι λιπόθυμος», λέει ο «δάσκαλος».
«Δεν έχει καμιά σημασία. Το πείραμα πρέπει να ολοκληρωθεί. Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»

Πόσοι από τους εθελοντές έφτασαν ως τον τελευταίο μοχλό;

Πριν ξεκινήσει το πείραμα του ο Μίλγκραμ είχε κάνει μια «δημοσκόπηση» ανάμεσα στους ψυχιάτρους και στους ψυχολόγους, ρωτώντας ‘τους τι ποσοστό των εθελοντών θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό.

Σχεδόν όλοι απάντησαν ότι κανείς δε θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό, πέρα ίσως από κάποια άτομα με κρυπτοσαδιστικές τάσεις, καθαρά παθολογικές.
Δυστυχώς έκαναν λάθος.

Μόλις το 5% των «δασκάλων» αρνήθηκαν εξ’ αρχής να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πείραμα και αποχώρησαν -συνήθως βρίζοντας τον πειραματιστή.
Το υπόλοιπο 95% προχώρησε πολύ το πείραμα, πάνω από τα 150 βολτ.
Και το 65%… Έφτασε μέχρι τον τελευταίο μοχλό, τα πιθανότατα θανατηφόρα 450 βολτ!

Που έγκειται η φάρσα;
Ο «μαθητευόμενος» δεν ήταν φοιτητής, αλλά ηθοποιός, που είχε προσληφθεί από το Μίλγκραμ για αυτόν ακριβώς το «ρόλο».
Δεν υπήρχε ηλεκτρισμός ούτε ηλεκτροσόκ. Ο ηθοποιός υποκρινόταν.
Το μοναδικό πειραματόζωο ήταν ο «δάσκαλος».

Όμως τα αποτελέσματα ήταν αληθινά: Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων θα υπακούσει και θα βασανίσει -ίσως και θα σκοτώσει- έναν άγνωστο του, αρκεί να δέχεται εντολές από κάποιον με κύρος (στην προκειμένη περίπτωση επιστημονικό) και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι δεν τον βαρύνει η ευθύνη για ό,τι συμβεί -αφού εκείνος «απλώς ακολουθούσε τις διαταγές».

Και φυσικά οι περισσότεροι από εμάς θα σκεφτούν όταν μάθουν για αυτό το πείραμα: «Εγώ αποκλείεται να έφτανα ως τον τελευταίο μοχλό.»

Όμως δείτε τι συμβαίνει στην κοινωνία μας, κάθε μέρα.
Ο υπάλληλος της ΔΕΗ που δέχεται να κόψει το ρεύμα από έναν άνεργο ή άπορο, ξέροντας ότι έτσι τον ταπεινώνει, τον υποβάλει σε ένα διαρκές βασανιστήριο και πιθανότατα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή του, ανήκει στο 65% του τελευταίου μοχλού. Και δεν είναι καθόλου κρυπτοσαδιστής. Απλώς ακολουθεί τις εντολές που του έδωσαν.

Ο υπάλληλος του σούπερ-μάρκετ που σου δίνει το χαλασμένο ψάρι και σε διαβεβαιώνει ότι είναι φρέσκο δε σε μισεί, παρότι γνωρίζει ότι μπορεί να πάθεις και δηλητηρίαση. Απλώς ακολουθεί εντολές.

Ο αστυνομικός ο οποίος ραντίζει με χημικά τους διαδηλωτές δεν είναι κρυπτοσαδιστής -αν και πολλοί θα διαφωνήσουν στο συγκεκριμένο παράδειγμα. Απλώς κάνει τη δουλειά του.

Ο υπάλληλος της εφορίας ή της τράπεζας που υπογράφει την κατάσχεση κάποιου σπιτιού για 1.000 ευρώ χρέος, θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό στο πείραμα. Γιατί υπακούει.

Ο πολιτικός που υπογράφει το μνημόνιο το οποίο οδηγεί ένα ολόκληρο έθνος στην εξαθλίωση του νεοφιλελευθερισμού θα έφτανε μέχρι τον τελευταίο μοχλό. Και αυτός υπακούει, σε εντολές πολύ πιο ισχυρές από εκείνες του πειραματιστή με την άσπρη φόρμα.

Αν όμως δούμε το πείραμα του Μίλγκραμ από την ανθρωπιστική-ηθική του πλευρά (από την πλευρά του 5% που αρνήθηκε να υπακούσει) θα καταλάβουμε ότι κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Αν σε διατάζουν να κάνεις κάτι που προκαλεί κακό στον άλλον, στο συμπολίτη σου, σε έναν άνθρωπο ή σε ένα ζώο, πρέπει να αρνηθείς να υπακούσεις. Ακόμα κι αν χάσεις το μπόνους παραγωγικότητας, την προαγωγή, την επανεκλογή, τη δουλειά σου.
Μόνο όταν θα είμαστε έτοιμοι να αρνηθούμε να υπακούσουμε στις «μικρές» και καθημερινές εντολές βίας -με τις οποίες οι περισσότεροι ασυνείδητα συμμορφωνόμαστε, μόνον όταν θα είμαστε έτοιμοι να προβούμε σε μια γενικευμένη και μέχρι τέλους πολιτική, κοινωνική, καταναλωτική ανυπακοή, μόνο όταν μάθουμε να συμπεριφερόμαστε ως αυτεξούσιοι άνθρωποι και όχι ως ανεύθυνοι υπάλληλοι, μόνο τότε θα μπορέσουμε να γκρεμίσουμε τη λαίλαπα του νεοφιλελευθερισμού που μας θέλει υπάνθρωπους, υπάκουους και υπόδουλους.

Και μια τελευταία παρατήρηση:
Τα υποκείμενα του πειράματος του Μίλγκραμ, οι εθελοντές φοιτητές, μάθαιναν από εκείνον ποιος ήταν ο στόχος του πειράματος. Μάθαιναν ότι ο «μαθητευόμενος» ήταν ηθοποιός και ότι δεν είχε ποτέ υποστεί ηλεκτροσόκ.
Ο Μίλγκραμ το έκανε αυτό για να τους ανακουφίσει, αλλά πέτυχε το ακριβώς αντίθετο.
Αυτοί οι άνθρωποι, ειδικά το 65% που είχε φτάσει ως τον τελευταίο μοχλό, πέρασαν την υπόλοιπη ζωή τους κυνηγημένοι από τις Ερινύες της πράξης τους. Γιατί συνειδητοποίησαν ότι δεν ήταν τόσο αθώοι και τόσο «καλοί» όσο ήθελαν να πιστεύουν για τον εαυτό τους.


Ολα τα παραπανω ειναι αντγραφη απο ενα Εξαιρετικο Κυριο και Φιλο.

Σχολιο…το εχω αντιγραψει αλλα εχω υπογραμμισει τι θαυμασια θα συνεβαινε αν η “εκπαιδευτικη-παιδαγωγικη” μας κατευθυνση ηταν τετοια.

Αντιστεκομαστε; Αναρωτηθείτε

Με Εκτιμηση.

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

αυτο που αναφερσαι βρικεται στο βιβλιο τησ πειθους του ροβερτ τζιαρντικη. στο βιβλιο αυτο αναφερεται κα σε αλλους μηχανισμους που χειραγωγουν την ανθρωπινη συμπεριφορα 'book of influence'.η διμισιογραφοι , πολιτικοι , οι κοινονια χρησημοποιουν συνεχεια τετοιεσ πολιτικες, ενα παραδειγμα τησ δυναμης αυτου του ειδους τησ επιροης ειναι οι pick up artists

Ανώνυμος είπε...

Να ναι καλά η Χ.Α. που το ανέβασε πριν πέντε μέρες το σχετικό άρθρο.

Ανώνυμος είπε...

2.00 Την είπες την παπάρα σου....αδιάβαστε

Ανώνυμος είπε...

Παρατηρώ μια διαφορά. Ο εργαζόμενος εξαναγκάζεται να υπακούσει και να δείξει τάσεις υποταγής στην εξουσία φοβούμενος τις συνέπειες: απολύσεις, πειθαρχικά, μείωση μισθού, κλπ. Αντιθέτως ο χειριστής της μηχανής του ηλεκτροσόκ δεν έχει να χάσει τίποτα. Θα ίσχυαν οι ισχυρισμοί αν ο χειριστής είχε ως κίνητρο κάποιου είδους απολαβές τις οποίες θα έχανε αν δεν κατέβαζε και τον τελευταίο μοχλό. Εδω δεν έχουμε ενα πείραμα που θέλει να αποδείξει την υποταγή στην εξουσία λόγω συνεπειών που συνεπάγετε η ανυπακοή, αλλά τη δομημένη σαδιστική προσωπικότητα που χωρίς να αντιμετωπίζει συνέπειες προχωρά σε πράξεις που την χαρακτηρίζουν ως τέτοια.

Ανώνυμος είπε...

Ναι, αλλά με αυτό που έκανε ο Μίλγκραμ έδωσε στην άρχουσα τάξη ένα πολύ δυνατό εργαλείο για τον έλεγχο τον ανθρώπων. Αυτό και μόνο μου δίνει την δυνατότητα να σκεφτώ ότι: "μήπως είναι κατευθυνόμενο πείραμα για να εξαλείψουν κάποιοι τις ενοχές τους και να πουν ότι ούτως ή άλλως είναι στην ανθρώπινη φύση και άρα όλοι είναι υπεύθυνοι στον ίδιο βαθμό?". Ποιοι ήταν αυτοί που έλαβαν μέρος? σε τι συνθήκες έγινε? ποια ήταν η ψυχολογική κατάσταση των συμμετοχόντων? Πόσες φορές απαναλήφθηκε το πείραμα και σε πόσο βάθος χρόνου?
Να σας θυμίσω ότι πολλοί Γερμανοί στρατιώτες αν δεν έκαναν αυτό που τους διέταζαν τους σκότωναν. Το ίδιο και οι Ρώσοι επί Στάλιν.
Εγώ να δεχτώ ότι είναι στην ανθρώπινη φύση το κακό. Αλλά στην ζωή μου έχω δει περισσότερο καλό από τους ανθρώπους παρά κακό.

Ανώνυμος είπε...

Θα συμφωνήσω με τα ερωτήματα που θέτει ο φίλος 12:58. Οσον αφορά την στρατιωτική ζωή, την ιδια μέθοδο εφάρμοζαν και οι Ελληνες αξιωματικοί στους στρατιώτες,τους οποίους πυροβολούσαν επι τόπου οταν αρνούνταν να προελάσουν. Αυτό είναι στους στρατιωτικούς κανόνες. Η επιστήμη διαρείται στην καθαυτό επιστήμη, η οποία έχει ως σκοπό της την αλήθεια, την στρατευμένη επιστήμη η οποία έχει ως σκοπό να παρουσιάσει ως αλήθεια αυτό που θέλουν οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, π.χ Ρεπούση, την προσωπική επιστήμη που προσπαθεί να επιβάλλει ως επιστημονική θέση μια προσωπική άποψη, π.χ Φαλμεράυερ.

Ανώνυμος είπε...

2:32, ρούφα το αυγό σου.
29 Ιουλίου!

http://www.xryshaygh.com/index.php/enimerosi/view/peirama-milgkram-pio-epikairo-apo-pote#.UB0Ux7QSnE0

Ανώνυμος είπε...

3:26 μ.μ. Είσαι ηλίθιος αγόρι μου; Την χ.α. περίμενες για να διαβάσεις τίποτα να ξεστραβωθείς..... Οποιοσδήποτε σπουδάσει διοίκηση επιχ. και ποιάσει βιβλίο στα χέρια του για leaders,leadership κτλ γνωρίζει.....τσοπάνης είσαι δεν λέω δεν είναι ντροπή ΑΛΛΑ μας τα πρηξες με την χ.α. ΞΥΠΝΑ και ΞΕΚΟΛΛΑ γιατί και εσύ μέρος στο πείραμα πέρνεις...!