ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΛΙΓΝΙΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΚΑΙ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΣ ΔΕΗ
ΩΣ «ΠΡΩΤΟ ΠΙΑΤΟ»: ΕΛΛΗΝΙΚΟ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ,ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΚΡΑΤΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ...
Σε επιτάχυνση και διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων προχωρεί η κυβέρνηση προκειμένου να πετύχει, κι αν είναι δυνατόν να υπερκεράσει, τον στόχο για έσοδα 15 δισ. ευρώ μέχρι το 2015.
Προς την κατεύθυνση αυτή δρομολογεί σημαντικές κινήσεις μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Το στίγμα των προθέσεων έδωσε μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας.
Σύμφωνα με το νέο κυβερνητικό πλάνο, όπως το ανέλυσε ο υπουργός, ειδικό βάρος θα δοθεί στην ολοκλήρωση των έξι αποκρατικοποιήσεων, για τις οποίες ήδη εξελίσσονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες (Κρατικά Λαχεία, Ελληνικό, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, IBC, Κασσιώπη, Αφάντου) αλλά και στη δρομολόγηση της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε δεύτερη φάση, σύμφωνα με τον υπουργό, θα ξεκινήσουν εννέα ακόμη αποκρατικοποιήσεις (sales leaseback 28 Ακινήτων, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΤΑ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ), οι οποίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας.
Θα ακολουθήσουν 13 ακόμη αποκρατικοποιήσεις μεταξύ των οποίων λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες, οι οποίες διαμορφώνονται τώρα.Επιπλέον η κυβέρνηση εξετάζει τον πλέον πρόσφορο, για το δημόσιο συμφέρον, τρόπο για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ σε συνάρτηση με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και τις κοινοτικές οδηγίες.
Επίσης ο κ. Στουρνάρας αναφέρθηκε και «στην αξιοποίηση της αργούσας δυναμικότητας περιφερειακών νοσοκομείων του ΕΣΥ, προσβλέποντας τόσο στην ενίσχυση των εσόδων του ΕΣΥ όσο και στην ενίσχυση της ανάπτυξης του ιατρικού τουρισμού». Επιπλέον ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στις ακόλουθες κινήσεις:
• Θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Δεκέμβριο 2012 οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητόδρομων, βάζοντας ξανά εμπρός επενδύσεις ύψους 4,5 δισ. ευρώ.
• Αμεση προώθηση και υλοποίηση σειράς θεσμικών παρεμβάσεων σε πολλούς τομείς, όπως η σύσταση Ρυθμιστικών Αρχών Λιμένων, Αερολιμένων, Αυτοκινητοδρόμων, Διαχείρισης Υδάτων και Αποχέτευσης.
• Στον τομέα της ακίνητης περιουσίας έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή άνω των 80.000 δημόσιων ακινήτων από 30 διαφορετικούς δημόσιους φορείς, αναπτύχθηκε υποδομή για την παρακολούθησή τους και συνεχίζεται ο διεξοδικός νομικός και τεχνικός έλεγχος σε δεκάδες ακίνητα. Η κυβέρνηση θα δρομολογήσει άμεσα τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την ταχύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, θα ενισχύσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, θα φροντίσει για τον συντονισμό των συναρμόδιων υπουργείων για την προώθηση των μεγάλων επενδύσεων σε δημόσια ακίνητα και θα ενισχύσει ουσιαστικά τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας, ώστε σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ να διευκολύνει τις επενδύσεις στα δημόσια ακίνητα και να μεγιστοποιήσει την αξία τους για το Δημόσιο.
• Η κυβέρνηση θα λάβει όλες τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση της ακίνητης δημόσιας περιουσίας από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο δίνοντας έτσι μεγαλύτερες υπεραξίες και στο ίδιο το Ελληνικό.
Οπως τόνισε ο κ. Στουρνάρας, «κάθε ευρώ από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι ένα ευρώ λιγότερο από μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής, που θα βάθαιναν περισσότερο την ύφεση και την κοινωνική κρίση στη χώρα».
Είναι προφανές, πρόσθεσε, ότι θα υπάρχει συνεχής πολιτική στήριξη και αδιάλειπτη διευκόλυνση του όλου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων από την κυβέρνηση, ώστε τα χρονοδιαγράμματα που θα συμφωνηθούν να τηρηθούν στο ακέραιο.
ΡΥΘΜΙΣΗ
Πώληση και με ομόλογα
Ρύθμιση που θα παρέχει τη δυνατότητα στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας να δέχεται και ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου ως τίμημα για τις αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να προωθήσει η κυβέρνηση.
Το γνωστοποίησε ο υπουργός Οικονομικών αλλά σύμφωνα με πληροφορίες η τρόικα έχει επιφυλάξεις. Κι αυτό γιατί παίρνοντας ομόλογα στην ονομαστική τους τιμή τα οποία λήγουν, για παράδειγμα, το 2030 το ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί να διαγράψει χρέος, αλλά δεν θα λάβει μετρητά για την τρέχουσα περίοδο. Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις έχουν υπολογιστεί στο επικαιροποιημένο μνημόνιο ότι θα καλύψουν μέρος του χρηματοδοτικού προγράμματος έως το 2015.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στελέχη της τρόικας ανέφεραν πως σε κάθε περίπτωση, η εφαρμογή μιας τέτοιας απόφασης απαιτεί την έγκριση της ΕΕ γιατί μπορεί να δημιουργήσει χρηματοδοτικό κενό.
Το κυβερνητικό πλάνο για τις ιδιωτικοποιήσεις
1η φάση
Ελληνικό, ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Κρατικά Λαχεία, IBC, Αφάντου, Κασσιώπη
2η φάση
ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΔΙΕ, 28 ακίνητα
3η φάση
Λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες
ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ ΟΣΕ ΚΑΙ ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εξυγίανση του ΟΣΕ αλλά και η αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ αποτελούν το τρίπτυχο της πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση στον κλάδο του σιδηροδρόμου.
«Πεποίθησή μου είναι ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κωστής Χατζηδάκης.
Αναφερόμενος μάλιστα στην εξυγίανση του Οργανισμού, σημείωσε ότι «υπάρχει συναντίληψη με το ΠΑΣΟΚ» στο ζήτημα, ενώ τόνισε ότι πρέπει να γίνουν άμεσα τρεις κινήσεις:
• Να λυθεί το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε εξέλιξη.
• Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του υλικού. Το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό του ΟΣΕ απαξιώνεται λόγω κακής, αναποτελεσματικής και ακριβής συντήρησης. «Είναι ανάγκη να δοθεί μια σφαιρική και υγιής λύση γι' αυτό το θέμα», τόνισε.
• Να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ) από το Δημόσιο.
«Στόχος μας είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το ταχύτερο δυνατόν, βασιζόμενοι στην προεργασία που έχει ήδη γίνει. Το θέμα είναι κομβικής σημασίας», τόνισε ο υπουργός.
Μέχρις στιγμής θεωρητικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εκφράσει Ρώσοι, Κινέζοι και Γάλλοι. Ωστόσο, ακόμα δεν έχει οριστεί σύμβουλος για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας, ώστε να αποσαφηνιστεί αν το καταρχήν ενδιαφέρον μπορεί να αποκτήσει συγκεκριμένη μορφή.
Γι' αυτόν τον λόγο, μάλιστα, θεωρείται πρόωρη από πηγές του υπουργείου και η συζήτηση περί διαγωνισμού για τη μίσθωση χρονοθυρίδων (slots) σε διαδρομές του σιδηροδρομικού δικτύου, αντί για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται προς το παρόν στην καθυστέρηση της έγκρισης του φακέλου της εταιρείας από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ.
ΤΑ ΧΡΕΗ
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν -μεταξύ άλλων- τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδο?ής και προ?ήθειας και συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ 2007-2010 και, κυρίως, τη μεταβίβαση πέντε σημαντικών ακινήτων, συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, όπως επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης, αναζητά την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 αερολιμένων: «Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης».
Αναφερόμενος στο κεφάλαιο των ΕΛΤΑ, ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι «πέρα από την προσπάθεια για την ομαλή λειτουργία τους, είναι προγραμματισμένη και διαδικασία αποκρατικοποίησής τους και μάλιστα σε μία ευρωπαϊκή αγορά πλήρως απελευθερωμένη».
Ανάπτυξη μέσω ΣΔΙΤ θα επιδιωχθεί και στον τον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών: «Στόχος μας είναι η ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παρόχων δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς - διαχειριστές υποδομών». Το κατάλληλο πλαίσιο, τόνισε, μπορεί να προωθήσει την τηλεργασία, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις ηλεκτρονικές προμήθειες, την ηλεκτρονική επικοινωνία με τις κρατικές αρχές.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΗ: ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ 4 «ΜΙΚΡΕΣ ΔΕΗ»
Λιγνιτικές μονάδες και υδροηλεκτρικοί σταθμοί θα περιλαμβάνονται στην ιδιωτικοποίηση, προκειμένου να τηρήσει η χώρα μας τη συμφωνία με την Κομισιόν για την απελευθέρωση του λιγνίτη. Θα διατεθούν και δικαιώματα εκμετάλλευσης ορυχείων
Δύο έως τέσσερις μικρές ΔΕΗ, με την καθεμία να έχει από ένα «καλάθι» λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ρεύματος και υδροηλεκτρικούς σταθμούς, αναμένεται να είναι το βασικό σενάριο της αποκρατικοποίησης της μεγαλύτερης επιχείρησης της χώρας.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, πρόκειται για την καλύτερη λύση και εκεί πάνω φαίνεται να γίνονται οι όποιοι σχεδιασμοί.
Το βασικό σενάριο για την αποκρατικοποίηση της επιχείρησης θα βασιστεί, λένε οι πληροφορίες του «Εθνους», στην πρόσφατη συμφωνία της Ελλάδας με την Κομισιόν για την απελευθέρωση του λιγνίτη. Η χώρα μας είχε καταδικαστεί για το μονοπώλιο της ΔΕΗ στη λιγνιτική παραγωγή, καύσιμο το οποίο είναι φθηνό και αποτελεί το σημαντικότερο «όπλο» έναντι των ανταγωνιστών της στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας. Πρέπει να διαθέσει τουλάχιστον το 40% της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ στην αγορά.
Ετσι, η κυβέρνηση αναμένεται να βαδίσει στα βήματα... αυτής της υποχρέωσης. Πηγές λένε, λοιπόν, ότι θα πουληθούν οι μονάδες Ι και ΙΙ του Αμυνταίου, η μονάδα της Μελίτης στη Φλώρινα και η ΙΙΙ της Μεγαλόπολης. Η συνολική ισχύς τους είναι 1.200 με 1.300 ΜW.
Στα σχέδια είναι να δοθούν επίσης προς μίσθωση η μονάδα Ι της Καρυάς και Ι του Αγίου Δημητρίου στη Δυτική Μακεδονία. Η ισχύς των δύο τελευταίων μονάδων είναι 600 MW. Αν δεν προχωρήσει η ενοικίαση των δύο τελευταίων, τότε θα επιλεγεί η πώληση και γι' αυτές μαζί με τις πρώτες, δηλαδή θα πουληθούν συνολικά έξι μονάδες.
Μαζί με τις τέσσερις έως έξι μονάδες θα προστεθούν κατά πάσα πιθανότητα και τέσσερις υδροηλεκτρικοί σταθμοί, για να γίνουν πιο δελεαστικά... τα «πακέτα» πώλησης.
Συζητήσεις έχουν γίνει για δύο υδροηλεκτρικούς σταθμούς του Θησαυρού στη Δράμα και του Αλιάκμονα, καθώς και για τα Κρεμαστά, ενώ επίσης έχει εξεταστεί και η περίπτωση του σταθμού στο Καστράκι.
Ετσι, όπως αναφέρουν πηγές, είναι πολύ πιθανό να σχεδιαστούν τέσσερις μικρές «ΔΕΗ», με την καθεμία να περιλαμβάνει μία λιγνιτική και μία υδροηλεκτρική μονάδα.
Επιπλέον, από την ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή έγινε γνωστό ότι θα διατεθούν και δικαιώματα εκμετάλλευσης ορυχείων. Εκτιμήσεις θέλουν να εννοεί τα κοιτάσματα άνω των 2,6 δισ. τόνων λιγνίτη της Βεύης, της Ελασσόνας, της Δράμας και της Φλώρινας. Αυτά ανήκουν στο
Δημόσιο και δεν αποκλείεται να γίνουν διαγωνισμοί για τη μακροχρόνια μίσθωσή τους κι εκμετάλλευσή τους. Σημειώνεται ότι το ορυχείο της Βεύης είναι σε διαγωνιστική διαδικασία.
Από την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ με βάση τα προαναφερόμενα ίσως τελικά η περίπτωση της εισόδου στρατηγικού επενδυτή να απομακρύνεται, καθώς με τη διάθεση μονάδων η επιχείρηση αποδυναμώνεται.
Σημειώνεται ότι στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων η ΔΕΗ βρίσκεται στο τρίτο τρίμηνο του 2012, με στόχο την πώληση ποσοστού 17% του Δημοσίου. Το Δημόσιο έχει σήμερα το 51,12% της ΔΕΗ, το 45,07% ανήκει στο ευρύ επενδυτικό κοινό και σε θεσμικούς επενδυτές και το 3,81% στα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων της επιχείρησης.
Η ΔΕΗ σε αριθμούς
• 7,3 εκατομμύρια πελάτες
• 103 σταθμοί παραγωγής
• 12.760 MW (Μεγαβάτ) εγκατεστημένη ισχύς
• 70% της εγκατεστη-μένης ισχύος στην Ελλάδα
• 12.093 χλμ. γραμμές μεταφοράς
• 226.456 χλμ. γραμμές διανομής
• 16,2 δισ. € αξία παγίων
• 20.821 εργαζόμενοι
ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
103 σταθμοί παραγωγής - 7,3 εκατ. πελάτες
• Η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ το 2011 ανήλθε σε 12.760 MW
Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε. είναι η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, με περίπου 7,3 εκατομμύρια πελάτες. Διαθέτει σήμερα μια μεγάλη υποδομή σε εγκαταστάσεις ορυχείων λιγνίτη, παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατέχει περίπου το 70% της εγκατεστημένης ισχύος των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνοντας στο ενεργειακό της μείγμα λιγνιτικούς, υδροηλεκτρικούς και πετρελαϊκούς σταθμούς, καθώς και σταθμούς φυσικού αερίου, αλλά και μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Περίπου το 60% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από λιγνίτη, καθιστώντας τη ΔΕΗ το δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό λιγνίτη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Εχει στην κατοχή της 103 σταθμούς, το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μήκους 12.093 χλμ. καθώς και τα δίκτυα διανομής συνολικού μήκους 226.456 χλμ.
Η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ το 2011 ανήλθε σε 12.760 MW. Ο αριθμός του μισθοδοτούμενου τακτικού προσωπικού ανερχόταν σε 20.821
Μετά την απόσχιση των κλάδων Μεταφοράς και Διανομής, δημιουργήθηκαν δύο 100% θυγατρικές εταιρείες της ΔΕΗ Α.Ε., ο ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.) και ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.). Ο ΑΔΜΗΕ Α.Ε. έχει την ευθύνη της διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης και συντήρησης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και των διασυνδέσεών του, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. έχει την ευθύνη για τη διαχείριση, ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.
πηγη
ΩΣ «ΠΡΩΤΟ ΠΙΑΤΟ»: ΕΛΛΗΝΙΚΟ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ,ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΚΡΑΤΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ...
Σε επιτάχυνση και διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων προχωρεί η κυβέρνηση προκειμένου να πετύχει, κι αν είναι δυνατόν να υπερκεράσει, τον στόχο για έσοδα 15 δισ. ευρώ μέχρι το 2015.
Προς την κατεύθυνση αυτή δρομολογεί σημαντικές κινήσεις μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Το στίγμα των προθέσεων έδωσε μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας.
Σύμφωνα με το νέο κυβερνητικό πλάνο, όπως το ανέλυσε ο υπουργός, ειδικό βάρος θα δοθεί στην ολοκλήρωση των έξι αποκρατικοποιήσεων, για τις οποίες ήδη εξελίσσονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες (Κρατικά Λαχεία, Ελληνικό, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, IBC, Κασσιώπη, Αφάντου) αλλά και στη δρομολόγηση της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε δεύτερη φάση, σύμφωνα με τον υπουργό, θα ξεκινήσουν εννέα ακόμη αποκρατικοποιήσεις (sales leaseback 28 Ακινήτων, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΤΑ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ), οι οποίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας.
Θα ακολουθήσουν 13 ακόμη αποκρατικοποιήσεις μεταξύ των οποίων λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες, οι οποίες διαμορφώνονται τώρα.Επιπλέον η κυβέρνηση εξετάζει τον πλέον πρόσφορο, για το δημόσιο συμφέρον, τρόπο για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ σε συνάρτηση με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και τις κοινοτικές οδηγίες.
Επίσης ο κ. Στουρνάρας αναφέρθηκε και «στην αξιοποίηση της αργούσας δυναμικότητας περιφερειακών νοσοκομείων του ΕΣΥ, προσβλέποντας τόσο στην ενίσχυση των εσόδων του ΕΣΥ όσο και στην ενίσχυση της ανάπτυξης του ιατρικού τουρισμού». Επιπλέον ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στις ακόλουθες κινήσεις:
• Θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Δεκέμβριο 2012 οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητόδρομων, βάζοντας ξανά εμπρός επενδύσεις ύψους 4,5 δισ. ευρώ.
• Αμεση προώθηση και υλοποίηση σειράς θεσμικών παρεμβάσεων σε πολλούς τομείς, όπως η σύσταση Ρυθμιστικών Αρχών Λιμένων, Αερολιμένων, Αυτοκινητοδρόμων, Διαχείρισης Υδάτων και Αποχέτευσης.
• Στον τομέα της ακίνητης περιουσίας έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή άνω των 80.000 δημόσιων ακινήτων από 30 διαφορετικούς δημόσιους φορείς, αναπτύχθηκε υποδομή για την παρακολούθησή τους και συνεχίζεται ο διεξοδικός νομικός και τεχνικός έλεγχος σε δεκάδες ακίνητα. Η κυβέρνηση θα δρομολογήσει άμεσα τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την ταχύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, θα ενισχύσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, θα φροντίσει για τον συντονισμό των συναρμόδιων υπουργείων για την προώθηση των μεγάλων επενδύσεων σε δημόσια ακίνητα και θα ενισχύσει ουσιαστικά τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας, ώστε σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ να διευκολύνει τις επενδύσεις στα δημόσια ακίνητα και να μεγιστοποιήσει την αξία τους για το Δημόσιο.
• Η κυβέρνηση θα λάβει όλες τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση της ακίνητης δημόσιας περιουσίας από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο δίνοντας έτσι μεγαλύτερες υπεραξίες και στο ίδιο το Ελληνικό.
Οπως τόνισε ο κ. Στουρνάρας, «κάθε ευρώ από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι ένα ευρώ λιγότερο από μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής, που θα βάθαιναν περισσότερο την ύφεση και την κοινωνική κρίση στη χώρα».
Είναι προφανές, πρόσθεσε, ότι θα υπάρχει συνεχής πολιτική στήριξη και αδιάλειπτη διευκόλυνση του όλου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων από την κυβέρνηση, ώστε τα χρονοδιαγράμματα που θα συμφωνηθούν να τηρηθούν στο ακέραιο.
ΡΥΘΜΙΣΗ
Πώληση και με ομόλογα
Ρύθμιση που θα παρέχει τη δυνατότητα στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας να δέχεται και ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου ως τίμημα για τις αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να προωθήσει η κυβέρνηση.
Το γνωστοποίησε ο υπουργός Οικονομικών αλλά σύμφωνα με πληροφορίες η τρόικα έχει επιφυλάξεις. Κι αυτό γιατί παίρνοντας ομόλογα στην ονομαστική τους τιμή τα οποία λήγουν, για παράδειγμα, το 2030 το ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί να διαγράψει χρέος, αλλά δεν θα λάβει μετρητά για την τρέχουσα περίοδο. Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις έχουν υπολογιστεί στο επικαιροποιημένο μνημόνιο ότι θα καλύψουν μέρος του χρηματοδοτικού προγράμματος έως το 2015.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στελέχη της τρόικας ανέφεραν πως σε κάθε περίπτωση, η εφαρμογή μιας τέτοιας απόφασης απαιτεί την έγκριση της ΕΕ γιατί μπορεί να δημιουργήσει χρηματοδοτικό κενό.
Το κυβερνητικό πλάνο για τις ιδιωτικοποιήσεις
1η φάση
Ελληνικό, ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Κρατικά Λαχεία, IBC, Αφάντου, Κασσιώπη
2η φάση
ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΔΙΕ, 28 ακίνητα
3η φάση
Λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες
ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ ΟΣΕ ΚΑΙ ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εξυγίανση του ΟΣΕ αλλά και η αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ αποτελούν το τρίπτυχο της πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση στον κλάδο του σιδηροδρόμου.
«Πεποίθησή μου είναι ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κωστής Χατζηδάκης.
Αναφερόμενος μάλιστα στην εξυγίανση του Οργανισμού, σημείωσε ότι «υπάρχει συναντίληψη με το ΠΑΣΟΚ» στο ζήτημα, ενώ τόνισε ότι πρέπει να γίνουν άμεσα τρεις κινήσεις:
• Να λυθεί το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε εξέλιξη.
• Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του υλικού. Το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό του ΟΣΕ απαξιώνεται λόγω κακής, αναποτελεσματικής και ακριβής συντήρησης. «Είναι ανάγκη να δοθεί μια σφαιρική και υγιής λύση γι' αυτό το θέμα», τόνισε.
• Να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ) από το Δημόσιο.
«Στόχος μας είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το ταχύτερο δυνατόν, βασιζόμενοι στην προεργασία που έχει ήδη γίνει. Το θέμα είναι κομβικής σημασίας», τόνισε ο υπουργός.
Μέχρις στιγμής θεωρητικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εκφράσει Ρώσοι, Κινέζοι και Γάλλοι. Ωστόσο, ακόμα δεν έχει οριστεί σύμβουλος για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας, ώστε να αποσαφηνιστεί αν το καταρχήν ενδιαφέρον μπορεί να αποκτήσει συγκεκριμένη μορφή.
Γι' αυτόν τον λόγο, μάλιστα, θεωρείται πρόωρη από πηγές του υπουργείου και η συζήτηση περί διαγωνισμού για τη μίσθωση χρονοθυρίδων (slots) σε διαδρομές του σιδηροδρομικού δικτύου, αντί για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται προς το παρόν στην καθυστέρηση της έγκρισης του φακέλου της εταιρείας από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ.
ΤΑ ΧΡΕΗ
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν -μεταξύ άλλων- τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδο?ής και προ?ήθειας και συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ 2007-2010 και, κυρίως, τη μεταβίβαση πέντε σημαντικών ακινήτων, συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, όπως επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης, αναζητά την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 αερολιμένων: «Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης».
Αναφερόμενος στο κεφάλαιο των ΕΛΤΑ, ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι «πέρα από την προσπάθεια για την ομαλή λειτουργία τους, είναι προγραμματισμένη και διαδικασία αποκρατικοποίησής τους και μάλιστα σε μία ευρωπαϊκή αγορά πλήρως απελευθερωμένη».
Ανάπτυξη μέσω ΣΔΙΤ θα επιδιωχθεί και στον τον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών: «Στόχος μας είναι η ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παρόχων δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς - διαχειριστές υποδομών». Το κατάλληλο πλαίσιο, τόνισε, μπορεί να προωθήσει την τηλεργασία, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις ηλεκτρονικές προμήθειες, την ηλεκτρονική επικοινωνία με τις κρατικές αρχές.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΗ: ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ 4 «ΜΙΚΡΕΣ ΔΕΗ»
Λιγνιτικές μονάδες και υδροηλεκτρικοί σταθμοί θα περιλαμβάνονται στην ιδιωτικοποίηση, προκειμένου να τηρήσει η χώρα μας τη συμφωνία με την Κομισιόν για την απελευθέρωση του λιγνίτη. Θα διατεθούν και δικαιώματα εκμετάλλευσης ορυχείων
Δύο έως τέσσερις μικρές ΔΕΗ, με την καθεμία να έχει από ένα «καλάθι» λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ρεύματος και υδροηλεκτρικούς σταθμούς, αναμένεται να είναι το βασικό σενάριο της αποκρατικοποίησης της μεγαλύτερης επιχείρησης της χώρας.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, πρόκειται για την καλύτερη λύση και εκεί πάνω φαίνεται να γίνονται οι όποιοι σχεδιασμοί.
Το βασικό σενάριο για την αποκρατικοποίηση της επιχείρησης θα βασιστεί, λένε οι πληροφορίες του «Εθνους», στην πρόσφατη συμφωνία της Ελλάδας με την Κομισιόν για την απελευθέρωση του λιγνίτη. Η χώρα μας είχε καταδικαστεί για το μονοπώλιο της ΔΕΗ στη λιγνιτική παραγωγή, καύσιμο το οποίο είναι φθηνό και αποτελεί το σημαντικότερο «όπλο» έναντι των ανταγωνιστών της στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας. Πρέπει να διαθέσει τουλάχιστον το 40% της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ στην αγορά.
Ετσι, η κυβέρνηση αναμένεται να βαδίσει στα βήματα... αυτής της υποχρέωσης. Πηγές λένε, λοιπόν, ότι θα πουληθούν οι μονάδες Ι και ΙΙ του Αμυνταίου, η μονάδα της Μελίτης στη Φλώρινα και η ΙΙΙ της Μεγαλόπολης. Η συνολική ισχύς τους είναι 1.200 με 1.300 ΜW.
Στα σχέδια είναι να δοθούν επίσης προς μίσθωση η μονάδα Ι της Καρυάς και Ι του Αγίου Δημητρίου στη Δυτική Μακεδονία. Η ισχύς των δύο τελευταίων μονάδων είναι 600 MW. Αν δεν προχωρήσει η ενοικίαση των δύο τελευταίων, τότε θα επιλεγεί η πώληση και γι' αυτές μαζί με τις πρώτες, δηλαδή θα πουληθούν συνολικά έξι μονάδες.
Μαζί με τις τέσσερις έως έξι μονάδες θα προστεθούν κατά πάσα πιθανότητα και τέσσερις υδροηλεκτρικοί σταθμοί, για να γίνουν πιο δελεαστικά... τα «πακέτα» πώλησης.
Συζητήσεις έχουν γίνει για δύο υδροηλεκτρικούς σταθμούς του Θησαυρού στη Δράμα και του Αλιάκμονα, καθώς και για τα Κρεμαστά, ενώ επίσης έχει εξεταστεί και η περίπτωση του σταθμού στο Καστράκι.
Ετσι, όπως αναφέρουν πηγές, είναι πολύ πιθανό να σχεδιαστούν τέσσερις μικρές «ΔΕΗ», με την καθεμία να περιλαμβάνει μία λιγνιτική και μία υδροηλεκτρική μονάδα.
Επιπλέον, από την ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή έγινε γνωστό ότι θα διατεθούν και δικαιώματα εκμετάλλευσης ορυχείων. Εκτιμήσεις θέλουν να εννοεί τα κοιτάσματα άνω των 2,6 δισ. τόνων λιγνίτη της Βεύης, της Ελασσόνας, της Δράμας και της Φλώρινας. Αυτά ανήκουν στο
Δημόσιο και δεν αποκλείεται να γίνουν διαγωνισμοί για τη μακροχρόνια μίσθωσή τους κι εκμετάλλευσή τους. Σημειώνεται ότι το ορυχείο της Βεύης είναι σε διαγωνιστική διαδικασία.
Από την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ με βάση τα προαναφερόμενα ίσως τελικά η περίπτωση της εισόδου στρατηγικού επενδυτή να απομακρύνεται, καθώς με τη διάθεση μονάδων η επιχείρηση αποδυναμώνεται.
Σημειώνεται ότι στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων η ΔΕΗ βρίσκεται στο τρίτο τρίμηνο του 2012, με στόχο την πώληση ποσοστού 17% του Δημοσίου. Το Δημόσιο έχει σήμερα το 51,12% της ΔΕΗ, το 45,07% ανήκει στο ευρύ επενδυτικό κοινό και σε θεσμικούς επενδυτές και το 3,81% στα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων της επιχείρησης.
Η ΔΕΗ σε αριθμούς
• 7,3 εκατομμύρια πελάτες
• 103 σταθμοί παραγωγής
• 12.760 MW (Μεγαβάτ) εγκατεστημένη ισχύς
• 70% της εγκατεστη-μένης ισχύος στην Ελλάδα
• 12.093 χλμ. γραμμές μεταφοράς
• 226.456 χλμ. γραμμές διανομής
• 16,2 δισ. € αξία παγίων
• 20.821 εργαζόμενοι
ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
103 σταθμοί παραγωγής - 7,3 εκατ. πελάτες
• Η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ το 2011 ανήλθε σε 12.760 MW
Η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε. είναι η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, με περίπου 7,3 εκατομμύρια πελάτες. Διαθέτει σήμερα μια μεγάλη υποδομή σε εγκαταστάσεις ορυχείων λιγνίτη, παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατέχει περίπου το 70% της εγκατεστημένης ισχύος των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνοντας στο ενεργειακό της μείγμα λιγνιτικούς, υδροηλεκτρικούς και πετρελαϊκούς σταθμούς, καθώς και σταθμούς φυσικού αερίου, αλλά και μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Περίπου το 60% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από λιγνίτη, καθιστώντας τη ΔΕΗ το δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγό λιγνίτη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Εχει στην κατοχή της 103 σταθμούς, το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μήκους 12.093 χλμ. καθώς και τα δίκτυα διανομής συνολικού μήκους 226.456 χλμ.
Η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ το 2011 ανήλθε σε 12.760 MW. Ο αριθμός του μισθοδοτούμενου τακτικού προσωπικού ανερχόταν σε 20.821
Μετά την απόσχιση των κλάδων Μεταφοράς και Διανομής, δημιουργήθηκαν δύο 100% θυγατρικές εταιρείες της ΔΕΗ Α.Ε., ο ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.) και ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.). Ο ΑΔΜΗΕ Α.Ε. έχει την ευθύνη της διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης και συντήρησης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και των διασυνδέσεών του, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. έχει την ευθύνη για τη διαχείριση, ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.
πηγη
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου