Ελληνικά πανεπιστήμια - μεσοπρόθεσμη τραγωδία
Γράφει ο Κώστας Μερκουράκης
Διαβάζω τα στατιστικά που έφεραν πριν δύο χρόνια έξι ελληνικά πανεπιστήμια στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάτξης την...
ίδια ώρα που υπάρχουν περισσότερα από 12.000 πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Μαθαίνω για την πρόσφατη επιτυχία του Ε.Μ.Π. που κατατάχθηκε στη 17η θέση μεταξύ των 100 καλύτερων ερευνητικών ιδρυμάτων στην Ευρώπη.
Αναλογίζομαι πως είμαστε τελευταίοι στις δαπάνες για την παιδεία και την έρευνα σε ποσοστά, σε σχέση με την ΕΕ των 27. Τέλος, μετρώ τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις που «τόλμησαν» οι διαδοχικές κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και καταλήγω πάντα στο ίδιο συμπέρασμα: Στα ελληνικά πανεπιστήμια γίνεται πραγματικά καλή δουλειά, μόνο που κανείς - μα κανείς από τους κυβερνώντες δεν ενδιαφέρθηκε πραγματικά για την Παιδεία σε τούτο τον τόπο.
Οι Έλληνες φοιτητές αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι περιζήτητοι σε όλο τον κόσμο. Παρόλα αυτά, στην προσπάθεια κατασυκοφάντησης της Δημόσιας παιδείας θα συναντήσεις πολλούς πρόθυμους στρατευμένους. Για ποια εκπαιδευτική πολιτική μιλάμε; Μια κυβέρνηση υπ’ ατμόν αποφασίζει και διατάζει έχοντας κάνει πέρα την ακαδημαϊκή κοινότητα. Από πού αντλεί νομιμοποίηση για να προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές; Αντί να στοχεύουν σε έναν από κοινού σχεδιασμό με την πανεπιστημιακή κοινότητα, καλούν τους πρυτάνεις προς επικύρωση των ήδη προαποφασισθέντων, που αποτελούν «κακή» αποσπασματική αντιγραφή ξένων εκπαιδευτικών συστημάτων. Τα ίδια έκανε και πριν λίγα χρόνια η ΝΔ. Κοινός τόπος η σαφής πρόθεση των δύο κομμάτων για ένα ιδιωτικοποιημένο αυταρχικό περιβάλλον στο χώρο της εκπαίδευσης.
Ο Καραμανλής πριν εκλεγεί υποσχέθηκε «αύξηση των δαπανών στο 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία» αλλά έφερε μειώσεις. Ο Παπανδρέου πριν εκλεγεί υποσχέθηκε «αύξηση των δαπανών στο 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία» κι όχι μόνο! Για τον πρώτο προϋπολογισμό της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ προέβλεπε πως θα «περιέχει ένα δισ. ευρώ επιπλέον για την εκπαίδευση». Οι τότε εξαγγελίες μοιάζουν με σύντομα ανέκδοτα όμως. Ή αλλιώς με τραγωδία, καθώς μόνο ως τραγικό μπορεί να εκληφθεί το γεγονός ότι φέτος και για πολλούς μήνες δε λειτούργησαν η Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ, το ΤΕΙ Αθήνας και άλλα περιφερειακά ΤΕΙ λόγω αδυναμίας εκπλήρωσης των οικονομικών υποχρεώσεων τους.
Είμαστε τελευταίοι στις δαπάνες, υπάρχουν ένα σωρό προβλήματα στα πανεπιστήμια κι όμως το προσχέδιο του νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι ένα κείμενο «εφιαλτικό», εκτός τόπου και χρόνου, που δεν ακουμπά τα πραγματικά προβλήματα:
1. Κατακερματίζει τα πτυχία, καθώς τα 4ετή προγράμματα σπουδών μετατρέπονται σε τριετή και ταχύρρυθμα, που μεταλλάσσουν την εκπαίδευση σε κατάρτιση, ενώ στο εγγύς μέλλον θα πλήξουν ανεπανόρθωτα τα εργασιακά δικαιώματα, τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων κτλ.
2. Επιτίθεται στο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων - πράγμα αντισυνταγματικό - καθιστώντας τις Συγκλήτους και τις Γενικές Συνελεύσεις των τμημάτων, διακοσμητικούς θεσμούς. Παράλληλα, «τελειώνει» τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα, ενώ καλωσορίζει τη συμμετοχή επιχειρηματιών, μάνατζερ και λοιπών παρατρεχάμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
3. Θέτει προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με βάση αγοραίους κανόνες, ενισχύει το φόβο για τους υποψήφιους διδάκτορες (αν θα υπάρχουν) οι οποίοι θα εκλέγονται από ολιγομελής επιτροπές, όπως επίσης μετακυλύει το κόστος φοίτησης από το κράτος στους φοιτητές.
Οι πρυτανικές αρχές, κατά την έκτακτη συνεδρίαση τους την Κυριακή, με ομοφωνία αποφασίζουν κινητοποιήσεις και τονίζουν στην ανακοίνωσή τους: «η κυβέρνηση μεθοδεύει την αδυναμία λειτουργίας των Πανεπιστημίων από 1ης Σεπτεμβρίου με τη διάλυση των βασικών ακαδημαϊκών και διοικητικών μονάδων. Η πιθανή εγκατάσταση ‘δοτών’ Διοικήσεων δεν θα γίνει αποδεκτή από την πανεπιστημιακή κοινότητα, γιατί ενθαρρύνει την εξάρτηση, τον κομματισμό και την ευνοιοκρατία». Το ταλαιπωρημένο πανεπιστήμιο θα παραμείνει κλειστό για ακόμη μια φορά, λόγω των απαράδεκτων επιλογών της κυβέρνησης και της υπουργού Άννας Διαμαντοπούλου.
Σε μια χώρα που αιμορραγεί και που η διαρροή εγκεφάλων αποτελεί τη μάστιγα της εποχής, η κυβέρνηση είτε προχωρά χωρίς περίσκεψη, είτε απόλυτα στρατευμένα. Δεν μπορώ να εξηγήσω αλλιώς γιατί τα Πανεπιστήμια μας αντί να λειτουργούν εξωστρεφώς, στοχεύοντας σε συνεργασίες με ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού, αντί να επενδύουν στη γλώσσα, στην ιστορία και στον πολιτισμό μας, αντί να «αξιοποιούν» το αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό στις αίθουσες τόσο μπροστά όσο και πίσω από τις έδρες, δέχονται συνεχείς επιθέσεις από ανεύθυνες κυβερνήσεις δεκαετιών. Την ώρα που απαιτείται ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο για την Παιδεία, στο λεξιλόγιο της κυβέρνησης υπάρχει μόνο μια λέξη: «μεσοπρόθεσμο». Και με αυτήν πορεύεται αναλόγως…
πηγη
Γράφει ο Κώστας Μερκουράκης
Διαβάζω τα στατιστικά που έφεραν πριν δύο χρόνια έξι ελληνικά πανεπιστήμια στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάτξης την...
ίδια ώρα που υπάρχουν περισσότερα από 12.000 πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. Μαθαίνω για την πρόσφατη επιτυχία του Ε.Μ.Π. που κατατάχθηκε στη 17η θέση μεταξύ των 100 καλύτερων ερευνητικών ιδρυμάτων στην Ευρώπη.
Αναλογίζομαι πως είμαστε τελευταίοι στις δαπάνες για την παιδεία και την έρευνα σε ποσοστά, σε σχέση με την ΕΕ των 27. Τέλος, μετρώ τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις που «τόλμησαν» οι διαδοχικές κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και καταλήγω πάντα στο ίδιο συμπέρασμα: Στα ελληνικά πανεπιστήμια γίνεται πραγματικά καλή δουλειά, μόνο που κανείς - μα κανείς από τους κυβερνώντες δεν ενδιαφέρθηκε πραγματικά για την Παιδεία σε τούτο τον τόπο.
Οι Έλληνες φοιτητές αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι περιζήτητοι σε όλο τον κόσμο. Παρόλα αυτά, στην προσπάθεια κατασυκοφάντησης της Δημόσιας παιδείας θα συναντήσεις πολλούς πρόθυμους στρατευμένους. Για ποια εκπαιδευτική πολιτική μιλάμε; Μια κυβέρνηση υπ’ ατμόν αποφασίζει και διατάζει έχοντας κάνει πέρα την ακαδημαϊκή κοινότητα. Από πού αντλεί νομιμοποίηση για να προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές; Αντί να στοχεύουν σε έναν από κοινού σχεδιασμό με την πανεπιστημιακή κοινότητα, καλούν τους πρυτάνεις προς επικύρωση των ήδη προαποφασισθέντων, που αποτελούν «κακή» αποσπασματική αντιγραφή ξένων εκπαιδευτικών συστημάτων. Τα ίδια έκανε και πριν λίγα χρόνια η ΝΔ. Κοινός τόπος η σαφής πρόθεση των δύο κομμάτων για ένα ιδιωτικοποιημένο αυταρχικό περιβάλλον στο χώρο της εκπαίδευσης.
Ο Καραμανλής πριν εκλεγεί υποσχέθηκε «αύξηση των δαπανών στο 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία» αλλά έφερε μειώσεις. Ο Παπανδρέου πριν εκλεγεί υποσχέθηκε «αύξηση των δαπανών στο 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία» κι όχι μόνο! Για τον πρώτο προϋπολογισμό της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ προέβλεπε πως θα «περιέχει ένα δισ. ευρώ επιπλέον για την εκπαίδευση». Οι τότε εξαγγελίες μοιάζουν με σύντομα ανέκδοτα όμως. Ή αλλιώς με τραγωδία, καθώς μόνο ως τραγικό μπορεί να εκληφθεί το γεγονός ότι φέτος και για πολλούς μήνες δε λειτούργησαν η Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ, το ΤΕΙ Αθήνας και άλλα περιφερειακά ΤΕΙ λόγω αδυναμίας εκπλήρωσης των οικονομικών υποχρεώσεων τους.
Είμαστε τελευταίοι στις δαπάνες, υπάρχουν ένα σωρό προβλήματα στα πανεπιστήμια κι όμως το προσχέδιο του νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση είναι ένα κείμενο «εφιαλτικό», εκτός τόπου και χρόνου, που δεν ακουμπά τα πραγματικά προβλήματα:
1. Κατακερματίζει τα πτυχία, καθώς τα 4ετή προγράμματα σπουδών μετατρέπονται σε τριετή και ταχύρρυθμα, που μεταλλάσσουν την εκπαίδευση σε κατάρτιση, ενώ στο εγγύς μέλλον θα πλήξουν ανεπανόρθωτα τα εργασιακά δικαιώματα, τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων κτλ.
2. Επιτίθεται στο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων - πράγμα αντισυνταγματικό - καθιστώντας τις Συγκλήτους και τις Γενικές Συνελεύσεις των τμημάτων, διακοσμητικούς θεσμούς. Παράλληλα, «τελειώνει» τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα, ενώ καλωσορίζει τη συμμετοχή επιχειρηματιών, μάνατζερ και λοιπών παρατρεχάμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
3. Θέτει προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με βάση αγοραίους κανόνες, ενισχύει το φόβο για τους υποψήφιους διδάκτορες (αν θα υπάρχουν) οι οποίοι θα εκλέγονται από ολιγομελής επιτροπές, όπως επίσης μετακυλύει το κόστος φοίτησης από το κράτος στους φοιτητές.
Οι πρυτανικές αρχές, κατά την έκτακτη συνεδρίαση τους την Κυριακή, με ομοφωνία αποφασίζουν κινητοποιήσεις και τονίζουν στην ανακοίνωσή τους: «η κυβέρνηση μεθοδεύει την αδυναμία λειτουργίας των Πανεπιστημίων από 1ης Σεπτεμβρίου με τη διάλυση των βασικών ακαδημαϊκών και διοικητικών μονάδων. Η πιθανή εγκατάσταση ‘δοτών’ Διοικήσεων δεν θα γίνει αποδεκτή από την πανεπιστημιακή κοινότητα, γιατί ενθαρρύνει την εξάρτηση, τον κομματισμό και την ευνοιοκρατία». Το ταλαιπωρημένο πανεπιστήμιο θα παραμείνει κλειστό για ακόμη μια φορά, λόγω των απαράδεκτων επιλογών της κυβέρνησης και της υπουργού Άννας Διαμαντοπούλου.
Σε μια χώρα που αιμορραγεί και που η διαρροή εγκεφάλων αποτελεί τη μάστιγα της εποχής, η κυβέρνηση είτε προχωρά χωρίς περίσκεψη, είτε απόλυτα στρατευμένα. Δεν μπορώ να εξηγήσω αλλιώς γιατί τα Πανεπιστήμια μας αντί να λειτουργούν εξωστρεφώς, στοχεύοντας σε συνεργασίες με ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού, αντί να επενδύουν στη γλώσσα, στην ιστορία και στον πολιτισμό μας, αντί να «αξιοποιούν» το αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό στις αίθουσες τόσο μπροστά όσο και πίσω από τις έδρες, δέχονται συνεχείς επιθέσεις από ανεύθυνες κυβερνήσεις δεκαετιών. Την ώρα που απαιτείται ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο για την Παιδεία, στο λεξιλόγιο της κυβέρνησης υπάρχει μόνο μια λέξη: «μεσοπρόθεσμο». Και με αυτήν πορεύεται αναλόγως…
πηγη
6 σχόλια:
ΤΟ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΕΙΜΑΙ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΕΚΕΙ ΤΟ ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ ΕΙΧΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ ΟΜΩΣ ΟΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Η Διαμαντοπουλου ειναι βασιλικοτερη του βασιλεως στη δουλικοτητα προκειμένου να διαβεβαιωσει το αφεντικο της στη λεσχη Μπιντέ...ργκ οτι ειναι αξια για μιά θεση προβολης στο παγκοσμιοποιητικο λόμπυ. Ας πουμε να παρει την θεση της νεοεκλεγεισας γαλλιδας στο ΔΝΤ στη θεση του Στράους Καν. Λέμε τώρα .....
Ποια κατασυκοφάντηση της δημόσιας παιδείας;
Σε ποιους τα πουλάτε αυτά;
Αγνοείται το γεγονός του εναγκαλισμού με τις κομματικές παρατάξεις;
Είπε κανείς πως στερούμαστε καλών επιστημόνων και επιμελών φοιτητών, ή επιδόσεων κατά καιρούς που βασίζονταν κυρίως σε επιστημονικές δημοσιεύσεις;
Όχι βέβαια!
Το πρόβλημα είναι η κακότροπη μορφή του ασύλου, ο κομματισμό, η συντεχνιακή οργάνωση, η πελατειακή εξυπηρέτηση ανάλογα με τη δυναμική ορισμένων που μας πάνε χιλιάδες χρόνια πίσω.
Διαφωνώ μεν με τις νεοταξίτικες αντιλήψεις της Διαμαντοπούλου, αλλά σε αυτό το σημείο έχει απόλυτο δίκαιο, να τελειώνουμε με τη σαπίλα που επικρατεί και να μπει μια τάξη στη τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχο μόνο.
Τέλος!
ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΟΥΝ ΦΙΛΕ 12,08 ΜΕ ΤΗΝ ΣΑΠΙΛΑ , Η ΘΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΜΕ ΑΛΛΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ??
ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ,Η ΜΑΛΛΟΝ ΞΕΡΩ ΠΕΡΙΠΟΥ ,ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΑ....Η ΚΟΡΗ ΜΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΤΗΝ ΑΣΟΕ ΚΑΙ ΕΤΥΧΕ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΟΥ ΔΙΠΛΟΜΑ ΤΗΣ....ΣΤΟΝ ΕΞΩΣΤΗ ΥΠΗΡΧΕ ΠΑΝΟ ΜΕ ΠΕΡΙΠΟΥ ΑΥΤΑ ΓΡΑΦΩΜΕΝΑ....ΜΠΡΑΒΟ ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ , ΠΑΣΟΚΟΥΛΑ.....ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ...Α ΡΕ ΜΑΛΑΚΑΝΤΡΕΑ ΤΙ ΑΦΗΣΕΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ...ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΑΒΑΝΙΑ ΑΦΗΣΕΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΠΟΛΥΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΜΑΛΑΚΙΣΜΕΝΟΥ....ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΟΥ ΦΡΑΠΕ....
ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΜΑΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΛΛΑ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΗΣ ΚΑΠΟΥ ΘΟΛΩΣΕ ΓΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΤΗΝ ΒΟΗΘΗΣΩ ΜΕ ΜΙΑ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ
ΤΟ ΜΟΥΝΙ ΔΕΝ ΕΙΝ ΑΡΝΙ
ΝΑ ΤΟ ΒΑΖΕΙΣ ΣΕ ΠΑΧΝΙ
ΤΟ ΜΟΥΝΙ ΘΕΛΕΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΚΙ ΕΝΑΝ ΠΟΥΤΣΟ ΜΕ ΑΡΧΙΔΙΑ
Δημοσίευση σχολίου