Τρίτη 14 Ιουνίου 2011

Συνέντευξη Kώστα Κακογιάννη


Anti-ntp: Ο Κώστας Κακογιάννης είναι αναγνώστης μας απο την ορεινή κύπρο. Είναι μουσικός και έχουμε βάλει αρκετές φορές τα τραγουδια του στο blog μας.
Εδώ μπορείτε να τον απολαύσετε σε μια συνέντευξη που έδωσε στο περιοδικό Τρίτο Μάτι.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΩΣΤΑ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ στη ΜΑΡΙΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ
Πώς είχατε την ιδέα να γράψετε το συγκεκριμένο τραγούδι;
Ζω σε ένα από τα πιο ....
ορεινά χωριά της Κύπρου, τη Λεμύθου. Από εδώ, το υψόμετρο των 1200 μέτρων μου επιτρέπει να ατενίζω απρόσκοπτα μέχρι τα παράλια της Κύπρου. Πριν από δυο χρόνια, κατά τον απογευματινό μου περίπατο, πρόσεξα για πρώτη φορά τα ανώνυμα αεροπλάνα να ψεκάζουν πάνω από τη Λεμεσό. Ξέροντας ότι εκεί βρίσκονται και οι βρετανικές βάσεις, θεώρησα ότι το φαινόμενο αφορούσε τη συγκεκριμένη περιοχή. Εδώ και ένα χρόνο όμως, οι αεροψεκασμοί άρχισαν να πυκνώνουν ανησυχητικά και να διεξάγονται σχεδόν καθημερινά σε ολόκληρο το νησί. Αγανακτισμένος, ερεύνησα το θέμα με αρμόδια άτομα του κράτους. Δυστυχώς η μόνη ουσιαστική απάντηση που πήρα -διότι οι περισσότεροι δήλωναν άγνοια για το θέμα- ήταν η «φιλική» συμβουλή πως «όποιος θίγει το θέμα, θέτει σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή». Αυτό ήταν μια πρόκληση που με ταρακούνησε, και έτσι από αντίδραση, από ανάγκη, γεννήθηκε το τραγούδι.
Επειδή στην ιστορία εμπλέκονται παιδιά, θέλω να ρωτήσω πώς αυτά αντιλαμβάνονται το συγκεκριμένο θέμα το οποίο είναι πολύπλοκο; Πολλές φορές ούτε ενήλικες δεν μπορούν να αντιληφθούν τι ακριβώς συμβαίνει.
Τα παιδιά που φοιτούν στη Σχολή Μιτσή, όπου διδάσκω, ως κάτοικοι της περιοχής, είναι και αυτά μάρτυρες του φαινομένου των αεροψεκασμών. Συχνά με ρωτούσαν για το σκοπό αυτών των αεροπλάνων. Αν τους μιλούσα ευθέως περί θεωριών συνωμοσίας, πολύ πιθανόν να φάνταζα στα μάτια τους ως... ιδιόμορφος, λιγάκι «φαντασιόπληκτος». Γι’ αυτό έπρεπε να σκαρφιστώ έναν τρόπο να τα πλησιάσω και να τους μιλήσω έμμεσα για το θέμα, ενώ παράλληλα να μεταφέρω το μήνυμα και στις οικογένειες και στους φίλους τους. Τόσο το τραγούδι, το βίντεο-κλιπ, αλλά και η διαθεματική διδασκαλία του «1984» του Όργουελ απ’ το φιλόλογό τους όπου αναφέρεται ο «Μεγάλος Αδελφός», αποτέλεσαν την καλύτερη μαγιά για να «ξυπνήσουν», να ενημερωθούν, αλλά ταυτόχρονα και να το διασκεδάσουν!
Το τραγούδι θίγει και άλλα θέματα, ας ξεκινήσουμε όμως πρώτα από τους αεροψεκασμούς. Στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο...
(έντονα) Να σε διακόψω… Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, βλέπω από το παράθυρο ότι έχουν ήδη ξεκινήσει! Περίμενε ένα λεπτάκι, θέλω να βγάλω μια φωτογραφία να αποτυπώσουμε αυτή τη στιγμή...
Α... ευχαρίστως. (γέλια) 
(Επιστρέφει μετά από λίγο) Οκ, τους τσάκωσα!
Ωραία, ας επανέλθουμε στην ερώτηση. Στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο το συγκεκριμένο φαινόμενο θεωρείται ταμπού. Πόσο «εύκολο» είναι να επικοινωνήσεις ένα τέτοιο θέμα μέσω ενός τραγουδιού;
Εύκολο δεν είναι. Η μουσική όμως, μέσω των ψυχοσωματικών της ιδιοτήτων, μας επιτρέπει να επικοινωνήσουμε με το συνάνθρωπό μας ταυτόχρονα σε πολλαπλά επίπεδα –μελωδία, ρυθμός, κίνηση, στίχος και όραση, αφού μιλάμε για βιντεοκλίπ, και έτσι να περάσουμε το μήνυμά μας χωρίς έντονες επικρίσεις από τη συνείδηση. 
Έχουν υπάρξει αρκετές θεωρίες που μιλάνε για διάφορες τεχνοτροπίες που περνούν μηνύματα –με την κακή έννοια- στους ακροατές, υποσυνείδητα μηνύματα κρυμμένα μέσα στους στίχους…
Προφανώς αναφέρεσαι στο “subliminal advertising”, την υποσυνείδητη διαφήμιση.
Ακριβώς! 
Ο «Μεγάλος Αδελφός» εσκεμμένα μελοποιήθηκε από εμένα ως ένα φαινομενικά αθώο και χαρούμενο τραγούδι με πολλή δόση χιούμορ. Χρησιμοποίησα συμβολικά –και κάπως ειρωνικά- τον αμερικάνικο ρυθμό country, ντύθηκα μάλιστα και... cowboy. Τα μηνύματα που επιχειρώ να μεταδώσω όμως, μέσα από το επιφανειακά αφελές στιλ του τραγουδιού, είναι άκρως σοβαρά. Μηνύματα δεν κρύβονται μόνο στη μουσική και στο στίχο, αλλά και στο οπτικό background του βιντεοκλίπ. Η Άρπα συμβολίζει τον HAARP, ενώ οι αντένες του υποβόσκουν στο εσκεμμένα ψεύτικο φυσικό τοπίο στο οποίο τα παιδιά τραγουδούν ανέμελα.
Αφού μιλήσαμε για υποσυνείδητα μηνύματα, θέλω να ρωτήσω πόσο τυχαίο θεωρείτε το γεγονός ότι ο κόσμος πολλές φορές δεν είναι ενημερωμένος για τόσο σοβαρά θέματα που αφορούν την υγεία του και τη χώρα του.
Καθόλου τυχαίο δεν είναι. Είναι ολοφάνερο ότι υπάρχει μια άρτια οργανωμένη συγκάλυψη στα θέματα αυτά. Και παρόλο που η πίεση που δεχόμαστε, οικονομική και μη, αυξάνεται χρόνο με το χρόνο μετατρέποντας μας σε σκλάβους, με τον καλοστημένο βομβαρδισμό από άχρηστες πληροφορίες που σκοπό έχουν τον αποπροσανατολισμό μας, δύσκολα αντιλαμβανόμαστε το παιχνίδι που παίζεται εις βάρος μας. Άλλωστε είναι έμφυτη η ανάγκη στον άνθρωπο να περνά καλά. Έτσι χάβουμε το δόλωμα και ξεχνιόμαστε με μια ταινία, ένα videogame, το facebook ή την τελευταία πιπεράτη είδηση για τους «σταρ». Αν και... πιστεύω πως και η ασπαρτάμη έχει να παίξει το δικό της ρόλο σε αυτό τον τομέα.
Η ασπαρτάμη είναι έτσι κι αλλιώς ένα συστατικό που συναντάμε σε γνωστά αναψυκτικά...
...και στις περισσότερες τσίχλες και γενικά σε όλα τα προϊόντα diet. H ανάγκη να διατηρήσουμε την «ιδανική» σιλουέτα που μας επιβάλλουν μας εξαναγκάζει να καταναλώνουμε τα δήθεν αθώα παρασκευάσματά τους και να... ξεχνάμε.
Πολύς κόσμος μπορεί να έχει ακούσει γι’ αυτά τα θέματα, αλλά πολλές φορές ο τρόπος με τον οποίο τα πιο mainstream media τα παρουσιάζουν, τα διακωμωδεί, με αποτέλεσμα το κοινό να μην τους δίνει την απαιτούμενη προσοχή, να τα απαξιώνει κάπως. Θέλω να μου σχολιάσετε το θέμα. 
Ναι, ο χλευασμός όσων τολμούν δημόσια να ασχοληθούν με το θέμα είναι συστηματικός και μελετημένος. Και γι’ αυτό το λόγο οι λίγοι επιστήμονες που δεν «πουλήθηκαν» στο σύστημα -οι μόνοι που θα μπορούσαν να μιλήσουν τεκμηριωμένα για την όλη κατάσταση-  δεν τολμούν να το πράξουν. Οι ελάχιστες εκπομπές αφιερωμένες σε τέτοια θέματα φιλοξενούν συνήθως ερασιτέχνες που με το φανατισμό τους εύκολα γελοιοποιούνται και πέφτουν θύματα στις παγίδες των δημοσιογράφων.
Το τραγούδι κυκλοφόρησε ευρέως ή ακόμα;
«Ο Μεγάλος Αδελφός» είναι ένα από δέκα τραγούδια με παρόμοια θεματολογία τα οποία περιλαμβάνονται στο ομώνυμο CD, το οποίο θα κυκλοφορήσει στην Κύπρο στα μέσα Μαΐου από το Παράκεντρο, τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό του οποίου είμαι συνιδρυτής. Οι φίλοι μας στην Ελλάδα θα μπορούν να το κατεβάσουν δωρεάν από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του στη σελίδα www.parakentro.com. Εκεί μπορούν επίσης να απολαύσουν και τα τέσσερα βιντεοκλίπ που έχουμε ετοιμάσει. Ανάμεσα στα τραγούδια υπάρχει ένα για την παραχάραξη της ιστορίας, ένα για το ρόλο που παίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση και η κατάργηση των συνόρων στην οντότητά μας ως έθνος, ένα που σχολιάζει τα βασανιστήρια που δέχονται συνάνθρωποί μας, καθώς και διάφορα αντιπολεμικά αλλά και εμπνευσμένα από τη μαθητική ζωή τραγούδια. Στο CD συμμετέχουν οι Ορειβάτες, ένα φωνητικό σύνολο που έχω οργανώσει με παιδιά της οροσειράς του Τροόδους, η Καλλιόπη Βέττα και εγώ. Οι στίχοι, πλην του «Μεγάλου Αδελφού» που είναι δικοί μου, γράφτηκαν από τον Πάμπο Κουζάλη και τον Κώστα Πετρίδη. 
Έχετε δεχθεί καθόλου πρώτες αντιδράσεις από αυτούς που το παρακολούθησαν μέσα από το διαδίκτυο προς το παρόν, θετικές ή αρνητικές;
Αν και ανέβασα το τραγούδι στο Youtube μόλις πριν μια βδομάδα, χωρίς καν να το έχω διαφημίσει, λαμβάνω καθημερινά δεκάδες ενθουσιώδη σχόλια από όλο τον κόσμο.
Αρκετοί μάλιστα ζητούν να πληροφορηθούν πιο αναλυτικά για τα θέματα που θίγονται, ενώ άλλοι παραθέτουν δικές τους παρατηρήσεις και σχόλια για το τι πραγματικά συμβαίνει.
Άρα σημαίνει ότι ο κόσμος στην πραγματικότητα κάτι έχει υπόψιν του, αλλά δεν είναι αρκετά ενημερωμένος και τον ενδιαφέρει αυτό το θέμα.
Ακριβώς!
Θέλω να μου πείτε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της μουσικής σε μια προσπάθεια αφύπνισης του κοινού, στην ευαισθητοποίησή του σε τέτοια θέματα;
Για τη νεολαία και τα παιδιά πιστεύω ότι μπορεί να είναι η μόνη οδός. Άλλωστε έχουμε ξαναζήσει ως ελληνισμός παρόμοιες καταστάσεις, όταν τα τραγούδια του Θεοδωράκη και του Ξυλούρη μας ανύψωναν το ηθικό και μας ενθάρρυναν να συνεχίσουμε τον αγώνα.
Να ρωτήσω κάτι πιο ειδικό. Πιστεύετε ότι η εισβολή της δυτικής μουσικής στα ακούσματά μας μπορεί να είναι ένας τρόπος επηρεασμού και εφησυχασμού της συνείδησης, ώστε να είμαστε πιο τρωτοί σε θέματα που αφορούν το εθνικό μας συμφέρον; 
Σε μουσικό επίπεδο, οι δίσημοι ποπ ρυθμοί είναι υποδεέστεροι και σχετικά πρωτόγονοι σε σχέση με τους πολύσημους, πολύπλοκους ελληνικούς. Οι ρίζες της ποπ μουσικής μπορούν να ανιχνευθούν στους αφρικανικούς ρυθμούς που εισήχθησαν στην αμερικάνικη κουλτούρα με την εισροή των σκλάβων. Οι ρυθμοί αυτοί έχουν τελετουργικό χαρακτήρα και μέσα από τη συνεχή επανάληψη μπορούν να λειτουργήσουν ως υπνωτικοί, μπορούν να χαμηλώσουν τις αντιστάσεις και την εγρήγορση του ακροατή κάνοντάς τον πιο παθητικό. Ο αγώνας όμως των διεθνών δισκογραφικών για εξάλειψη της ελληνικής μουσικής, αν και κρατάει χρόνια, δεν πρόκειται να καταφέρει να εξαφανίσει τη λεβεντιά του ελληνικού ζεϊμπέκικου που είναι βαθιά ριζωμένη μέσα μας!
Μακάρι, αλλά η αποξένωση από τις ρίζες μας δεν έχει να κάνει μόνο με τη μουσική. Προηγουμένως μου αναφέρατε ότι στο CD υπάρχει και ένα τραγούδι με θέμα την παραχάραξη της Ιστορίας. 
Φυσικά η εισβολή είναι πολυεπίπεδη και εκτός από τη μουσική αφορά την ιστορία, την τέχνη, τη μόδα, το φαγητό, τη θρησκεία και ό,τι άλλο μας ταυτοποιεί ως Έλληνες.
Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να αντιδράσει ο μέσος πολίτης που έχει μιαν ανησυχία και δεν θέλει να μείνει παθητικός; Ειδικά σε δύο χώρες που βιώνουν έντονα το πρόβλημα όπως η Ελλάδα και η Κύπρος; 
Αυτό είναι ένα ερώτημα που με βασανίζει καθημερινά και για το οποίο δεν έχω βρει απάντηση. Ίσως ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος για κάποιον σαν και εμένα που ζει στα βουνά –εκτός από το να πάρει όπλο και να γίνει... αντάρτης (γέλια)- να είναι η χρήση των κοινωνικών δίκτυων και των blog. Αν και στο τραγουδάκι μας διακωμωδείται το Facebook, εντούτοις μαζί με το Youtube και τα blog ίσως να αποτελούν τα μόνα δημοκρατικά δημοσιογραφικά μέσα, για να επιτευχθεί η πολυπόθητη αφύπνιση.
χ
Αυτό είναι το μόνο σίγουρο, όπως και η «καμερούλα» και το gps στο τραγούδι. Για να μας σταματήσουν όμως, θα πρέπει να ρίξουν τις μάσκες και ο «Μεγάλος Αδελφός» θα είναι πια... ο «Μεγάλος Εχθρός».
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ – βιογραφικό  
Ο Κώστας Κακογιάννης γεννήθηκε στη Λεμεσό. Κατέχει διπλώματα διδασκαλίας, ηλεκτρολογίας, πιάνου, φλάουτου και βιολιού. Με υποτροφία Fulbright σπούδασε σύνθεση και θεωρητικά στην Αμερική. Διετέλεσε ως καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Rochester.
Έργα του παρουσιάστηκαν στο Σικάγο, στο West End, στη Γερμανία, Σουηδία, στο Παλάτι του Κρεμλίνου, στο Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής. Συνεργάστηκε με τους Μ.Κακογιάννη, Γ.Νταλάρα, Γ. Κότσιρα, Ν. Μούσχουρη, Μ. Χατζηγιάννη, Δ. Παπαϊωάννου, Κ.Βέττα, Αλέξια και Johnny Logan. Έγραψε τη μουσική για 8 κινηματογραφικές ταινίες, 16 τηλεοπτικές σειρές, 3 μπαλέτα και 15 θεατρικές παραστάσεις ενώ το 2008 ανέλαβε τη μουσική διεύθυνση της Junior Eurovision. Εμφανίζεται τηλεοπτικά στο ΡΙΚ στην εκπομπή Performance
Από το 2004 ζει στο χωριό Λεμύθου στο Τρόοδος όπου μαζί με τον συνεργάτη του Πάμπο Κουζάλη έχουν ιδρύσει τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Παράκεντρο» ο οποίος έχει ως στόχο την πολιτιστική αποκέντρωση του νησιού. Μαζί έχουν σκηνοθετήσει την ταινία  "Υπέρβαση" που απέσπασε το Α΄ βραβείο στο φεστιβάλ της Δράμας το 2008. Έχει εκδόσει 20 CD.  Μουσικές του μπορείτε να ακούσετε στο www.parakentro.com 
Ο Μεγάλος Αδελφός
Μουσική-στίχοι-σκηνοθεσία ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Στο καινούργιο μου το λάπτοπ
καμερούλα τόση δα, VGA
με κοιτάζει δεν κοιτά
μυστικά να μου κρατά
Ποιος να ξέρει;
Ο Μεγά- ο Μεγάλος Αδελφός
Στο καινούργιο μου το iPhone
Google Earth και GPS
με προσέχουν μην χαθώ
είμαι εδώ είμαι εκεί
το κρυφτούλι δεν αρκεί
Πρέπει να ξέρει
Ο Μεγά- ο Μεγάλος Αδελφός
Στη Νέα Τάξη
Όλα είναι εντάξει
Αγγελική φοράει μάσκα
απ' τη Δεκέλεια ως την Αλάσκα
με την ΑΑΡΠΑ μου κρατάει το ρυθμό
Μη ξεστρατίσω και τρομοκρατηθώ
Στην Νέα Τάξη
Όλα είναι εντάξει
με αεροπλάνα ζωγραφίζει
και το μέλλον μας ορίζει
με την ΑΑΡΠΑ μας κρατάει το ρυθμό
Ο Μεγά- ο Μεγάλος Αδελφός
Και η τσίχλα μου με μέντα
Πρέπει πάντα να ναι dental
Σιλουέτες στις ρεκλάμες
Σορβιτόλες, ασπαρτάμες
Με προσέχουν μην παχύνω και να μην θυμηθώ
Το Μέγα- το Μεγάλο Αδελφό
Πριν περάσουν τρεις βδομάδες
Έχω φίλους δυο χιλιάδες
Κάνω group για να παλέψω, ν’ αντισταθώ
Παίζω φάρμα νιώθω χάρμα
Και ξεχνάω όλο το δράμα
Ποιον γυρεύω; Τι πιστεύω; Ποιος είμαι εγώ;
Λα λα λα λα λα λα....