Η συμφωνία που μας αποκαλύπτει πως η οικονομική κρίση προσφέρει και μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες όχι μόνο από «έξω» προς τα «μέσα» αλλά και το αντίθετο!
Η «εκκρεμότητα» που υπήρχε εδώ και δύο περίπου χρόνια στα θέματα της διοίκησης και (αργότερα) της μετοχικής σύνθεσης της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής της Ελλάδος (μεταξύ άλλων λειτουργεί περισσότερα από 560 καταστήματα κάθε....
κατηγορίας, απασχολεί περισσότερους από 13.500 εργαζόμενους, συνεργάζεται με 2.000 περίπου έλληνες παραγωγούς και φροντίζει 600 οικογένειες μέσω τριών κοινωνικών παντοπωλείων), έφθασε στην λύση της με ανακοίνωση που εκδόθηκε δύο μόλις εικοσιτετράωρα πριν από τις κρίσιμες ελληνικές εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012.
Οι παρενέργειες της «εκκρεμότητας» είχαν γίνει ευρύτερα αισθητές (βλπ. άρθρο μας 31/12/2012 με τίτλο «Όμιλος Carrefour - Μαρινόπουλος : Υπάρχει άραγε καπνός χωρίς φωτιά;» εντάθηκαν από αρνητικές επιδόσεις σε διάφορους κρίσιμους τομείς (μερίδια αγοράς, κύκλος εργασιών κ.α.) και επιταχύνθηκαν το πρώτο τετράμηνο του 2012 με διψήφιους αριθμούς υποχώρησης των πωλήσεων.
Στην ανακοίνωση που εκδόθηκε από την Carrefour, τον δεύτερο σε μέγεθος λιανοπωλητή του πλανήτη μας (βλπ. άρθρο μας 31/1/2012 με τίτλο «Top 10: Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες του παγκόσμιου λιανεμπορίου για το 2010»), με τίτλο «Carrefourκαι Μαρινόπουλος αναδιοργανώνουν την συνεργασία τους στην Ελλάδα» αναφέρονται τα εξής:
«Οι Όμιλοι Carrefour και Μαρινόπουλος αποφάσισαν να εμπιστευτούν την διοίκηση των επιχειρήσεων Carrefour Μαρινόπουλοςστην Ελλάδα και στην Κύπρο στον Όμιλο Μαρινόπουλου και συμφώνησαν στους όρους που επιτρέπουν στην κοινοπραξία τους (joint venture) να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του οικονομικού περιβάλλοντος που επικρατεί στην Ελλάδα.
Η Carrefour Μαρινόπουλος γίνεται ο αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) της Carrefour για την Ελλάδα, την Κύπρο, την Βουλγαρία, την Αλβανία και άλλες Βαλκανικές χώρες. Στα πλαίσια αυτής της αναδιοργάνωσης η Carrefour θα πωλήσει ολόκληρο το μερίδιο της στον Όμιλο Μαρινόπουλου (σημ.συντ. Carrefour Nederland NV – ποσοστό συμμετοχής 27,02%, Carrefour SA – ποσοστό συμμετοχής 21,43%, Southmed Investments Ltd – ποσοστό συμμετοχής 1,55%) καταγράφωντας μια χρέωση ύψους 220 περίπου εκατ. Ευρώ (κυρίως όχι μετρητά) για τις μη συνεχιζόμενες (κοινές) δραστηριότητες.
Ο Όμιλος Carrefour επαναβεβαιώνει την εμπιστοσύνη που έδειξε καθ΄όλη την διάρκεια της συνεργασίας του με την οικογένεια Μαρινόπουλου, μεταφέροντας την ιδιοκτησία και την διοίκηση (management) σε μια σημαντική χώρα στην οποία η οικογένεια Μαρινόπουλου είναι σταθερά προσηλωμένη και είναι σε πλεονεκτική θέση να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή διαχείρηση κάτω από τις σημερινές συνθήκες.
Ο πρόεδρος της «Αφοί Μαροινόπουλοι ΑΕ» Λεωνίδας Μαρινόπουλος σχολίασε την συμφωνία ως εξής:
«Η συμφωνία αυτή προσφέρει στην Carrefour Μαρινόπουλος τα αναγκαία μέσα και την απαραίτητη ευελιξία για να βελτιώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο, να συνεχίσει να εξυπηρετεί τους πελάτες της και να εδραιώσει την ηγετική της θέση στην Ελλάδα. Επαναβεβαιώνουμε την δέσμευσή μας στην ελληνική και στην κυπριακή αγορά τόσο προς τους εργαζόμενους όσο και προς τους προμηθευτές μας, οι οποίοι βοήθησαν την Carrefour Μαρινόπουλος να καταστεί η κορυφαία αλυσίδα λιανικής στην Ελλάδα».
Η ολοκλήρωση της συμφωνίας θα γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες και υπόκειται στην έγκριση της ελληνικής επιτροπής ανταγωνισμού.
Η απόφαση του δεύτερου σε μέγεθος λιανοπωλητή του πλανήτη μας να «αποσυρθεί» από την Ελλάδα, ήταν από τις πρώτες σοβαρές αποφάσεις του 63χρονου Εκτελεστικού Διευθυντή (Chief Executive) Georges Plassat, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντα του μόλις τον Απρίλιο, αντικαθιστώντας το μέχρι τότε διοικητικό «αφεντικό» του Ομίλου Lars Olofsson. Η «απόσυρση» βέβαια της Carrefour από μια «προβληματική» αγορά, όπως είναι στις μέρες μας η Ελλάδα, η οποία δεν προσφέρει καμμιά προοπτική γρήγορων ρυθμών ανάπτυξης, δεν είναι πρωτοφανής (όπως ήταν η περίπτωση «απόσυρσης» της Aldi). Αντίθετα, είναι πολύ συνηθισμένη, έχει εφαρμοστεί και σε άλλες αγορές από τις 33 συνολικά στις οποίες δραστηριοποιείται σήμερα η Carrefour και γίνεται σε μια χρονική περίοδο που είναι ιδιαίτερα δύσκολη και για δύο άλλες πολύ σημαντικές αγορές του πολυεθνικού ομίλου (Ισπανία, Ιταλία). Η πολύ τολμηρή απόφαση όμως του Ομίλου Μαρινόπουλου να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των δραστηριοτήτων των κοινών εταιριών που διατηρούσε με τον πολυεθνικό όμιλο σε Ελλάδα, Κύπρο και Βαλκανικές χώρες αποτελεί (κατά την γνώμη μας) μια εξαιρετική επιχειρηματική πρωτοβουλία: Στις πολύ προβληματικές οικονομικές συνθήκες που είναι σήμερα διαμορφωμένες στην Ελλάδα, είναι κοινή η πεποίθηση πως αργά ή γρήγορα θα έρθει η στιγμή που θα «εισβάλλουν» ξένα κεφάλαια εξαγοράζοντας ελληνικές επιχειρήσεις ή ελληνικές περιουσίες «έναντι πινακίου φακής». Η απόφαση του Ομίλου Μαρινοπόπουλου, στην συγκεκριμμένη χρονική συγκυρία, μας δείχνει πως κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις και πως ο ελληνικός όμιλος επέλεξε την «άλλη» όψη, μετατρέποντας μια (μέχρι σήμερα) μικτή επιχείρηση με ίση συμμετοχή (50% - 50%), σε 100% ελληνική!
Ταυτόχρονα δίνει το ηχηρό μήνυμα σε ολόκληρη την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα πως η κρίση δεν είναι αποκλειστικά και μόνο μια μαύρη καταιγίδα, αλλά κρύβει και θαυμάσιες ευκαιρίες – αρκεί να διαθέτει κανείς την επιχειρηματική οξυδέρκεια, την δυνατότητα και την ικανότητα για να τις αξιοποιήσει!
Λεωνίδας Κουμάκης
Πηγή
Η «εκκρεμότητα» που υπήρχε εδώ και δύο περίπου χρόνια στα θέματα της διοίκησης και (αργότερα) της μετοχικής σύνθεσης της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής της Ελλάδος (μεταξύ άλλων λειτουργεί περισσότερα από 560 καταστήματα κάθε....
κατηγορίας, απασχολεί περισσότερους από 13.500 εργαζόμενους, συνεργάζεται με 2.000 περίπου έλληνες παραγωγούς και φροντίζει 600 οικογένειες μέσω τριών κοινωνικών παντοπωλείων), έφθασε στην λύση της με ανακοίνωση που εκδόθηκε δύο μόλις εικοσιτετράωρα πριν από τις κρίσιμες ελληνικές εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012.
Οι παρενέργειες της «εκκρεμότητας» είχαν γίνει ευρύτερα αισθητές (βλπ. άρθρο μας 31/12/2012 με τίτλο «Όμιλος Carrefour - Μαρινόπουλος : Υπάρχει άραγε καπνός χωρίς φωτιά;» εντάθηκαν από αρνητικές επιδόσεις σε διάφορους κρίσιμους τομείς (μερίδια αγοράς, κύκλος εργασιών κ.α.) και επιταχύνθηκαν το πρώτο τετράμηνο του 2012 με διψήφιους αριθμούς υποχώρησης των πωλήσεων.
Στην ανακοίνωση που εκδόθηκε από την Carrefour, τον δεύτερο σε μέγεθος λιανοπωλητή του πλανήτη μας (βλπ. άρθρο μας 31/1/2012 με τίτλο «Top 10: Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες του παγκόσμιου λιανεμπορίου για το 2010»), με τίτλο «Carrefourκαι Μαρινόπουλος αναδιοργανώνουν την συνεργασία τους στην Ελλάδα» αναφέρονται τα εξής:
«Οι Όμιλοι Carrefour και Μαρινόπουλος αποφάσισαν να εμπιστευτούν την διοίκηση των επιχειρήσεων Carrefour Μαρινόπουλοςστην Ελλάδα και στην Κύπρο στον Όμιλο Μαρινόπουλου και συμφώνησαν στους όρους που επιτρέπουν στην κοινοπραξία τους (joint venture) να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του οικονομικού περιβάλλοντος που επικρατεί στην Ελλάδα.
Η Carrefour Μαρινόπουλος γίνεται ο αποκλειστικός δικαιοδόχος (franchisee) της Carrefour για την Ελλάδα, την Κύπρο, την Βουλγαρία, την Αλβανία και άλλες Βαλκανικές χώρες. Στα πλαίσια αυτής της αναδιοργάνωσης η Carrefour θα πωλήσει ολόκληρο το μερίδιο της στον Όμιλο Μαρινόπουλου (σημ.συντ. Carrefour Nederland NV – ποσοστό συμμετοχής 27,02%, Carrefour SA – ποσοστό συμμετοχής 21,43%, Southmed Investments Ltd – ποσοστό συμμετοχής 1,55%) καταγράφωντας μια χρέωση ύψους 220 περίπου εκατ. Ευρώ (κυρίως όχι μετρητά) για τις μη συνεχιζόμενες (κοινές) δραστηριότητες.
Ο Όμιλος Carrefour επαναβεβαιώνει την εμπιστοσύνη που έδειξε καθ΄όλη την διάρκεια της συνεργασίας του με την οικογένεια Μαρινόπουλου, μεταφέροντας την ιδιοκτησία και την διοίκηση (management) σε μια σημαντική χώρα στην οποία η οικογένεια Μαρινόπουλου είναι σταθερά προσηλωμένη και είναι σε πλεονεκτική θέση να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή διαχείρηση κάτω από τις σημερινές συνθήκες.
Ο πρόεδρος της «Αφοί Μαροινόπουλοι ΑΕ» Λεωνίδας Μαρινόπουλος σχολίασε την συμφωνία ως εξής:
«Η συμφωνία αυτή προσφέρει στην Carrefour Μαρινόπουλος τα αναγκαία μέσα και την απαραίτητη ευελιξία για να βελτιώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο, να συνεχίσει να εξυπηρετεί τους πελάτες της και να εδραιώσει την ηγετική της θέση στην Ελλάδα. Επαναβεβαιώνουμε την δέσμευσή μας στην ελληνική και στην κυπριακή αγορά τόσο προς τους εργαζόμενους όσο και προς τους προμηθευτές μας, οι οποίοι βοήθησαν την Carrefour Μαρινόπουλος να καταστεί η κορυφαία αλυσίδα λιανικής στην Ελλάδα».
Η ολοκλήρωση της συμφωνίας θα γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες και υπόκειται στην έγκριση της ελληνικής επιτροπής ανταγωνισμού.
Η απόφαση του δεύτερου σε μέγεθος λιανοπωλητή του πλανήτη μας να «αποσυρθεί» από την Ελλάδα, ήταν από τις πρώτες σοβαρές αποφάσεις του 63χρονου Εκτελεστικού Διευθυντή (Chief Executive) Georges Plassat, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντα του μόλις τον Απρίλιο, αντικαθιστώντας το μέχρι τότε διοικητικό «αφεντικό» του Ομίλου Lars Olofsson. Η «απόσυρση» βέβαια της Carrefour από μια «προβληματική» αγορά, όπως είναι στις μέρες μας η Ελλάδα, η οποία δεν προσφέρει καμμιά προοπτική γρήγορων ρυθμών ανάπτυξης, δεν είναι πρωτοφανής (όπως ήταν η περίπτωση «απόσυρσης» της Aldi). Αντίθετα, είναι πολύ συνηθισμένη, έχει εφαρμοστεί και σε άλλες αγορές από τις 33 συνολικά στις οποίες δραστηριοποιείται σήμερα η Carrefour και γίνεται σε μια χρονική περίοδο που είναι ιδιαίτερα δύσκολη και για δύο άλλες πολύ σημαντικές αγορές του πολυεθνικού ομίλου (Ισπανία, Ιταλία). Η πολύ τολμηρή απόφαση όμως του Ομίλου Μαρινόπουλου να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο των δραστηριοτήτων των κοινών εταιριών που διατηρούσε με τον πολυεθνικό όμιλο σε Ελλάδα, Κύπρο και Βαλκανικές χώρες αποτελεί (κατά την γνώμη μας) μια εξαιρετική επιχειρηματική πρωτοβουλία: Στις πολύ προβληματικές οικονομικές συνθήκες που είναι σήμερα διαμορφωμένες στην Ελλάδα, είναι κοινή η πεποίθηση πως αργά ή γρήγορα θα έρθει η στιγμή που θα «εισβάλλουν» ξένα κεφάλαια εξαγοράζοντας ελληνικές επιχειρήσεις ή ελληνικές περιουσίες «έναντι πινακίου φακής». Η απόφαση του Ομίλου Μαρινοπόπουλου, στην συγκεκριμμένη χρονική συγκυρία, μας δείχνει πως κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις και πως ο ελληνικός όμιλος επέλεξε την «άλλη» όψη, μετατρέποντας μια (μέχρι σήμερα) μικτή επιχείρηση με ίση συμμετοχή (50% - 50%), σε 100% ελληνική!
Ταυτόχρονα δίνει το ηχηρό μήνυμα σε ολόκληρη την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα πως η κρίση δεν είναι αποκλειστικά και μόνο μια μαύρη καταιγίδα, αλλά κρύβει και θαυμάσιες ευκαιρίες – αρκεί να διαθέτει κανείς την επιχειρηματική οξυδέρκεια, την δυνατότητα και την ικανότητα για να τις αξιοποιήσει!
Λεωνίδας Κουμάκης
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου