Του Γιώργου Διονυσόπουλου
Την αδυναμία των ΕΛ.ΠΕ να διασφαλίσουν τις απαραίτητες προδιαγραφές στα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα μαχητικά μας αεροσκάφη, καταδυκνείουν οι σημαντικές ελλεψεις που εντόπισαν τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας σε αιφνιδιαστικό ποιοτικό έλεγχο καυσίμων που έκαναν στις δεξαμενές των μαχητικών μας αεροσκαφών σε όλες σχεδόν...
τις Πτέρυγες Μάχης. Πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα έγινε αντιληπτό καταρχήν στην 116 Πτέρυγα Μάχης στον Άραξο απ’ όπου και επιχειρούν αεροσκάφη τύπου F-16. Εν συνεχεία συναγερμός σήμανε και σε όλες τις υπόλοιπες Πτέρυγες Μάχης και πιο συγκεκριμένα στην 110 Π.Μ, 111 Π.Μ και 115 Π.Μ που εδρεύουν στη Λάρισα, την Αγχίαλο και τη Σούδα αντίστοιχα. Σύμφωνα με πληροφορίες τα ακατάλληλα καύσιμα προκάλεσαν σημαντικές βλάβες σε τουλάχιστον έναν κινητήρα αεροσκάφους στην 116 Πτέρυγα Μάχης, ενώ όπως ανέφεραν στελέχη της βάσης, εάν δεν εντοπίζονταν εγκαίρως το πρόβλημα θα μπορούσε να σημειωθεί μέχρι και πτώση. Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι το πρόβλημα οφείλεται κυρίως σε δύο πιθανούς λόγους: είτε παραδόθηκε νοθευμένο καύσιμο στην Πολεμική Αεροπορία, είτε τα καύσιμα προέρχονταν από τα στρατηγικα αποθέματα με αποτέλεσμα στον πυθμένα της δεξαμενής όπου φυλάσονταν να είχαν συσωρευθεί κατακάθια τα οποία περιείχαν ίχνη από μέταλο. Προκειμένου να διαπιστώσουν τι ακριβώς συνέβαινε οι μηχανικοί της βάσης προέβησαν και σε δεύτερο έλεγχο, τύπου «μπορόσκο», τσεκάρωντας με τη χρήση μικροκάμερας την κατάσταση των σωληνώσεων και των κινητήρων των αεροσκαφών. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ελέγχου εντοπίστηκαν ότι ορισμένα πτερύγια είχαν πρόβλημα με αποτέλεσμα αμέσως να δωθεί εντολή στους τεχνικούς και των υπολοίπων αεροπορικών βάσεων της χώρας προκειμένου να πραγματοποιήσουν επιθεωρήσεις και ανάλογους ελέγχους στο σύνολο σχεδόν των μαχητικών μας αεροσκαφών. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ελέγχων τα μαχητικά μας αεροσκάφη καθηλώθηκαν για μιαμιση περίπου ημέρα με ότι αυτό θα μπορούσε να σημαίνει για το κενό ασφαλείας που δημιουργήθηκε στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Στο πλαίσιο αυτών των επιθεωρήσεων εντοπίστηκε πως σε όλες τις Π.Μ κάτι δεν πήγαινε καλά με την προμήθεια των αεροπορικών καυσίμων, αφού εμφανίζονταν περίεργα υπολείματα κόκκινου χρώματος τόσο στους κινητήρες όσο και στα ακροφύσια των μαχητικών μας. Μέσα από τους ελέγχους που διενεργήθηκαν εντοπίστηκε επίσης ότι από τα καύσιμα έλλειπαν ορισμένα βασικά πρόσθετα στοιχεία, τα οποία ήταν απαραίτητα προκειμένου αυτά από «κίνησης» να μετραπούν σε «αεροπορικά».
Κινητοποίηση
Η κινητοποίηση της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν άμεση. Το ΓΕΑ επικοινώνησε με τα ΕΛ.ΠΕ και απαίτησε εξηγήσεις, ζητώντας ταυτόχρονα την άμεση αντικατάσταση των ακατάλληλων καυσίμων με άλλα που πληρούσαν τις προδιαγραφές. Η εταιρεία, συμφερόντων Ομίλου Λάτση, αναγκάστηκε να πάρει πίσω το σύνολο της συγκεκριμένης παρτίδας καυσίμων που είχε παραδώσει στις παραπάνω Πτέρυγες Μάχης, οργανώντας παράλληλα την αποστολή ενός μεγάλου αριθμού βυτιοφόρων προκειμένου να αντικατασταθεί το ελλειπές καύσιμο. Σύμφωνα με κύκλους του ΓΕΑ ένα από τα βασικά συστατικά που έλλειπαν από τα νοθευμένα επί της ουσίας καύσιμα που παρέδωσαν τα ΕΛΠΕ ήταν το metal diactivator, ένα από τα πλέον απαραίτητα για την αποδοτική διασφάλιση του κινητήρα. Σε κάθε περίπτωση πάντως το μεγάλο ζητούμενο είναι, όπως αναφέρουν στελέχη της Π.Α, να εξετασθεί το ενδεχόμενο να έχουν υποστεί ζημιές και άλλοι κινητήρες των αεροσκαφών από τα ακατάλληλα καύσιμα, η πραγματική έκταση των οποίων να μην φανεί τώρα αλλά σε λίγο χρονικό διάστημα. Από την πλευρά της η εταιρεία είχε αναφερθεί στο θέμα στο παρελθόν (προφανώς για παρόμοιο πρόβλημα) αναφέροντας σε ανακοίνωση της ότι επρόκειτο για «μικρή απόκλιση σε μία από τις 24 προδιαγραφές» του καυσίμου της Π.Α.
Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ τα αίτια της απόκλισης, μπορούν να οφείλονται σε κάποιους τεχνικούς λόγους κατά την παραγωγή ή την αποθήκευση. Τα συγκεκριμένα αίτια, σύμφωνα με την εταιρεία, διερευνήθηκαν και λήφθηκαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφευχθεί παρόμοιο συμβάν στο μέλλον, ενώ και η συγκεκριμένη απόκλιση σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζει την πτητική ικανότητα των αεροσκαφών. Συμφωνα με πληροφορίες τα ΕΛΠΕ θεωρούν πως το θέμα προκύπτει επειδή και η Π.Α. χρωστάει μεγάλα ποσά στην εταιρία. Πάντως και παρά το γεγονός ότι όπως υποστηρίζουν τα ΕΛΠΕ δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο νοθείας, το ΓΕΑ εξετάζει όλα τα πιθανά ενδεχόμενα. Προς αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται άλλωστε εντάσσονται και οι καταγγελίες που είχε κάνει πριν από μερικούς μήνες ο νυν Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Γιώργος Σούρλας, χαρακτηρίζοντας σε δηλώσεις του ως απαράδεκτο το γεγονός ότι ενώ εδώ και 8 χρόνια έχει αποκαλυφθεί η νοθεία στα καύσιμα των Ενόπλων Δυνάμεων, βάσει χημικών αναλύσεων, οι πολιτικές, στρατιωτικές και δικαστικές αρχές δεν προέβησαν σε καμιά ουσιαστική ενέργεια πάταξης των κυκλωμάτων, που συνεχίζουν να δρουν ανενόχλητα». Επίσης, ο κ Σούρλας είχε τότε αναρωτηθεί για ποιους λόγους η εκάστοτε πολιτική και φυσική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ δεν είχε αντιληφθεί ότι «τα καύσιμα είναι νοθευμένα, κατώτερης ποιότητας, αγοράζονται σε υψηλότερες τιμές, είναι αμφίβολης απόδοσης, μέχρι που ενδεχομένως να είναι η αιτία για την πτώση ελικοπτέρων και αεροσκαφών». Να σημειώσουμε επίσης πως τα ΕΛΠΕ εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο έχουν ανοιχτό μέτωπο με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας καθώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης οι Ένοπλες Δυνμάμεις δεν μπορούσαν να αποπληρωσούν τα χρέη τους από τις αγορές καυσίμων, με αποτέλεσμα για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα η εταιρεία να διακόψει την παροχή τους. Για όλο αυτό το χρονικό διάστημα οι Ένοπλες Δυνάμεις τραβούσαν καύσιμα από τα στρατηγικά τους αποθέματα
πηγη
Την αδυναμία των ΕΛ.ΠΕ να διασφαλίσουν τις απαραίτητες προδιαγραφές στα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα μαχητικά μας αεροσκάφη, καταδυκνείουν οι σημαντικές ελλεψεις που εντόπισαν τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας σε αιφνιδιαστικό ποιοτικό έλεγχο καυσίμων που έκαναν στις δεξαμενές των μαχητικών μας αεροσκαφών σε όλες σχεδόν...
τις Πτέρυγες Μάχης. Πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα έγινε αντιληπτό καταρχήν στην 116 Πτέρυγα Μάχης στον Άραξο απ’ όπου και επιχειρούν αεροσκάφη τύπου F-16. Εν συνεχεία συναγερμός σήμανε και σε όλες τις υπόλοιπες Πτέρυγες Μάχης και πιο συγκεκριμένα στην 110 Π.Μ, 111 Π.Μ και 115 Π.Μ που εδρεύουν στη Λάρισα, την Αγχίαλο και τη Σούδα αντίστοιχα. Σύμφωνα με πληροφορίες τα ακατάλληλα καύσιμα προκάλεσαν σημαντικές βλάβες σε τουλάχιστον έναν κινητήρα αεροσκάφους στην 116 Πτέρυγα Μάχης, ενώ όπως ανέφεραν στελέχη της βάσης, εάν δεν εντοπίζονταν εγκαίρως το πρόβλημα θα μπορούσε να σημειωθεί μέχρι και πτώση. Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι το πρόβλημα οφείλεται κυρίως σε δύο πιθανούς λόγους: είτε παραδόθηκε νοθευμένο καύσιμο στην Πολεμική Αεροπορία, είτε τα καύσιμα προέρχονταν από τα στρατηγικα αποθέματα με αποτέλεσμα στον πυθμένα της δεξαμενής όπου φυλάσονταν να είχαν συσωρευθεί κατακάθια τα οποία περιείχαν ίχνη από μέταλο. Προκειμένου να διαπιστώσουν τι ακριβώς συνέβαινε οι μηχανικοί της βάσης προέβησαν και σε δεύτερο έλεγχο, τύπου «μπορόσκο», τσεκάρωντας με τη χρήση μικροκάμερας την κατάσταση των σωληνώσεων και των κινητήρων των αεροσκαφών. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ελέγχου εντοπίστηκαν ότι ορισμένα πτερύγια είχαν πρόβλημα με αποτέλεσμα αμέσως να δωθεί εντολή στους τεχνικούς και των υπολοίπων αεροπορικών βάσεων της χώρας προκειμένου να πραγματοποιήσουν επιθεωρήσεις και ανάλογους ελέγχους στο σύνολο σχεδόν των μαχητικών μας αεροσκαφών. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ελέγχων τα μαχητικά μας αεροσκάφη καθηλώθηκαν για μιαμιση περίπου ημέρα με ότι αυτό θα μπορούσε να σημαίνει για το κενό ασφαλείας που δημιουργήθηκε στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Στο πλαίσιο αυτών των επιθεωρήσεων εντοπίστηκε πως σε όλες τις Π.Μ κάτι δεν πήγαινε καλά με την προμήθεια των αεροπορικών καυσίμων, αφού εμφανίζονταν περίεργα υπολείματα κόκκινου χρώματος τόσο στους κινητήρες όσο και στα ακροφύσια των μαχητικών μας. Μέσα από τους ελέγχους που διενεργήθηκαν εντοπίστηκε επίσης ότι από τα καύσιμα έλλειπαν ορισμένα βασικά πρόσθετα στοιχεία, τα οποία ήταν απαραίτητα προκειμένου αυτά από «κίνησης» να μετραπούν σε «αεροπορικά».
Κινητοποίηση
Η κινητοποίηση της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν άμεση. Το ΓΕΑ επικοινώνησε με τα ΕΛ.ΠΕ και απαίτησε εξηγήσεις, ζητώντας ταυτόχρονα την άμεση αντικατάσταση των ακατάλληλων καυσίμων με άλλα που πληρούσαν τις προδιαγραφές. Η εταιρεία, συμφερόντων Ομίλου Λάτση, αναγκάστηκε να πάρει πίσω το σύνολο της συγκεκριμένης παρτίδας καυσίμων που είχε παραδώσει στις παραπάνω Πτέρυγες Μάχης, οργανώντας παράλληλα την αποστολή ενός μεγάλου αριθμού βυτιοφόρων προκειμένου να αντικατασταθεί το ελλειπές καύσιμο. Σύμφωνα με κύκλους του ΓΕΑ ένα από τα βασικά συστατικά που έλλειπαν από τα νοθευμένα επί της ουσίας καύσιμα που παρέδωσαν τα ΕΛΠΕ ήταν το metal diactivator, ένα από τα πλέον απαραίτητα για την αποδοτική διασφάλιση του κινητήρα. Σε κάθε περίπτωση πάντως το μεγάλο ζητούμενο είναι, όπως αναφέρουν στελέχη της Π.Α, να εξετασθεί το ενδεχόμενο να έχουν υποστεί ζημιές και άλλοι κινητήρες των αεροσκαφών από τα ακατάλληλα καύσιμα, η πραγματική έκταση των οποίων να μην φανεί τώρα αλλά σε λίγο χρονικό διάστημα. Από την πλευρά της η εταιρεία είχε αναφερθεί στο θέμα στο παρελθόν (προφανώς για παρόμοιο πρόβλημα) αναφέροντας σε ανακοίνωση της ότι επρόκειτο για «μικρή απόκλιση σε μία από τις 24 προδιαγραφές» του καυσίμου της Π.Α.
Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ τα αίτια της απόκλισης, μπορούν να οφείλονται σε κάποιους τεχνικούς λόγους κατά την παραγωγή ή την αποθήκευση. Τα συγκεκριμένα αίτια, σύμφωνα με την εταιρεία, διερευνήθηκαν και λήφθηκαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφευχθεί παρόμοιο συμβάν στο μέλλον, ενώ και η συγκεκριμένη απόκλιση σε καμία περίπτωση δεν επηρεάζει την πτητική ικανότητα των αεροσκαφών. Συμφωνα με πληροφορίες τα ΕΛΠΕ θεωρούν πως το θέμα προκύπτει επειδή και η Π.Α. χρωστάει μεγάλα ποσά στην εταιρία. Πάντως και παρά το γεγονός ότι όπως υποστηρίζουν τα ΕΛΠΕ δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο νοθείας, το ΓΕΑ εξετάζει όλα τα πιθανά ενδεχόμενα. Προς αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται άλλωστε εντάσσονται και οι καταγγελίες που είχε κάνει πριν από μερικούς μήνες ο νυν Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Γιώργος Σούρλας, χαρακτηρίζοντας σε δηλώσεις του ως απαράδεκτο το γεγονός ότι ενώ εδώ και 8 χρόνια έχει αποκαλυφθεί η νοθεία στα καύσιμα των Ενόπλων Δυνάμεων, βάσει χημικών αναλύσεων, οι πολιτικές, στρατιωτικές και δικαστικές αρχές δεν προέβησαν σε καμιά ουσιαστική ενέργεια πάταξης των κυκλωμάτων, που συνεχίζουν να δρουν ανενόχλητα». Επίσης, ο κ Σούρλας είχε τότε αναρωτηθεί για ποιους λόγους η εκάστοτε πολιτική και φυσική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ δεν είχε αντιληφθεί ότι «τα καύσιμα είναι νοθευμένα, κατώτερης ποιότητας, αγοράζονται σε υψηλότερες τιμές, είναι αμφίβολης απόδοσης, μέχρι που ενδεχομένως να είναι η αιτία για την πτώση ελικοπτέρων και αεροσκαφών». Να σημειώσουμε επίσης πως τα ΕΛΠΕ εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο έχουν ανοιχτό μέτωπο με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας καθώς εξαιτίας της οικονομικής κρίσης οι Ένοπλες Δυνμάμεις δεν μπορούσαν να αποπληρωσούν τα χρέη τους από τις αγορές καυσίμων, με αποτέλεσμα για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα η εταιρεία να διακόψει την παροχή τους. Για όλο αυτό το χρονικό διάστημα οι Ένοπλες Δυνάμεις τραβούσαν καύσιμα από τα στρατηγικά τους αποθέματα
πηγη
1 σχόλια:
Που να ψάξουν και τα επίγεια καύσιμα.Εκεί να δεις πάρτυ νοθείας
Δημοσίευση σχολίου