Πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από τον τραγικό θάνατο του σμηναγού Σμηναγού (Ι) Κωνσταντίνου Ηλιάκη, ότaν το αεροσκάφος του οποίου, ένα μαχητικό F-16C Block 52+ συγκρούστηκε με ένα τουρκικό μαχητικό στα νότια της Καρπάθου. Και αυτό το περιστατικό άλλαξε πολλά στο Αιγαίο, δυστυχώς σε βάρος των ελληνικών συμφερόντων.
Ήταν η αφορμή για να κλιμακωθούνν οι πιέσεις από ....τις ΗΠΑ και να πάψουν οι πραγματικά αναχαιτίσεις στο Αιγαίο. Νε περιοριστούν σε απλές αναγνωρίσεις χωρίς εμπλοκές. Kαθώς το επεισόδιο έφερε τις δύο χώρες στα πρόθυρα του πολέμου (η κινητοποίηση μετά το επεισόδιο υπήρξε μείζονα σε όλο το μήκος του δυνητικού μετώπου) αντί να πειστεί η Τουρκία να σταματήσει τις παραβιάσεις πιέστηκε η Ελλάδα να σταματήσει τις αναχαιτίσεις.
Απ΄όλες τις μετά θάνατον τιμές αυτό που είχε σκεφτεί ο τότε Α/ΓΕΑ Γιώργος Αυλωνίτης ήταν το πιο ουσιαστικό.
Στη περιοχή που έχασε τη ζωη του ο Κώστα Ηλιάκης κσθιέρωσε σημείο σναφοράς όλων των πτήσεων που το ονόμασε Ηλιάκης point.
Έτσι τ΄ όνομά του μνημόνεύεται κάθε μέρα εκεί ψηλά στον ουρανό.
Πέρασαν πέντε χρόνια.
23 Μαίου 2006.
Τέσσερα ελληνικά F-16,διατάσσονται να απογειωθούν από αεροδρόμιο της Κρήτης,με αποστολή την αναγνώριση-αναχαίτιση, τεσσάρων τουρκικών μαχητικών που συνόδευαν φωτογραφικό αεροσκαφός της τουρκικής ΠΑ. Οι έλληνες χειριστές ενημερώνονται ότι στη θαλάσσια περιοχή ,πλέει και τουρκική φρεγάτα.
Ο τουρκικός σχηματισμός είχε στόχο να συνοδεύσει το φωτογραφικό RF-4 ,μέχρι τα παράλια της Κρήτης. Η εμμονή της Άγκυρας να εντοπίσει τις θέσεις που είχαν αναπτυχθεί τα αντιπυραυλικά συστήματα S-300,ήταν πια γνωστή στους έλληνες χειριστές.
Λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι,τα ελληνικά F-16,είχαν προσεγγίσει το τουρκικό σχηματισμό. Ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησίασε το φωτογραφικό αεροσκάφος κατόπιν εντολής από το ΑΤΑ,για να καταγράψει τον εξοπλισμό του.
Χωρίς καμμία προειδοποίηση ο τούρκος σμηναγός Ιμπραήμ Χάλι,πραγματοποίησε ένα φονικό ελιγμό πέφτοντας με το F-16 του,πάνω στη καλύπτρα του αεροσκάφους του Κ.Ηλιάκη,ο οποίος σκοτώθηκε ακαριαία. Ο τούρκος πιλότος κατόρθωσε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα και λίγα δευτερόλεπτα μετά βρέθηκε στη θάλασσα.
Από εκείνη τη στιγμή αρχίζει ο χειρισμός μιας κρίσης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστάσεις ανεξέλγκτες. Μαχητικά οπλιμσμένα αεροσκάφη και των δύο χωρών απογειώνονται και πετούν προς τη περιοχή μεταξύ Καρπάθου-Κρήτης. Μυρίζει μπαρούτι και μια σπίθα αρκεί για να προκαλέσει έκρηξη.
Στο υπόγειο του ΥΕΘΑ, στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων βρίσκεται ήδη ο τότε Α/ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Πανγιώτης Χινοφώτης. Σύντομα έφθασε και ο τότε υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης. Έχει διαταχθεί ήδη πλήρης ετοιμότητα αλλά είναι σαφές ότι οι χειρισμοί που πρέπει να γίνουν απαιτούν λεπτότητα.
To On Alert, δημοσιεύει τα ημερολόγια του ΕΘΚΕΠΙΧ. Καταγράφουν λεπτό προς λεπτό ότι συνέβη εκείνο το τραγικό μεσημέρι της 26ης Μαίου 2006 στην περιοχή μεταξύ Καρπάθου-Κρήτης. Πως ενοπίστηκε ο Τούρκος πιλότος που σκότωσε τον Κ.Ηλιάκη ,πως αρνήθηκε την ελληνική βοήθεια από ελικόπτερο Super Puma τραβώντας ακόμη και πιστόλι εναντίον των πιλότων μας και τελικά πως αποφασίσαμε να τον παραδώσουμε!
Σ΄ αυτή τη σελίδα περιγράφονται οι πρώτες ενέργειες που έγιναν,ώστε η ελληνική στρατιωτική μηχανή να τεθεί σε ετοιμότητα για παν ενδεχόμενο. Το ελικόπτερο Super Puma, έχει ήδη διαταχθεί να απογειωθεί και το πετρελαιοφόρο πλοίο CENTURY έχει ενημερώσει ότι πλέει προς τη περιοχή όπου έχει εντοπιστεί ο Τούρκος πιλότος Ιμπραήμ Χάλι.
Το δεξαμενόπλοιο μαζεύει από τη θάλσσα τον Τούρκο,ο οποίος έχει εντοπιστεί από το ελικόπτερό μας ,αλλά αρνείται την βοήθειά του.
Η ομάδα διάσωσης αποβιβάζεται στο δεξαμενόπλοιο κι έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τον Τούρκο χειριστή. Παρά το σοκ της εγκατάλειψης ο Χάλι είναι σκληρός. Εκτελώντας προφανώς τις εντολές των ανωτέρων του αρνείται πεισματικά να μπει στο ελικόπτερο. Ξέρει ότι έχει προκαλέσει το θάνατο ενός Έλληνα πιλότου κι αυτό μπορεί να έχει βαρύτατες συνέπειες. Όταν πιέζεται από τους Έλληνες,τραβάει πιστόλι και απειλεί! Η κατάσταση έχει ξεφύγει από τον έλεγχο και η ένταση,όχι μόνο στο κατάστρωμα του δεξαμενόπλοιου ,αλλά και στον αέρα είναι τεταμένη. Εκείνη τη στιγμή στον αέρα βρίσκονται 120 μαχητικά αεροσκάφη,ελληνικά και τουρκικά,όλα πάνοπλα! Ήδη έχει φθάσει και τουρκικό ελικόπτερο για να πάρει τον Τούρκο.
Η ώρα είναι 14.29. Η εντολή που φθάνει από το ΕΘΚΕΠΙΧ είναι μεν σαφής αλλά προκαλεί απορίες: “Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς τη τουρκική πλευρά.Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα”.
Η ουσία του θέματο είναι ότι οι Τούρκοι που εκείνη την ημέρα προσπαθούσαν να εντοπίσουν και να φωτογραφίσουν τις θέσεις των συστημάτων S-300, κατόρθωσαν ασκώντας στρατιωτική πίεση στην Ελλάδα να επιβάλουν τις θέσεις τους. Ήταν η πρώτη φορά που ένας Τούρκος που έπεσε στο Αιγαίο παραδίνονταν μ΄ αυτό το τρόπο στους συμπατριώτες του. Αφού πρώτα είχε σκοτώσει έναν Έλληνα χειριστή.
Ήταν η αφορμή για να κλιμακωθούνν οι πιέσεις από ....τις ΗΠΑ και να πάψουν οι πραγματικά αναχαιτίσεις στο Αιγαίο. Νε περιοριστούν σε απλές αναγνωρίσεις χωρίς εμπλοκές. Kαθώς το επεισόδιο έφερε τις δύο χώρες στα πρόθυρα του πολέμου (η κινητοποίηση μετά το επεισόδιο υπήρξε μείζονα σε όλο το μήκος του δυνητικού μετώπου) αντί να πειστεί η Τουρκία να σταματήσει τις παραβιάσεις πιέστηκε η Ελλάδα να σταματήσει τις αναχαιτίσεις.
Ηλιάκης point…
Απ΄όλες τις μετά θάνατον τιμές αυτό που είχε σκεφτεί ο τότε Α/ΓΕΑ Γιώργος Αυλωνίτης ήταν το πιο ουσιαστικό.
Στη περιοχή που έχασε τη ζωη του ο Κώστα Ηλιάκης κσθιέρωσε σημείο σναφοράς όλων των πτήσεων που το ονόμασε Ηλιάκης point.
Έτσι τ΄ όνομά του μνημόνεύεται κάθε μέρα εκεί ψηλά στον ουρανό.
Τα ημερολόγια του Ηλιάκη.
Πέρασαν πέντε χρόνια.
23 Μαίου 2006.
Τέσσερα ελληνικά F-16,διατάσσονται να απογειωθούν από αεροδρόμιο της Κρήτης,με αποστολή την αναγνώριση-αναχαίτιση, τεσσάρων τουρκικών μαχητικών που συνόδευαν φωτογραφικό αεροσκαφός της τουρκικής ΠΑ. Οι έλληνες χειριστές ενημερώνονται ότι στη θαλάσσια περιοχή ,πλέει και τουρκική φρεγάτα.
Ο τουρκικός σχηματισμός είχε στόχο να συνοδεύσει το φωτογραφικό RF-4 ,μέχρι τα παράλια της Κρήτης. Η εμμονή της Άγκυρας να εντοπίσει τις θέσεις που είχαν αναπτυχθεί τα αντιπυραυλικά συστήματα S-300,ήταν πια γνωστή στους έλληνες χειριστές.
Λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι,τα ελληνικά F-16,είχαν προσεγγίσει το τουρκικό σχηματισμό. Ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησίασε το φωτογραφικό αεροσκάφος κατόπιν εντολής από το ΑΤΑ,για να καταγράψει τον εξοπλισμό του.
Χωρίς καμμία προειδοποίηση ο τούρκος σμηναγός Ιμπραήμ Χάλι,πραγματοποίησε ένα φονικό ελιγμό πέφτοντας με το F-16 του,πάνω στη καλύπτρα του αεροσκάφους του Κ.Ηλιάκη,ο οποίος σκοτώθηκε ακαριαία. Ο τούρκος πιλότος κατόρθωσε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα και λίγα δευτερόλεπτα μετά βρέθηκε στη θάλασσα.
Από εκείνη τη στιγμή αρχίζει ο χειρισμός μιας κρίσης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστάσεις ανεξέλγκτες. Μαχητικά οπλιμσμένα αεροσκάφη και των δύο χωρών απογειώνονται και πετούν προς τη περιοχή μεταξύ Καρπάθου-Κρήτης. Μυρίζει μπαρούτι και μια σπίθα αρκεί για να προκαλέσει έκρηξη.
Στο υπόγειο του ΥΕΘΑ, στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων βρίσκεται ήδη ο τότε Α/ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Πανγιώτης Χινοφώτης. Σύντομα έφθασε και ο τότε υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης. Έχει διαταχθεί ήδη πλήρης ετοιμότητα αλλά είναι σαφές ότι οι χειρισμοί που πρέπει να γίνουν απαιτούν λεπτότητα.
Σ΄ αυτή τη σελίδα περιγράφονται οι πρώτες ενέργειες που έγιναν,ώστε η ελληνική στρατιωτική μηχανή να τεθεί σε ετοιμότητα για παν ενδεχόμενο. Το ελικόπτερο Super Puma, έχει ήδη διαταχθεί να απογειωθεί και το πετρελαιοφόρο πλοίο CENTURY έχει ενημερώσει ότι πλέει προς τη περιοχή όπου έχει εντοπιστεί ο Τούρκος πιλότος Ιμπραήμ Χάλι.
Το δεξαμενόπλοιο μαζεύει από τη θάλσσα τον Τούρκο,ο οποίος έχει εντοπιστεί από το ελικόπτερό μας ,αλλά αρνείται την βοήθειά του.
Η ομάδα διάσωσης αποβιβάζεται στο δεξαμενόπλοιο κι έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τον Τούρκο χειριστή. Παρά το σοκ της εγκατάλειψης ο Χάλι είναι σκληρός. Εκτελώντας προφανώς τις εντολές των ανωτέρων του αρνείται πεισματικά να μπει στο ελικόπτερο. Ξέρει ότι έχει προκαλέσει το θάνατο ενός Έλληνα πιλότου κι αυτό μπορεί να έχει βαρύτατες συνέπειες. Όταν πιέζεται από τους Έλληνες,τραβάει πιστόλι και απειλεί! Η κατάσταση έχει ξεφύγει από τον έλεγχο και η ένταση,όχι μόνο στο κατάστρωμα του δεξαμενόπλοιου ,αλλά και στον αέρα είναι τεταμένη. Εκείνη τη στιγμή στον αέρα βρίσκονται 120 μαχητικά αεροσκάφη,ελληνικά και τουρκικά,όλα πάνοπλα! Ήδη έχει φθάσει και τουρκικό ελικόπτερο για να πάρει τον Τούρκο.
Η ώρα είναι 14.29. Η εντολή που φθάνει από το ΕΘΚΕΠΙΧ είναι μεν σαφής αλλά προκαλεί απορίες: “Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς τη τουρκική πλευρά.Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα”.
Η ουσία του θέματο είναι ότι οι Τούρκοι που εκείνη την ημέρα προσπαθούσαν να εντοπίσουν και να φωτογραφίσουν τις θέσεις των συστημάτων S-300, κατόρθωσαν ασκώντας στρατιωτική πίεση στην Ελλάδα να επιβάλουν τις θέσεις τους. Ήταν η πρώτη φορά που ένας Τούρκος που έπεσε στο Αιγαίο παραδίνονταν μ΄ αυτό το τρόπο στους συμπατριώτες του. Αφού πρώτα είχε σκοτώσει έναν Έλληνα χειριστή.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου