Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ΩΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ


Από το: syndpeiraia.
(Η μνήμη του τιμᾶται στίς 24 Αὐγούστου)
Κωνσταντῖνος Χολέβας
Πολιτικός Ἐπιστήμων

Οἱ πνευματικές προϋποθέσεις τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 εἶναι τά ἑλληνορθόδοξα ἰδανικά πού ἦσαν ριζωμένα στήν ψυχή τῶν ὑποδούλων ἐπί 400 καί 500 χρόνια Τουρκοκρατίας. Ὁρισμένοι ἱστορικοί, ἀκόμη καί συγγραφεῖς σχολικῶν ἐγχειριδίων, ὑπερτονίζουν τόν ρόλο τοῦ εὐρωπαϊκοῦ Διαφωτισμοῦ στήν καλλιέργεια τῶν φιλελευθέρων ἰδεῶν στόν χῶρο τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Δέν ὑποτιμῶ τήν ἐπίδραση τῶν δυτικῶν ἰδεολογικῶν ρευμάτων, ἡ μελέτη τῶν...
πηγῶν, ὅμως, διδάσκει ὅτι αὐτή ἡ ἐπιρροή ἦταν περιορισμένη χρονικά καί γεωγραφικά. Ἡ Ὀρθοδοξία, ἡ αἴσθηση τῆς συνέχειας τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἡ γλῶσσα, τό ἀντιστασιακό πνεῦμα τοῦ Ἕλληνα, ἡ Μεγάλη Ἰδέα καί ἡ νοσταλγία γιά τήν Βυζαντινή Αὐτοκρατορία (Ρωμανία) , αὐτά ἦσαν τά πνευματικά θεμέλια τοῦ 1821. Ἄλλωστε οἱ ὑπόδουλοι Ρωμηοί δέν περίμεναν τήν Γαλλική Ἐπανάσταση (1789) γιά νά ἀποφασίσουν νά ξεσηκωθοῦν.
Ἤδη λίγα μόλις χρόνια μετά τήν Ἅλωση τῆς Πόλης ἔχουμε τά πρῶτα ἐπαναστατικά κινήματα στήν Πελοπόννησο, στήν Χειμάρρα καί ἀλλοῦ. Συνολικά 80 -100 ἑλλληνικά κινήματα κατά τῶν Ὀθωμανῶν καταγράφουν οἱ ἱστορικοί ἀπό τό 1453 μέχρι τό 1821. Στά περισσότερα ἡγοῦντο Ὀρθόδοξοι κληρικοί. Τά ματωμένα ράσα ἦταν πανταχοῦ παρόντα καί στά κρυφά ἤ φανερά σχολειά ὁ παπᾶς καί ὁ καλόγερος μετέδιδαν τήν ἀγάπη γιά τόν Χριστό καί τήν πατρίδα.
Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός δέν πῆρε στά χέρια του τουφέκι, ἀλλά μέ τήν πνευματική καί ἠθική ἀναγέννηση τῶν ὑποδούλων προετοίμασε τό ἔδαφος γιά τήν μεγάλη Ἑλληνική Ἐπανάσταση. Ἡ συμβολή του στήν ἐθνική ἀφύπνιση ἦλθε σέ μία πολύ δύσκολη ἐποχή, ὄταν τό Γένος κινδύνευε νά ἀπογοητευθεῖ ἀπό τίς πολλές καί ἀτυχεῖς ἐξεγέρσεις. Τό πέρασμά του ἄφησε ἀνεξίτηλα ἴχνη στήν ψυχή τῶν ὑποδούλων ὄχι μόνο στήν γενέτειρά του Αἰτωλία, ἀλλά καί στήν Ἤπειρο, στήν Δυτική Μακεδονία καί σέ ὅλα τά μέρη τά ὁποῖα ἐπισκέφθηκε κατά τίς τρεῖς (ἤ τέσσερεις) περιοδεῖες του. Ἡ συνεισφορά του στήν προετοιμασία τοῦ Ἀγῶνος μπορεῖ ἐν συντομίᾳ νά κωδικοποιηθεῖ ὡς ἑξῆς:

α) Ἡ καλλιέργεια τοῦ Ὀρθοδόξου φρονήματος.

Μέ τό κήρυγμά του, μέ τό παράδειγμά του, μέ τήν κατανοητή ἀλλά συνάμα θεολογική γλῶσσα του, ὁ Ἅγιος ἀπέτρεψε τούς ἐξισλαμισμούς καί στερέωσε τήν Ὀρθόδοξη Πίστη. Ἀπό φόβο, ἀπό ἐκβιασμό, ἀλλά μερικές φορές καί αὐτοβούλως καί ἀπό τήν προσδοκία ἀξιωμάτων ἕνας ἀριθμός Χριστιανῶν προσχώρησε στό Ἰσλάμ. Ὅλοι αὐτοί δέν χάθηκαν μόνο γιά τήν Ὀρθοδοξία, ἀλλά καί γιά τόν Ἑλληνισμό. Παράδειγμα οἱ Τσάμηδες τῆς Θεσπρωτίας. Ἀπόγονοι ἐξισλαμισμένων Χριστιανῶν ἔγιναν οἱ σκληρότεροι διῶκτες τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἐπί Τουρκοκρατίας καί ἐπί Γερμανοϊταλικῆς Κατοχῆς. Ὁ ἀγώνας τοῦ Ἁγίου εἶχε στόχο πρωτίστως νά σώσει ψυχές. Ἀλλά ταυτοχρόνως εἶχε ἐθνική σημσία, διότι ὅσοι παρέμεναν Χριστιανοί διατηροῦσαν καί τήν ἑλληνική τους συνείδηση. Γιά τήν ἀποτροπή τῶν ἐξισλαμισμῶν ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς δίδασκε μέ ἔμφαση τήν Τριαδολογία. Ἤξερε ὅτι πολλοί ἀγράμματοι Χριστιανοί ἔπεφταν εὔκολα θύματα τῆς μουσουλμανικῆς προπαγάνδας, ἠ ὁποία ἀρνεῖτο τήν Ἁγία Τριάδα.

β) Ἡ ἐμμονή στήν ἑλληνική γλῶσσα.

Εἶναι συγκλονιστική ἡ διδαχή τοῦ Ἁγίου ὅτι παίρνει ἐπάνω του τίς ἁμαρτίες ἐκείνων πού θά σταματήσουν νά μιλοῦν διάφορες διαλέκτους καί θά ἀποφασίσουν νά μιλοῦν στό σπίτι τους μόνον ἑλληνικά. Γνώριζε τήν ὑπονομευτική δράση διαφόρων προπαγανδῶν πού ὑπονόμευαν τήν πίστη καί τήν γλῶσσα τῶν ὑποδούλων. Ὁ Ἅγιος τόνιζε ὅτι «Ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι εἰς τήν Ἑλληνικήν, διότι καί τό Γένος μας εἶναι Ἑλληνικόν»!

γ) Παιδεία καί Σχολεῖα.

Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς δηλώνει ὁ ἴδιος στήν τελευταία ἐπιστολή πρός τόν ἀδελφό του ὅτι ἵδρυσε 10 ἑλληνικά (ἀνώτερα ) σχολεῖα καί 200 κοινά (κατώτερα). Σέ σωζόμενη ἐπιστολή του πρός τούς Παργίους ὑπογραμμίζει ὅτι πρέπει νά ἱδρύσουν σχολεῖο γιά τήν διαφύλαξη τῆς Πίστεως καί τήν Ἐλευθερία τῆς πατρίδος. Σκοπός του ἦταν μέσῳ τοῦ σχολείου τά παιδιά νά μαθαίνουν γιά τόν Χριστό, παραλλήλως ὅμως τά σχολεῖα τοῦ Πατροκοσμᾶ καλλιέργησαν τήν ἱστορική καί γλωσσική συνέχεια τοῦ Ἑλληνισμοῦ.

δ) Ἡ ἔμφαση στήν κοινωνική δικαιοσύνη.

Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς εἶχε συνειδητοποιήσει αὐτό πού λίγο πρίν ἀπό τούς Βαλκανικούς Πολέμους εἶπε ὁ Ἐλευθέριος Βενιζέλος γιά τούς ἀγρότες τῆς Θεσσαλίας: Ἐάν παραμείνουν κοινωνικά καί οἰκονομικά καταπιεσμένοι δέν θά μπορέσουν νά πολεμήσουν γιά νά ἐλευθερώσουν τούς ὑποδούλους ἀδελφούς τους. Τό κήρυγμα τοῦ Ἁγίου ὑπέρ τῆς κοινωνικῆς δικαιοσύνης, ὑπέρ τῶν δικαιωμάτων τῶν γυναικῶν, κατά τῆς πλεονεξίας καί τῆς ἀδικίας, ὑπέρ τῆς σφυρηλατήσεως τῶν κοινοτικῶν δεσμῶν καί τῆς ἀλληλεγγύης, βοήθησε τήν ψυχική ἑνότητα τῶν Ρωμηῶν καί συνετέλεσε στήν ἀποφυγή ἐπικινδύνων διχασμῶν καί ἐρίδων μεταξύ ὁμοεθνῶν.

ε) Οἱ Προφητεῖες.

Τό ποθούμενο, τό Ρωμαίικο, τά βουνά πού θά σώσουν πολλούς, οἱ δύο Πασχαλιές πού θά ἔλθουν μαζί, ὅπως ἔγινε τό 1912, αὐτά καί πολλά ἄλλα αἰσιόδοξα μηνύματα ἔδιδε ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς διά τῶν προφητειῶν του. Αὐτή ἧταν ἡ μεγαλύτερη ἐθνική προσφορά του σέ ἕνα λαό πού κινδύνευε νά χάσει κάθε ἐλπίδα γιά ἐλευθερία καί ἀναγέννηση. Ἄς μην ξεχνοῦμε ὅτι ὅ Ἅγιος ἔζησε τήν σφαγή τῶν Ἑλλήνων ἀπό Τουρκαλβανούς μετά ἀπό τά Ὀρλωφικά. Ἡ φωνή του ἦταν ἡ μοναδική ὄαση μέσα στήν ἀπελπισία.

Στ) Τό μαρτύριό του.

Μέ τόν μαρτυρικό θάνατό του στήν ἀγχόνη τῶν δημίων του (Κολικόντασι Βορείου Ἠπείρου, 24-8-1779) ὁ Πατροκοσμᾶς γίνεται θρῦλος, σύμβολο καί πρότυπο γιά τούς ὑποδούλους. Ἡ ἁγιότητά του ἀναγνωρίζεται ἀμέσως ἀπό ὅλο τό σκλαβωμένο Γένος πολύ πρίν ἀναγνωρισθεῖ ἐπισήμως τό 1961. Στήν Ἐλληνική Ἐπανάσταση ἕνα γνωστό ἆσμα ἔλεγε: «Βοήθα μας Ἅη Γιώργη καί σύ Ἅγιε Κοσμᾶ, νά πάρουμε τήν Πόλη καί τήν Ἁγιά Σοφιά». Ἡ θυσία του ἐνέπνευσε καί ἐμπνέει ἀκόμη καί σήμερα, εἰδικά δέ τούς ἐμπερίστατους Βορειοηπειρῶτες ἀδελφούς μας. Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ἀγχόνῃ ἐτελειώθη καί κατέδειξε ἐμπράκτως ὅτι ἡ Ἐλευθερία τῶν Ἑλλήνων εἶναι ἀπ’ τά κόκκαλα βγαλμένη. Μαζί μέ τό νέφος τῶν ἀναρίθμητων Νεομαρτύρων ἔβαλε τό λίπασμα γιά τήν ἑλληνορθόδοξη αὐτοσυνειδησία τῶν ὑποδούλων, ἡ ὁποία ὁδήγησε στήν Παλιγγενεσία τοῦ 1821. Κλίνουμε εὐλαβικά τό γόνυ στήν ἱερά μνήμη του!

21 σχόλια:

  1. mperdeueis xristianismo me ellinismo...prwto lathos
    kai deuteron,as min upirxan ta ligosta marmara pou eixan ksexasei na dialisoun oi xristianoi kai tha sou lega ti tha eimastan simera...kai kopste tis anartiseis pou stoxo exoun ton prosilitismo....opoios thelei as erthei sto katixitiko sas....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 10:38 ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Ο ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΠΟΥ ΡΙΣΚΑΡΑΝ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΘΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΕΙ Η ΠΑΤΡΙΔΑ (ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 21 ΚΑΙ ΜΑΚΕΔΩΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ) ΘΑ ΣΟΥ ΕΛΕΓΑ ΕΓΩ ΤΩΡΑ ΤΙ ΓΛΩΣΣΑ ΘΑ ΜΙΛΟΥΣΑΜΕ.. ΚΑΙ ΑΝ ΘΑ ΛΕΓΟΜΑΣΤΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλε 10:38 δεν σε υποχρεώνει κανείς να μας διαβάζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΣΩΣΤΟΤΑΤΟΣ O 10:38 πολοι προπαγανδα ρε παιδι μου η χριστιανουλιδες πολοι φοβος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν δεν υπήρχαν άνθρωποι σαν τον Άγιο Κοσμα τον Αιτωλό και τον Στρατηγό Μακρυγιάνη τα μάρμαρα που αναφέρεις θα κοσμούσαν την τουαλέτα του Λόρδου Έλγιν, Αγράματοι και παπαγάλοι της Νέας Τάξης.Κόλλησε η κασέτα σας και δεν λέει να ξεκολλήσει αγαπητε 10:38
    Όταν κάποιοι δήθεν Διαφωτιστές εκ του ασφαλούς (στην Ευρώπη) έγραφαν τα επαναστατικά τους, κάποιοι άλλοι έδιναν την ίδια τους την Ζωή (στην πατρίδα) για αυτόν τον σκοπό. Μπροστά σε αυτήν την θυσία, όλοι μας είμαστε υποχρεωμένη να σταθούμε προσοχή και να το βουλώνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ ωραίο άρθρο. Οι ημιμαθείς λάτρεις του 12θεου δεν κατανοούν ότι ο Ελληνισμός έχει αδιαίρετη συνέχεια και τον τεμαχίζουν σύμφωνα με την αισθητική τους.
    Η ιστορία δεν κρίνεται ανάλογα με τα βιώματα του καθενός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χρωστάμε την ίδια μας την ιστορική συνέχεια εξαιτίας της θυσίας του πατροκοσμά που κατά Θεία παραχώρηση, μας έσωσε από τον ραγιαδισμό, το μίσος και την ημιμάθεια.
    Μεγάλη η χάρη του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ σωστός ο φίλος 11.44, μη ξεχνάμε και τον Άγιο της πολιτικής, τον Ιωάννη Καποδίστρια, που δολοφόνησαν οι διαπλεκόμενοι της εποχής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Απαραδεκτοι οσοι δεν αντιλαμβανονται την τεραστια συνεισφορα της Ορθοδοξιας στη διατηρηση της Γλωσσας,της Ιστοριας και της Μνημης κατα τη διαρκεια της Τουρκοκρατιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. EIMASTE OLOI KOTES!
    O AGIOS KOSMAS MAS LEEI KAPOIA PRAGMATA.
    KI EMEIS ANTI NA TA AKOUME KAI NA TA DIORTHOSOUME TORA, SXOLIAZOME PERI ORTHODOKSIAS KAI ELLHNISOU!
    THA VALOPE POTE MYALO?
    VOUR NA ALLAKSOME ZOH KAI POLITEUMA, DEN THA TO PERIMENEI KANEIS!!!!! GIATI NOMIZOUNS OTI EIMASTE KOTES!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ti lete re?pote diatirise i ekklisia kai poia glossa?Ta sxoleia epi othomanikis autokratorias oudepote apagoreutikan...i ekklisia itan to megalo empodio tis epanastasis giati poli apla itan i pleon volmeni kai se periptosi pou i epanastasi apotigxane kai ekeini tin ipostirize tha ta exane ola auta ta pronomia...oso gia to ti tha kanane oi ellines xoris ton kathe skotadisti ( blepe patrokosma) apla den tha perimenane 400 xronia kai tha eixame zisei kai emeis tin anagennisi mas....alla ekei eseis...sas aksizei i moira sas...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. 8:33 Μήπως έχεις καμία σχέση με τον Βερέμη? Μια αναφορά σε κρυφή εκπαίδευση γίνεται το 1825, στο έργο Leucothea του γερμανού λόγιου Καρλ Ίκεν (Carl Iken), μαρτυρία που οφείλεται ωστόσο στον λόγιο και γιατρό Στέφανο Κανέλλο. Αλληλογραφώντας με τον Ίκεν το 1822, επιχειρούσε τότε να τον ενημερώσει για την πνευματική κατάσταση της πατρίδας του κατά την Τουρκοκρατία, σε μια περίοδο που το ενδιαφέρον του ευρωπαϊκού κοινού απαιτούσε τη βαθύτερη διαφώτισή του για τα δίκαια του ελληνικού αγώνα.Σύμφωνα με τον Κανέλλο, «οι Τούρκοι εμπόδιζαν τα σχολεία αυστηρότερα και από τις εκκλησίες» και οι Έλληνες προσπαθούσαν να συστήσουν κοινά σχολεία «κρυφίως». Σε άλλο σημείο της επιστολής του, ωστόσο, αναφέρεται στην αμάθεια των υπόδουλων Ελλήνων, υποστηρίζοντας ότι δεν προερχόταν από αναισθησία ή αδιαφορία τους προς την παιδείαν, αλλά από την «αθλίαν κατάστασιν των σχολείων, αποτέλεσμα της όλης καταστάσεως του έθνους».
    θέλεις να σου πώ μήπως και γιά τον Μακεδωνικό αγώνα που οι βούλγαροι κομιτατζήδες έκαναν επίθεσεις και λεηλατουσαν ναούς και μοναστήρια, έσφαζαν ιερείς, καλόγερους και δασκάλους. Μήπως δέν πρόσφερε και τότε η εκκλησία. Το 40 οι εκκλησίες δεν ίδρυαν συσίτια? Η εκκλησία ήταν πάντα δίπλα μας κατά την διάρκεια τον αγώνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΠΑΝΤΩΣ.... ΑΝΤΙ ΝΑ ΧΑΙΡΕΣΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΘΑΥΜΑΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ) ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΗΤΑΝ? 12ΘΕΙΣΤΕΣ ΗΤΑΝ, ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΗΤΑΝ? ΠΡΟΣΦΕΡΑΝ ΑΠΟ ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ...
    ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΗ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ...
    ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΝΕΟΤΑΞΙΤΕΣ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΙ ΘΑ ΒΡΙΣΚΕΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΑΜΑΥΡΩΣΕΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Όταν έχεις σκατά στα μάτια σου, είναι λίγο δύσκολο να δείς, μπραστά σου, πίσω σου πάνω σου.
    Οι δήθεν αρχαιολάτρες ή δωδεκαθεϊστές ή αγνωστικιστές ή οτιδήποτε άλλο δηλώνουν, δεν είναι παρά μόνο αντιχριστιανοί και τίποτα άλλο. Απλά θέλοντας να εκφραστούν εντάσσονται σε οποιαδήποτε (αντιχριστιανική) ομάδα που τους ετοιμάζουν τα αφεντικά τους οι Νεοταξίτες.
    Απέραντο δίκιο έχει ο φίλος ο οποίος μιλάει για την ομορφιά και την συνέχεια της Ελληνικής Ιστορίας. Από την αρχαιότητα μάχρι σήμερα έγιναν πράξεις ηρωϊσμού και προδοσίας. πράξεις μεγαλείου και μικρότητας. Άνθρωποι - με πάθη και αδυναμίες τις έκαναν. Ούτε η θρησκεία, ούτε η φιλοσοφία, ούτε κανένα ιδεώδες. ποτέ δεν είδα τους Αρχαιόπληκτους να απαντούν στο ερώτημα για την τύχη των Φιλοσόφων(Σωκράτης) στρατηγούς (Κίμωνας) πολιτικών και άλλων.
    Τί να πεις όμως κανονικά στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Είστε για κλάματα εβραιοδουλοι

    «Και εγώ αδελφοί μου, όπου αξιώθηκα και εστάθηκα εις αυτόν τον άγιον τόπον τον αποστολικόν, δια την ευσπλαχνίαν του Χριστού μας, εξέταξα πρώτον δια λόγου σας και έμαθα πώς με την χάριν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και Θεού, δεν είσθενε Έλληνες, δεν είσθενε ασεβείς, αιρετικοί, άθεοι, αλλ’ είσθενε ευσεβείς ορθόδοξοι χριστιανοί…».

    «Τριακόσιους χρόνους μετά την Ανάστασιν του Χριστού μας έστειλεν ο Θεός τον άγιον Κωνσταντίνον και εστερέωσε βασίλειον χριστιανικόν· και το είχαν χριστιανοί το βασίλειον 1150 χρόνους. Ύστερον το εσήκωσεν ο Θεός από τούς χριστιανούς και έφερε τον Τούρκον και του το έδωσε (το Βυζάντιο) δια ιδικόν μας καλόν, και το έχει ο Τούρκος 320 χρόνους. Και διατί έφερεν ο Θεός τον Τούρκον και δεν έφερεν άλλο γένος; Δια ιδικόν μας συμφέρον· διότι τα άλλα έθνη θα μας έβλαπτον εις την πίστιν, ο δε Τούρκος άσπρα (χρήματα) άμα του δώσης κάμνεις ο,τι θέλεις. Και δια να μη κολασθώμεν, το έδωσε του Τούρκου, και τον έχει ο Θεός τον Τούρκον ωσάν σκύλον να μας φυλάει».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @9.14, σωστός αλλά και ο Βερέμης παραδέχτηκε την ύπαρξη κρυφών σχολειών, είναι παρεξηγημένος καθηγητής, καμία σχέση με τατσόπουλους και άλλα τέτοια φαινόμενα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πατρίδα (Ελλάδα) Θρησκεία (Ορθοδοξία) Οικογένεια αυτά μόνο θα μας σώσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. 1ο πες ρε παπάρα 11:32 ποιό είναι εθνολογικά το έθνος των Χριστιανών και πότε ξεκίνησε και από πού; όχι θρησκευτικά αλλά εθνολογικά το τονίζω!
    2ο ξαναπές μου ρε παπάρα 11:32 ποιό είναι το γένος στο οποίο απευθύνεται στην δεύτερη παραπομπή σου. Στους Χούτου της Ρουάντα;
    Όταν ήρθαν οι τούρκοι ήμασταν σε καμία ακμή και μας σταμάτησαν. Εκείνοι κατακτούσαν τα βαλκάνια και οι δικοί μας πολεμούσαν ποιος θα γίνει αυτοκράτορας( Κατακουζηνοί και Παλαιολόγοι. Και για να μην ακούσω τίποτα μαλακίες, θυμίζω πως μας κατέκτησαν οι Ρωμαίοι. Τέτοιοι που ήμασταν τέτοια τύχη είχαμε, που το παράξενο;
    Αλλά εσείς είσαστε τόσο σκατοκέφαλοι που ο ουρανός και τα άστρα να έρθουν μπροστά σας δεν θα τα δείτε ποτέ!
    Πληρωμένα τσιράκια και Ρουφιάνοι των Σιωνιστών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Έχετε μηδενίσει οτιδήποτε καλό έχει πει και έχει κάνει αυτός ο Άνθρωπος και προσπαθείτε αποκόπτοντας φράσεις από κείμενα να δείξετε τι;
    Πόσο θα ζούσε αν από την αρχή στο κήρυγμά του έλεγε μέσα στην - τουρκοκρατούμενη Ελλάδα – ότι οι Τούρκοι είναι δυνάστες και ζώα! Ότι όμως κρατούσε το φρόνημα των υπόδουλων Ελλήνων και δεν εξισλαμίζονταν - και κατά συνέπεια δεν γίνονταν Τούρκοι όπως οι πλανεμένοι της Θράκης – αυτό τίποτα δεν λέει για εσάς; Έσάς σας έθιξε την αξιοπρέπεια.
    Ένα πράγμα θα σας πω αρχαιολάτρες. Χωρίς τον Άγιο Κοσμά των Αιτωλό, πολλοι από εσάς θα ήσασταν γιουσουφάκια και θα σας άρεσε κιόλας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ο Χριστός είναι για όλη την οικουμένη, αλλά σαν έλληνας χαίρομαι που το μήνυμα Του έφτασε σε τούτο τον ευλογημένο τόπο.
    Για τον φίλο που σχολίασε στο 4.13, έχει κάθε δικαίωμα να μην πιστεύει στον Χριστό.
    Αλοίμονο άλλωστε.
    Όμως η αλήθεια είναι πως ο αποραγιαδισμός ήταν έργο αγίων όπως του πατροκοσμά, το τι είναι σιωνισμός το γνωρίζουν καλύτερα οι πιστοί του Χριστού μας που σταυρώθηκε από τους μαμωνάδες της εποχής, όπως σταυρώνουν και όλους εμάς τους απλούς ανθρώπους στη καταναλωτική φυλακή τους.
    Για το εθνολογικό του πράγματος, είσαι άδικος γιατί πολύ απλά το ευαγγέλιο εξαπλώθηκε παντού, ε... κάπου θα εμφανιζόταν ως φυσική παρουσία ο Ιησούς, αλλά και πάλι ας μην ξεχνάμε ποιοι τον σταύρωσαν ως φυσικό πρόσωπο.
    Ίσως να έχεις δίκιο ότι το βυζάντιο κατέρρευσε στη φάση της ηθικής παρακμής του, άλλωστε όσοι φοράμε ένα σταυρό δε γίναμε αυτοματα και χριστιανοί.
    Καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή