Παρασκευή 10 Αυγούστου 2012

“Θεωρεία Παιγνίων” και Οικονομική Κρίση


Στην  Θεωρία  Παιγνίων   ένα  πολύ   γνωστό  παιγνίδι  είναι  το  “δίλημμα  του  φυλακισμένου”. Οι  παίκτες   πρέπει  να  συνεργαστούν  για  να  αποσπάσουν  χρήματα  απο  έναν “τραπεζίτη”...

Βλέπε   λεπτομέρειες στο εξαιρετικό βιβλίο “ΤΟ  ΕΓΩΪΣΤΙΚΟ   ΓΟΝΙΔΙΟ” του RICHARD  DAWKINS, κεφάλαιο 12 .
Πάμπολλα φαινόμενα στην Βιολογία και στην Πολιτική εξηγούνται με αυτό το παιγνίδι.Υπάρχουν πολλών ειδών στρατηγικές για να παίξεις το παιγνίδι. Κάποιες αποκαλούνται “κακοπροαίρετες” (η  πρώτη σου  κίνηση  είναι  να   προδώσεις  τον  άλλον  παίκτη). Οι  αντίθετες  λέγονται  “καλοπροαίρετες”.
Κάποιες λέγονται “πολύ εκδικητικές” (να  απαντάς με πολλές προδοσίες σε μία προδοσία του άλλου  παίκτη). Οι  αντίθετες λέγονται “συγχωρητικές” .
Υπάρχουν και οι “ζηλόφθονες” και οι  “μή   ζηλόφθονες   στρατηγικές”. Στην ζηλόφθονη στρατηγική με  ενδιαφέρει ο  άλλος παίκτης να μην κερδίσει   ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ απο εμένα.
Δηλαδή εάν έχω π.χ τις δύο επιλογές:
Α)  Αποσπώ  απο  τον  τραπεζίτη     100   ευρώ   και  ο  άλλος   παίκτης   του αποσπά  99.
Β)  Αποσπώ  απο  τον  τραπεζίτη     200  ευρώ  και  ο  άλλος  παίκτης   αποσπά   300.
τότε  διαλέγω  την Α!
Αυτό  είναι  τελείως  παράλογο  .  Τα  λεφτά  δεν  τα  παίρνει  (ο  άλλος  παίκτης)  απο  εμένα  αλλά  απο  τον  τραπεζίτη .
Η  nea  taksi   έχει  πλήθος   ψυχολόγων    και  γνωρίζει   οτι   ο  πολύς  λαός   ρέπει  στις   ζηλόφθονες   στρατηγικές  .
Δείτε  λοιπόν  τί  κάνει :
Βάζει  τον  κανόνα   “ΓΙΑ  ΚΑΘΕ  ΔΕΚΑ  ΔΑΝΕΙΑ   ΣΕ   ΝΟΙΚΟΚΥΡΗΔΕΣ  ΘΑ  ΔΙΝΟΥΜΕ   ΚΑΙ  ΕΝΑ  ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ   ΣΕ  ΡΕΜΑΛΙΑ”  .
Έτσι   μετατρέπει    το  αφελές   ρεμάλι  σε   “ψεύτικο  λαγό”  .  Όταν   έρθει  η   οικονομική  κρίση   ,  οι  καλοί  νοικοκύρηδες    δεν  θέλουν  το  κάψιμο  των  τραπεζών  διότι   θα  παραγραφούν  τα  χρέη    ΚΑΙ  απο  τα   ρεμάλια !  Ο   καλός  νοικοκύρης    κυνηγά  τον  “ψεύτικο   λαγό”   και  δεν  βλέπει  τον  πραγματικό  του  αντίπαλο  (που είναι   η  τράπεζα) .
Έπειτα   πηγαίνει   ένας  απεσταλμένος   του  τραπεζίτη   (δεν  το  λέει  όμως  ποιός  τον  έστειλε)   στο  “ρεμάλι”    και  του  λέει  :  “ΘΑ  ΣΕ   ΒΟΗΘΗΣΩ  ΝΑ  ΞΕΧΡΕΩΣΕΙΣ   ΕΑΝ  ΠΑΣ   ΚΑΙ  ΚΑΤΑΣΚΟΠΕΥΣΕΙΣ    ΑΥΤΟΥΣ   ΠΟΥ  ΜΑΖΕΥΟΝΤΑΙ  ΚΑΙ  ΣΥΖΗΤΑΝΕ   ΓΙΑ  ΚΑΨΙΜΟ  ΤΩΝ  ΤΡΑΠΕΖΩΝ” !  Και  έτσι    χρησιμοποιεί    το  “ρεμάλι”  για  δεύτερη   φορά !!!
Είναι  ουσιώδες   λοιπόν  να  αντιληφθούμε   οτι    ΟΛΟΙ   μας    υπήρξαμε    πιόνια     της    neas  taksis  .
Οι   δήθεν   “νοικοκύρηδες”    χρησιμοποιήθηκαν  για   να    δημιουργήσουν   τον  πλούτο  (κτίρια κλπ)   που  θα   κατασχεθεί   και   τα  δήθεν  “ρεμάλια”  χρησιμοποιήθηκαν    για  να  αποπροσανατολίσουν   τους   “νοικοκύρηδες”  .
Όλοι   μας  τσιμπήσαμε  κάποιο  δόλωμα .
Είναι  ουσιώδες   να  αντιληφθούμε   οτι    οι  “νοικοκύρηδες”  φταίνε   ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ   για  την κρίση  .  Δείτε  πώς :
Ο  “νοικοκύρης”   ήθελε    να    γίνει  τεχνίτης    αυτοκινήτων  .  Του  λέει   η  nea  taksi  “Πούλα   το  χωράφι  σου  ,  πάρε  και  ΔΑΝΕΙΟ    και  πήγαινε   στην  ΠΟΛΗ   για  να  ανοίξεις   το  μαγαζί”  .   Το  χωράφι  το  αγόρασε   κάποιος   τσιφλικάς   που σήμερα  έχει  χίλια  στρέμματα    που  τα  καλλιεργεί  με  λαθρομετανάστες   .
Ποιός   λοιπόν  ευθύνεται   (εν  μέρει)   για   την  εισροή  λαθρομεταναστών;   Ο    “νοικοκύρης”    ή    το   “ρεμάλι”  που  έτρωγε    γαρίδες  με  τα  λεφτά  του  δανείου;
Ποιός   ευθύνεται    για  την  συσσώρευση  του  πληθυσμού  στις   πόλεις  ;   Ο    εργατικός   “νοικοκύρης”  που   έφυγε  απο  το χωριό  ή  το  “ρεμάλι”  που  έτρωγε  γαρίδες ;
Είναι  ουσιώδες   να  αντιληφθούμε   οτι  οι   “νοικοκύρηδες”     ήταν  μεγαλύτερα   κορόϊδα   απο  τα   “ρεμάλια”  .
Οι  νοικοκύρηδες   έχτισαν  τα    κτίρια   που  τώρα  θα  κατασχεθούν  (με  τα  διάφορα  χαράτσια)  και  δεν  απόλαυσαν  και τις  γαρίδες .
Τα  “ρεμάλια”   απόλαυσαν   τις  γαρίδες   και  οι  τράπεζες   δεν  θα  βρούν    τίποτα   να  κατασχέσουν !
Ας   υποθέσουμε   οτι  είμασταν  πονηροί  και  δεν  παίρναμε   κανένα  στεγαστικό  δάνειο .  Βάζαμε   αυτούς  που δεν  είχαν  ακίνητα  να  παίρνουν  μόνο  καταναλωτικά  δάνεια  και  να  μας  τα  μοιράζουν . Τί  θα  γινόταν  τότε;   Υποπτεύομαι  οτι  δεν  θα  έδιναν  ΟΥΤΕ  ΕΝΑ   καταναλωτικό  δάνειο  (αφού  ο  κανόνας  ήταν  ένα  καταναλωτικό  για  δέκα  στεγαστικά!)
Είναι  ουσιώδες   να  αντιληφθούμε   οτι  όλοι  μας  είμαστε   ΣΥΝΥΠΕΥΘΥΝΟΙ.
Τα  “ρεμάλια”    μπορούν  να    ισχυρισθούν  “ΕΣΕΙΣ   ΟΙ  ΝΟΙΚΟΚΥΡΗΔΕΣ   ΜΕ  ΤΗΝ  ΑΠΛΗΣΤΙΑ  ΣΑΣ   ΑΝΕΒΑΣΑΤΕ  ΤΙΣ  ΤΙΜΕΣ  ΤΩΝ  ΑΚΙΝΗΤΩΝ  ΣΤΑ  ΥΨΗ.  ΑΝ  ΕΣΕΙΣ  ΕΙΧΑΤΕ   ΑΡΚΕΣΘΕΙ  ΣΕ   ΕΝΑ  ΜΟΝΟ ΑΚΙΝΗΤΟ   Ο  ΚΑΘΕΝΑΣ ,  ΟΙ  ΤΙΜΕΣ  ΘΑ  ΗΤΑΝ  ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΕΣ   ΚΑΙ  ΘΑ  ΕΙΧΑ   ΑΓΟΡΑΣΕΙ   ΚΑΙ  ΕΓΩ  ΣΠΙΤΙ”.
Οι  νοικοκύρηδες   θα  ισχυρισθούν  “ΕΣΕΙΣ   ΤΑ  ΡΕΜΑΛΙΑ   ΜΕ  ΤΗΝ  ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ  ΖΗΤΗΣΗ  ΓΙΑ  ΓΑΡΙΔΕΣ   ΑΝΕΒΑΣΑΤΕ  ΤΙΣ  ΤΙΜΕΣ  ΤΟΥΣ   ΣΤΑ  ΥΨΗ . ΑΝ   ΔΕΝ    ΕΙΣΑΣΤΑΝ  ΕΣΕΙΣ   ,  ΟΙ  ΓΑΡΙΔΕΣ   ΘΑ  ΕΙΧΑΝ   ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΕΣ   ΤΙΜΕΣ   ΚΑΙ  ΘΑ  ΤΙΣ  ΕΙΧΑΜΕ  ΑΠΟΛΑΥΣΕΙ   ΚΑΙ  ΕΜΕΙΣ”
Είναι   ουσιώδες   να  αντιληφθούμε   οτι  οι  χαρακτηρισμοί    “νοικοκύρης”  και   “ρεμάλι”   δίνονται  απο  την  σάπια   κοινωνία   που ζούμε    και   ίσως  δεν  έχουν  καμμία  σχέση   με  το  ποιόν  του  καθενός.
Το  “ρεμάλι”  έγινε   ρεμάλι    μέσα  σε   μια   άρρωστη  κοινωνία   που  μοίραζε    αφειδώς   δάνεια  .   Μέσα  σε  μια  κοινωνία   με  σωστούς  ηγέτες   ίσως  να  ήταν   ένας    φιλήσυχος  άνθρωπος  ή  ένας  άριστος νοσοκόμος   που  θα  μας   ξάφνιαζε με  τον  αλτρουϊσμό  του .
Ο  “νοικοκύρης”   έγινε  νοικοκύρης   μέσα   σε  μια  άρρωστη  κοινωνία   που   του   έλεγε   “Είναι   θεμιτό  να    ξοδέψεις  την  ζωή  σου   στιβιάζοντας  υλικό  πλούτο”  .  Μέσα  σε  μια   κοινωνία  με  σωστούς  ηγέτες   ίσως  να  ήταν   ένα μίζερο    ανθρωπάκι   που  θα    νοιαζόταν  μόνο  για  τον  εαυτούλη  του   και θα  μάλωνε   συνεχώς   με  τον  γείτονα   .
Το  να  νικήσουμε   την  nea  taksi  είναι κάτι  δύσκολο  .  Είναι δύσκολο   διότι    πρέπει   ΝΑ  ΞΕΠΕΡΑΣΟΥΜΕ   ΤΟΝ  ΕΑΥΤΟ  ΜΑΣ  !
Να  αποβάλλουμε    τις πιθήκειες   συμπεριφορές    που  γέννησαν  την  nea  taksi.
L1 – από τον “Πυθαγόρα
olympia.gr