Τρίτη 16 Αυγούστου 2011

Πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι στη Δημόσια Διοίκηση…


Πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι στη Δημόσια Διοίκηση…
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΤΕΡΟΥΣ ΠΑΠΑΓΑΛΟΥΣ "ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΕΣ" ΚΑΙ ΜΝΗΜΟΝΙΟΛΑΓΝΟΥΣ

Από τον περασμένο Μάιο, οπότε τέθηκαν σε ισχύ οι δεσμεύσεις του πρώτου...

της Αθηνάς Κοντογιάννη
Μνημονίου, άρχισαν οι διεργασίες για την αναδιάρθρωση και τον περιορισμό του κράτους, ώστε να μειωθεί η κρατική σπατάλη. Επικεφαλής της προσπάθειας αυτής ήταν, αφενός, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Θεόδωρος Πάγκαλος, στο πλαίσιο ειδικής Διυπουργικής Επιτροπής, και, αφετέρου, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Γιάννης Ραγκούσης, υπεύθυνος για το ...
Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση», στο οποίο έχει ενταχθεί και το έργο «Λευκή Βίβλος για την αναδιοργάνωση του Κράτους», χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ. Ακολούθησε ο Ν. 3895/2010, με τον οποίο καταργήθηκαν και συγχωνεύτηκαν ιδίως νομικά πρόσωπα και φορείς του Δημοσίου, που δεν είχαν ιδιαίτερη επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό, είτε επειδή ποτέ δεν λειτούργησαν είτε επειδή είχαν περιπέσει σε «αχρησία».
Το δεύτερο κύμα συγχωνεύσεων και καταργήσεων φορέων ήρθε με τροπολογία που κατατέθηκε στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση, ένα βήμα πριν από την Ολομέλεια. Από το βιαστικό τρόπο με τον οποίο έχει συνταχθεί η τροπολογία αυτή είναι σαφές ότι οι πιέσεις για να υπάρξουν εξελίξεις στο πρόγραμμα περιορισμού του κράτους ήταν μεγάλες. Το ζήτημα, όμως, είναι αν πραγματικά συμβάλλουν οι καταργήσεις και οι συγχωνεύσεις των φορέων στην καταπολέμηση της σπατάλης ή μήπως μπαίνουμε στη λογική του να καταργούμε δομές και υπηρεσίες ισοπεδωτικά και υπό πίεση, δημιουργώντας, τελικά, μεγαλύτερα προβλήματα και στους πολίτες που συναλλάσσονται μαζί τους, αλλά και στους εργαζόμενους.
Δεν γνωρίζουν το όφελος από τις καταργήσεις και τις συγχωνεύσεις
Αν αποφασίσει να διατρέξει κανείς τις 153 σελίδες της τροπολογίας, μάταια θα αναζητήσει στοιχεία για το κόστος των καταργούμενων φορέων ή για το όφελος του κράτους από την παύση της λειτουργίας τους. Η ομολογία του αρμόδιου γενικού διευθυντή, ότι «ο ακριβής υπολογισμός της ωφέλειας ανά φορέα δεν μπορεί να προσδιοριστεί, λόγω έλλειψης επαρκών στοιχείων», είναι τουλάχιστον αποκαρδιωτική. Το ίδιο και οι εκθέσεις αξιολόγησης των συνεπειών της τροπολογίας και της αναγκαιότητάς της, που δεν είναι παρά περίληψη των ρυθμίσεων και της αιτιολογικής έκθεσης. Είναι, όμως, δυνατόν να προχωρούμε σε μαζικές καταργήσεις κρατικών δομών και δημόσιων επιχειρήσεων, χωρίς να έχουμε στοιχεία για το κόστος λειτουργίας τους ή για το πόσο προσωπικό απασχολούν; Δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κωδικοί από τους οποίους πληρώνεται το προσωπικό αυτό στον κρατικό προϋπολογισμό;
Το να σβήνουμε με μια μονοκοντυλιά κωδικούς και υπηρεσίες χωρίς προηγούμενη χαρτογράφηση του κράτους, χωρίς μελέτη και χωρίς έκθεση αναγκαιότητας και σκοπιμότητας με συσχετισμό κόστους - οφέλους δεν μπορεί να οδηγήσει σε βιώσιμες αλλαγές. Και, φυσικά, καταδεικνύει προχειρότητα και έλλειψη οργάνωσης.
Καταργούνται φορείς αλλά ιδρύονται άλλοι με το ίδιο αντικείμενο
Το πρόβλημα εστιάζεται σε μεγάλο βαθμό στην τάση που έχει κάθε κυβέρνηση να ιδρύει τους δικούς της φορείς, ανεξαρτήτως αν εξυπηρετούν ή όχι κάποια ανάγκη. Με τον τρόπο αυτό έχει την ευκαιρία να προσλάβει προσωπικό, τόσο τακτικό όσο και συμβασιούχους, και να ικανοποιήσει, έτσι, μέρος της εκλογικής της πελατείας, είναι όμως κι ένας εύκολος τρόπος για να αυξήσει τα πεπραγμένα της και να καταγράψει επικοινωνιακή παρουσία. Το αποτέλεσμα αυτών των χειρισμών είναι να υπάρχουν φορείς με αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και τελικά, παρά τις επιχειρούμενες καταργήσεις και συγχωνεύσεις, να μην προκύπτει μετρήσιμη εξοικονόμηση δαπάνης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ενός από τους φορείς που καταργούνται με την τροπολογία. Όποιο κι αν είναι το κόστος λειτουργίας του Συμβουλίου αυτού, δεν πρόκειται να ανακουφιστεί από την ύπαρξή του ο κρατικός προϋπολογισμός, γιατί, στο μεταξύ, μετά την ψήφιση του Μνημονίου, ιδρύθηκε με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου παρόμοιο όργανο, η Επιτροπή Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού!
Στην ίδια λογική, καταργείται μεν, για παράδειγμα, ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Διά Βίου Μάθησης και, ταυτόχρονα, ιδρύεται ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων.
Με τέτοιες μεθόδους δεν είναι εύλογο να πιστεύουν οι πολίτες ότι οι περικοπές της κρατικής σπατάλης είναι επικοινωνιακές και ότι μόνον εκείνοι υποβάλλονται σε ουσιαστικές θυσίες; Και, φυσικά, με τον τρόπο αυτό έχουμε φτάσει τις 84 Γενικές και Ειδικές Γραμματείες, οι οποίες δύσκολα μπορούν να θεωρηθούν απολύτως απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία του κράτους. Το ίδιο θα μπορούσε να πει κανείς και για τις 31 αυτοτελείς υπηρεσίες και τα νομικά πρόσωπα που συστήθηκαν τους τελευταίους 18 μήνες. Ή για τις 398 Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις και Τμήματα που ιδρύθηκαν κατά το ίδιο διάστημα, φορτώνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό με επιδόματα ευθύνης και νέες οργανικές θέσεις προς πλήρωση.
7.000 εργαζόμενοι αντιμέτωποι με την απόλυση
Εκτιμάται ότι στους φορείς που καταργούνται ή συγχωνεύονται με την τροπολογία Βενιζέλου απασχολούνται 7.000 υπάλληλοι. Οι περισσότεροι από αυτούς (6.688) ανήκουν στα 11 μεγαλύτερα νομικά πρόσωπα και φορείς, η τύχη των οποίων (κατάργηση ή συγχώνευση) θα εξειδικευτεί με υπουργικές αποφάσεις. Ειδικότερα:
Απολύονται οι εργαζόμενοι στους εξής φορείς:
οι εργαζόμενοι στους εξής φορείς:
• Παρατηρητήριο για την Ψηφιακή Ελλάδα, το οποίο συγχωνεύεται με την ΕΛ.ΣΤΑΤ.
• Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε., εκτός από τους δικηγόρους.
• ΑΓΡΟΤΗΜΑ Α.Ε.
Κατόπιν υπουργικής απόφασης, μετατάσσονται σε άλλους φορείς, και ιδίως στην κεντρική υπηρεσία των υπουργείων που τους εποπτεύουν, οι εργαζόμενοι των εξής φορέων:
σε άλλους φορείς, και ιδίως στην κεντρική υπηρεσία των υπουργείων που τους εποπτεύουν, οι εργαζόμενοι των εξής φορέων:
• Από το Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής στην Επιτροπή Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού.
• Ο Εθνικός Οργανισμός Έρευνας και Τεχνολογίας καταργείται.
• Το Εκπαιδευτικό Κέντρο Επιμόρφωσης Δασικών Υπαλλήλων καταργείται.
• Οι Σταθμοί Ελέγχου Κάπρων καταργούνται.
• Το «Έργο Πολιτών» καταργείται.
• Το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού (με τη λήξη των συμβάσεων) καταργείται και οι αρμοδιότητές του μεταφέρονται στη Διεύθυνση Θεάτρου και Χορού.
• Το Εθνικό Στάδιο Νέας Ιωνίας Βόλου «Πανθεσσαλικό» καταργείται.
• Το Κέντρο Εκπαίδευσης στην Ιππασία καταργείται.
Αυτοδικαίως μετατάσσονται σε άλλους φορείς, και ιδίως στην κεντρική υπηρεσία των υπουργείων που τους εποπτεύουν, οι εργαζόμενοι των εξής φορέων:
σε άλλους φορείς, και ιδίως στην κεντρική υπηρεσία των υπουργείων που τους εποπτεύουν, οι εργαζόμενοι των εξής φορέων:
• Το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών συγχωνεύεται με τον Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας.
• Το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Γλυφάδας «Ματθαίος Λιούγκας», το Εθνικό Κέντρο Ιστιοπλοΐας Πειραιά και το Εθνικό Κλειστό Γυμναστήριο Πειραιά «Πέτρος Καπαγέρωφ» συγχωνεύονται με το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Νεότητας Αγίου Κοσμά.
• Το Εθνικό Αθλητικό και Ναυτικό Κέντρο Ιωαννίνων συγχωνεύεται με το Πανηπειρωτικό Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Ιωαννίνων.
• Το Εθνικό Σκοπευτήριο Χανίων συγχωνεύεται με το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Χανίων.
• Η Όπερα Δωματίου Θεσσαλονίκης συγχωνεύεται με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
• Το Αλεξάνδρειο Αθλητικό Μέλαθρο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Ναυταθλητικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, το Περιφερειακό Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Γυμναστήριο Μίκρας Θεσσαλονίκης συγχωνεύονται σε ένα νέο ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Εθνικά Αθλητικά Κέντρα Θεσσαλονίκης».
• Ο Οργανισμός Ανάπτυξης και Δια- χείρισης Πάρκου Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης», ο Οργανισμός Ανάπτυξης και Διαχείρισης Ελαιώνα Αττικής και ο Φορέας Διαχείρισης και Ανάπλασης του ποταμού Κηφισού και των παραχειμάρρων του συγχωνεύονται σε ένα νέο ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Φορέας Διαχείρισης και Ανάπλασης Αττικής».
• Η Ανώνυμη Εταιρεία Βιομηχανικής Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Βιομηχανίας Τροφίμων περιέρχεται στον ΕΦΕΤ.
• Οι Ψηφιακές Ενισχύσεις Α.Ε. απορροφώνται από την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.
• Η Ανώνυμη Εταιρεία Τεχνολογικής Ανάπτυξης Κεραμικών και Πυρίμαχων και η Εταιρεία Τεχνολογικής Ανάπτυξης Κλωστοϋφαντουργίας, Ένδυσης και Ινών Α.Ε. συγχωνεύονται με την Ανώνυμη Εταιρεία Βιομηχανικής Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Μετάλλων.
• Το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης των Μελών του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας λύεται και το προσωπικό του μεταφέρεται αυτοδικαίως στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας.
6.688 εργαζόμενοι σε διαδικασία επιλογής πλεονάζοντος προσωπικού
Στην επώδυνη αυτή διαδικασία θα υπαχθεί το προσωπικό 14 οργανισμών:
• Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου Α.Ε.
• Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού.
• Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (ΕΡΤ Α.Ε.).
• Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Α.Ε. (Ε.Τ.Α. Α.Ε.)
• Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων Α.Ε. (Ι.Σ.Κ. Α.Ε.)
• Δημόσια Επιχείρηση Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων.
• Θέμις Κατασκευαστική Α.Ε.
• Ελληνικός Οργανισμός Μικρών - Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας Α.Ε. (ΕΟΜΜΕΧ).
• Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ).
• Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ).
• Οργανισμός Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων (AGROCERT).
• Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας.
• Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος και Κρέατος.
• Οργανισμός Γεωργικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Απασχόλησης «ΔΗΜΗΤΡΑ».
Πλεονάζοντες, «έφεδροι»
και απολυόμενοι
χωρίς αποζημίωση
Σύμφωνα με την τροπολογία, μέσα σε εννέα μήνες από την έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει αν οι 14 ανωτέρω φορείς θα καταργηθούν, θα συγχωνευθούν κ.λπ., προσδιορίζεται το πλεονάζον προσωπικό, το οποίο δεν θα μεταφερθεί αυτοδικαίως σε άλλο φορέα. Αυτούς τους εννέα μήνες η μισθοδοσία θα γίνεται από τον υπό κατάργηση φορέα.
Ο προσδιορισμός του πλεονάζοντος προσωπικού θα γίνει με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Προσωπικού του διάδοχου φορέα, ο οποίος θα κρίνει αν είναι αναγκαίο και συμβατό το παραπάνω προσωπικό με το νέο οργανόγραμμα του φορέα. Αναγνωρίζεται, δηλαδή, υπερεξουσία στον αρμόδιο Γενικό Διευθυντή, ο οποίος θα αποφασίζει στην πραγματικότητα για τις τύχες των συναδέλφων του, με μάλλον θολά κριτήρια. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: Ότι υπάρχει περιθώριο για κάθε είδους πιέσεις...
Όσοι χαρακτηριστούν με τη διαδικασία αυτή πλεονάζοντες, εντάσσονται σε πίνακες κατάταξης που καταρτίζονται, χωριστά για κάθε νομικό πρόσωπο από το ΑΣΕΠ, με βάση κριτήρια, που θα προσδιοριστούν με Π.Δ., όπως εμπειρία, οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, προϋπηρεσία, ειδικές γνώσεις κ.λπ.
Το προσωπικό που περιλαμβάνεται στους ανωτέρω πίνακες κατάταξης τίθεται σε καθεστώς εφεδρείας και συνεχίζει να λαμβάνει για δώδεκα μήνες από το χαρακτηρισμό του ως πλεονάζοντος προσωπικού αποδοχές ίσες με το 60% του βασικού μισθού του, εκτός αν συνάψει νωρίτερα οποιασδήποτε μορφής σύμβαση. Από τη «δεξαμενή» της εφεδρείας, καλύπτονται σε ποσοστό 10% και υπό την κρίση του ΑΣΕΠ οι κενές οργανικές θέσεις, σε ποσοστό 30% οι θέσεις συμβασιούχων και εποχικού προσωπικού.
Αν, πάντως, μετά την πάροδο του 12μηνου δεν έχει συναφθεί σύμβαση, καθώς και μετά τη λήξη της σύμβασης ορισμένου χρόνου που τυχόν συνάπτεται, ο εργαζόμενος απολύεται χωρίς δικαίωμα αποζημίωσης. 
ΠΗΓΗ